Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 29 kwietnia 2024 23:50
Reklama
News will be here
Reklama

Burmistrz zamknął na 2 lata. Zawiadomiono prokuraturę

Sprawa dotyczy sali gimnastycznej SP3 i awarii dachu. Burmistrz Gryfina na 2 lata wyłączył obiekt i dzieci nie miały gdzie ćwiczyć. Mieczysław Sawaryn zapowiadał, że odda sprawę do sądu. Nie zrobił tego. Teraz kto inny oddał sprawę, ale do prokuratury o... niedopełnienie obowiązków. Za to może grozić od 2 do 10 lat.
Burmistrz zamknął na 2 lata. Zawiadomiono prokuraturę
Ostatnia sesja rady Miejskiej w Gryfinie.

Autor: igryfino

Zawiadomienie wpłynęło do prokuratury w Szczecinie i zostało odesłane do Gryfina. Dotarliśmy do tego pisma. 

Ogólnie rzecz biorąc sprawa dotyczy niedopełnienia obowiązków służbowych i w tej sytuacji obowiązuje podstawa prawna – art.  231 Kodeksu karnego:

1. Funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.

3. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 działa nieumyślnie i wyrządza istotną szkodę, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

4. Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli czyn wyczerpuje znamiona czynu zabronionego określonego w art. 228.

Co zawiera pismo do prokuratury? Zawiera zawiadomienie a w załącznikach są interpelacje. Przewodniczący rady Miejskiej w Gryfinie złożył takich 8. Na żadne nie odpowiedział Mieczysław Sawaryn, Odpowiadał tylko uprawdopodobnienie 2 razy ogólnie i że kosztowało to ponad 700 tys zł. 

Ciekawa jest też ekspertyza, która zamieszczona jest na samym końcu zawiadomienia

Poniżej zawiadomienie, które wpłynęło do prokuratury.. 

P R O K U R A T U R A  O K R Ę G O W A W  S Z C Z E C I N I E

 Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

Działając w imieniu własnym składam zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na niedopełnieniu obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych pracowników Gminy Gryfino przy prowadzeniu prac remontowych na sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 3 w Gryfinie w ten sposób, iż doprowadzili do odbioru wadliwie wykonanych prac czym działalni na szkodę interesu publicznego. 

Mając na uwadze powyższe wnoszę o: 

  1. Wszczęcie w przedmiotowej sprawie postępowania karnego wobec uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa,
  2. Zawiadomienie mnie jako zawiadamiającego o wszczęciu postępowania,
  3. Uwzględnienie następujących wniosków dowodowych:

- zażądanie i zabezpieczanie od Gminy Gryfino pełnej dokumentacji przetargowej dotyczącej prac termoizolacyjnych dachu Sali Gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 3 w Gryfinie im. Noblistów Polskich oraz dokumentacji projektowej jaka była wykonana do przetargu,

- uzyskanie informacji o pracownikach odpowiedzialnych za prowadzenie przetargu w w/w inwestycji i odbioru prac z ramienia Gminy Gryfino oraz osoby inspektora nadzoru działającego z ramienia Gminy i przesłuchanie tych osób na okoliczność dotyczącą prowadzonego przetargu, wyboru oferenta, odbioru tych prac, jakości ich wykonania, zastosowanej technologii oraz zgodności ich wykonania z projektem,

- pilne zabezpieczenie dowodu w postaci oględzin dachu Sali Gimnastycznej przy SP nr 3 w Gryfinie przeprowadzonych z udziałem biegłego w celu oceny stanu technicznego dachu, wykonania naprawy przez wykonawcę, błędów jakich dopuszczono się przy pracach budowlanych prowadzonych na dachu, 

- uzyskanie opinii biegłego zakresu budownictwa na okoliczność czy wykonawca dopuścił się błędów w wykonywanych pracach termoizolacyjnych na dachu Sali Gimnastycznej przy SP nr 3 w Gryfinie, jakie to były błędy, czy przy zastosowaniu prawidłowego mocowania płyt (czy zastosowano kołki mocujące) na dachu można było uniknąć zerwania dachu, czy wszystkie stare elementy zostały wymienione, czy właściwy był nadzór ze strony pracowników samorządowych oraz czy tak wykonane prace termoizolacyjne dachu mogły zostać odebrane jako wykonane prawidłowo,

- zwrócenie się do Państwowej Straży Pożarnej w Gryfinie o nadesłanie protokołów z akcji ratowniczych z 29 stycznia 2022r. i 18 lutego 2022r. jakie zostały sporządzone po interwencji Straży,

- zwrócenie się o ekspertyzy stanu technicznego budynku sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 przy ul. Iwaszkiewicza 70 w Gryfinie w związku z awarią pokrycia dachu spowodowaną silnym wiatrem w dniach 30.01.2022 i 18.02.2022 r., sporządzonych przez mgr inż. Mirosława Strugarka upr konstr.-bud. nr 52/Sz/92 (członek ZOIIB nr ZAP/BO/0342/01).

Uzasadnienie

W 2019 r. Gmina Gryfino przeprowadziła remont dachu sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie. Prace te związane były z termomodernizacją obiektu szkoły w tym dachu nad salą gimnastyczną i realizowane były w latach 2018-2019 na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej, która została zatwierdzona decyzją o pozwoleniu na budowę. W wyniku przetargu został wybrany oferent, który wykonywał prace. Prace te były nadzorowane z ramienia Gminy przez inspektora nadzoru inwestorskiego. Przed pracami termoizolacyjnymi dachu na suficie sali gimnastycznej okresowo pojawiały się niewielkie zawilgocenia. Szkoła wraz z salą gimnastyczną została wybudowana na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX w. 29 stycznia 2022r. i 18 lutego 2022r. wystąpiły silne wiatry, w wyniku których dach został częściowo zerwany. W wyniku zerwania dachu możemy mówić, iż doszło do katastrofy budowlanej, gdyż obiekt był częściowo zamknięty dla dzieci z uwagi na przeciekający dach i niemożność jego użytkowania ze względu na zły stan techniczny.  Odrywające się i spadające płyty stanowiły zagrożenie dla życia przypadkowych osób. Również zdrowie uczniów zostało narażone na niebezpieczeństwo, gdyż dzieci ćwiczyły w zawilgoconej i zagrzybionej sali co mogło negatywnie wpływać na nie, a zwłaszcza osoby podatne na alergie. Przebywanie w takich pomieszczeniach stanowi realne zagrożenie dla zdrowia młodych osób, a efekty tego mogą ujawnić się po jakimś czasie. 

Zerwanie dachu doprowadziło do ogromnych przecieków.  Woda lała się do wewnętrza sali. Strażacy z PSP z terenu gminy Gryfino zabezpieczyli salę, poprzez wystawienie basenu pod lejącą się wodą. Lekcje zostały odwołane, a sala została wyłączona z użytkowania. Dzieci niedługo po tym zdarzeniu wróciły do szkoły. Jednak sala gimnastyczna była zamknięta przez dłuższy czas. Dzieci ćwiczyły na boiskach szkolnych, mimo zimowej i wczesnowiosennej pory i pogody lub w auli szkolnej, co powodowało jej degradację, gdyż aula nie jest przewidziana do zajęć sportowych a do innych celów. Należy dodać, iż nauczyciele nie mogli realizować podstawy z lekcji wychowania fizycznego, z czego są później przecież rozliczani.

Po pewnym czasie pozwolono na realizację zajęć z wychowania fizycznego na sali gimnastycznej. Niestety zaczęły pojawiać się tam zacieki, wilgoć oraz grzyb.

W efekcie czego sala była ponownie zamykana po nowych opadach deszczu, także w 2023 roku. W 2023r. zlecono Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych sp. z o. o. (właścicielem jest gmina Gryfino) remont wnętrza sali. Co wzbudziło ogromne zdziwienie rodziców, gdyż remont wnętrza sali nie rozwiązuje problemów z wilgocią w sytuacji, gdy dach przecieka. Co w mojej ocenie jest również marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż efekt tego remontu, będzie krótkotrwały i ponownie będzie potrzebny remont wnętrza sali. 

Jako radny Gminy Gryfino podjąłem kroki, aby uzyskać informacje od Burmistrza Gminy Gryfino dotyczące remontu dachu sali gimnastycznej. Moje zaniepokojenie wzbudziła okoliczność, iż po tak krótkim czasie od zakończenia remontu dachu doszło do jego zerwania. Chciałem uzyskać informacje, czy doszło do jakiś zaniedbań i kto jest za to odpowiedzialny, gdyż pieniądze z jakich został sfinansowany remont dachu były pieniędzmi publicznymi. Wystosowałem kilka interpelacji z czego uzyskałem lakoniczną odpowiedź na jedną z nich. Pozostałe moje interpelacji pozostały bez odpowiedzi.

 
 Ze względu na to, że burmistrz nie chciał udzielać informacji starałem się dowiedzieć doświadczonych budowlańców, co mogło być przyczyną tak gwałtownego i drastycznego zerwania dachu i to niedługo po generalnym remoncie.

W ocenie doświadczonych fachowców dziwne było to, że nowo wykonany dach był zrolowany, a pozostałe dookoła nie. Twierdzili, że musi to być spowodowane wadliwym lub wręcz brakiem mocowania izolacji do podłoża. Styropian nie został zakołkowany. Nie został zastosowany konkretny system (np. Atlas) albo został pominięty system z kołkowaniem (co obniża koszty). W efekcie płyty styropianowe, które były połączone tylko wierzchnią warstwą papy nie były w stanie utrzymać się podczas gwałtownych wiatrów. Gdy odczepiła się pierwsza płyta, to reszta zaczęła się odrywać, zachowując się jak żagiel. Nie miało, co utrzymać reszty, bez mocowania.

Niewytłumaczalne były też działania jakie zostały podjęte z ramienia Gminy po tej katastrofie. Prawidłowo powinno być najpierw skierowane wezwanie do wykonawcy o usunięcie wad. Jeżeli wezwanie okazuje się nieskutecznie, to inwestor powinien zlecić wykonanie we własnym zakresie i z własnych środków, a następnie obciążyć wykonawcę lub skorzystać z ubezpieczenia swojego lub wykonawcy. W takim wypadku ubezpieczyciel dochodzi roszczeń od wykonawcy.

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino zapowiedział oddanie sprawy do organów ścigania, dochodzenie roszczeń i zgłoszenie do ubezpieczyciela. Czy to zostało zrealizowane, nie wiadomo, ponieważ burmistrz nie chce udzielić odpowiedzi na interpelacje i zapytania, które do niego kierowałem. 

W efekcie sala była niedostępna przez bardzo długi czas i to kilkukrotnie. Salę w tym momencie zabezpieczali strażacy, co pociąga za sobą również koszty.

Wykonano remont wnętrza, jednak koszty, jakie poniosła gmina też nie są znane. W tym czasie uczniowie nie mogli mieć zajęć, nie zrealizowali podstawy programowej, a warunki pracy nauczycieli oraz uczniów pogorszyły się drastycznie.

W mojej ocenie istnieje uzasadnione podejrzenie, iż w tej sytuacji doszło do niedopełnienia obowiązków służbowych przez pracowników Gminy odpowiedzialnych za prowadzenie tej inwestycji.

Przez takie działanie naruszono (a co najmniej spowodowano zagrożenie) interes publiczny jak i prywatny rozumiany nie tylko jako finansowe interesy organów państwowych, samorządu terytorialnego czy osób prywatnych, ale także prawidłowe funkcjonowanie tych instytucji. W mojej ocenie doszło do sytuacji, gdy urzędnicy nie podjęli określonych działań, mimo że przepisy tego od nich wymagały. Należy tu mieć na uwadze, że jako źródła tych praw i obowiązku uwzględniane powinny być nie tylko przepisy ustawowe, ale także, wewnętrze regulaminy, indywidualne instrukcje a także określone praktyki i zwyczaje w danej instytucji. Brak jakiejkolwiek reakcji ze strony pracowników Gminy doprowadził, iż Gmina wydatkowała pieniądze publiczne na remont, który został źle wykonany, co spowodowało zagrożenie dla interesu publicznego. 

Na marginesie chciałem wskazać ponownie, iż pomimo moich wielokrotnych zapytań Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino nie udzielał odpowiedzi na moje interpelacje. Co jest sprzeczne z art. 11b. ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 24. (3. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta. 4. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania. 5. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Przepis ust. 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. 6. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania. 7. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463) oraz Statut Gminy Gryfino.

W zakresie wniosków dowodowych wnoszę o pilne zabezpieczenie dowodów w tej sprawie z uwagi na okoliczność, iż Gmina ogłosiła kolejny przetarg na remont dachu nad salą gimnastyczną i wygrał go ten sam wykonawca, który go wykonywał w 2019r. W związku z tym może dojść do sytuacji, w której wykonawca ten będzie miał możliwość ukrycia wad.

Równocześnie zastanawiający jest fakt pojawienia się dwóch ekspertyz wykonanych po zerwaniu dachu. Ekspertyzy mimo, że dzieli je tylko 19 dni nie są w pełni tożsame, a wnioski są zatrważające.

Załączniki:

- interpelacje i jedna odpowiedź.

- wyciąg z ekspertyzy stanu technicznego budynku.

k 1/1

 Gryfino, 24 lutego 2022 r. Rafał Guga Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Pan

Mieczysław Sawaryn

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Zerwanego dachu na Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

W ostatnim czasie nawiedziły naszą gminę nawiedziły porywiste wiatry, które spowodowały występujące szkody. W efekcie doszło do zerwania dachu na budynkach wchodzących w skład Szkoły Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie. Dach był w zeszłym roku remontowany. Wadliwe wykonanie robót spowodowało bezpośrednie zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców, przede wszystkim dzieci uczęszczających do placówki i pracowników.

  1. W związku z tym, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
  2. Czy podczas remontu dachu zostały założone prawidłowo kołki mocujące?
  3. Czy podczas remontu dachu zostały wymienione wszystkie stare elementy?
  4. Czy projekt zakładał kołkowanie?
  5. Jeżeli nie zostały zamontowane kołki, to czy gmina wiedziała o ich braku?
  6. Dlaczego inspektor odebrał te roboty?
  7. Kto nadzorował prace z ramienia urzędu?
  8. Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje, jeżeli tak, to jakie?

Radny Rady Miejskiej w Gryfinie Rafał Guga

 

Załącznik 1/2

Gryfino, 26 maja 2022 r.

Rafał Guga Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

 

Pan

Mieczysław Sawaryn

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

Uszkodzenie połaci dachu nad salą gimnastyczną przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie, które nastąpiło w wyniku silnych wiatrów, miało miejsce 29 stycznia 2022 r. i     18 lutego 2022 r. Od tego zdarzenia minęło odpowiednio 3 i 4 miesiące. W tym czasie sala została zamknięta i dostęp do m.in. zlokalizowanych tam szatni zablokowany. Uczniowie szkoły nie mogą w odpowiednich warunkach przygotować się do zajęć wychowania fizycznego, a przez to nie ma szans, by lekcje odbywały się według założeń i programów nauczania. 

  1.       W związku z tym, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
  2. Czy Gmina Gryfino zabezpieczyła środki na remont dachu na sali gimnastycznej?
  3. Kiedy zostanie przeprowadzony remont dachu na sali gimnastycznej?
  4. Kiedy uczniowie SP 3 w Gryfinie będą mogli ponownie korzystać z sali i szatni, co umożliwi im normalne uczestnictwo w lekcjach wychowania fizycznego?
  5.  
  6.  

Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Rafał Guga

 

Załącznik 1/3

Gryfino, 30 czerwca 2022 r.

Rafał Guga Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Pan

Mieczysław Sawaryn Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

W związku z brakiem odpowiedzi na moją interpelację złożoną na LIV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 26 maja 2022 r., składam zapytania ponownie.

Uszkodzenie połaci dachu nad salą gimnastyczną przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie, które nastąpiło w wyniku silnych wiatrów, miało miejsce 29 stycznia 2022 r.          i 18 lutego 2022 r. Od tego zdarzenia minęło już kilka miesięcy. W tym czasie sala została zamknięta i dostęp do m.in. zlokalizowanych tam szatni zablokowany. Uczniowie szkoły nie mogli w odpowiednich warunkach przygotować się do zajęć wychowania fizycznego, a przez to nie było możliwości, by lekcje odbywały się według założeń i programów nauczania. 

  1.         W związku z tym, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
  2. Czy Gmina Gryfino zabezpieczyła środki na remont dachu na sali gimnastycznej?
  3. Kiedy zostanie przeprowadzony remont dachu na sali gimnastycznej, przywracający ten obiekt do normalnego użytkowania?
  4. Kiedy uczniowie SP 3 w Gryfinie będą mogli ponownie korzystać z sali i szatni, co umożliwi im normalne uczestnictwo w lekcjach wychowania fizycznego?
  5. Czy w dniu rozpoczęcia nowego roku szkolnego, czyli 1 września 2022 r. uczniowie i nauczyciele będą mogli korzystać z zaplecza (szatnie, prysznice, korytarze, magazyny sprzętu, itd.) oraz samej Sali gimnastycznej?
  6.  

Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Rafał Guga

 

Załącznik 1/4

Gryfino, 25 sierpnia 2022 r.

Rafał Guga Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Pan Mieczysław Sawaryn

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

W związku z brakiem odpowiedzi na moją interpelację nr 614/22 złożoną na LIV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 26 maja 2022 r. oraz interpelację nr 622/22 złożoną na LV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 30 czerwca 2022 r., składam zapytania ponownie.

Uszkodzenie połaci dachu nad salą gimnastyczną przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie, które nastąpiło w wyniku silnych wiatrów, miało miejsce 29 stycznia 2022 r.          i 18 lutego 2022 r. Od tego zdarzenia minęło już kilka miesięcy. W tym czasie sala została zamknięta i dostęp do m.in. zlokalizowanych tam szatni zablokowany. Uczniowie szkoły nie mogli w odpowiednich warunkach przygotować się do zajęć wychowania fizycznego, a przez to nie było możliwości, by lekcje odbywały się według założeń i programów nauczania. 

  1.         W związku z tym, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
  2. Czy Gmina Gryfino zabezpieczyła środki na remont dachu na sali gimnastycznej?
  3. Kiedy zostanie przeprowadzony remont dachu na sali gimnastycznej, przywracający ten obiekt do normalnego użytkowania?
  4. Kiedy uczniowie SP 3 w Gryfinie będą mogli ponownie korzystać z sali i szatni, co umożliwi im normalne uczestnictwo w lekcjach wychowania fizycznego?
  5. Czy w dniu rozpoczęcia nowego roku szkolnego, czyli 1 września 2022 r. uczniowie i nauczyciele będą mogli korzystać z zaplecza (szatnie, prysznice, korytarze, magazyny sprzętu, itd.) oraz samej sali gimnastycznej?
  6.  

Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Rafał Guga

 

Załącznik 1/5

Gryfino, 19 września 2022 r.

Rafał Guga

Radny Rady Miejskiej

w Gryfinie

Pan Mieczysław Sawaryn Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

 

W związku z brakiem odpowiedzi na moją interpelację nr 614/22 złożoną na LIV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 26 maja 2022 r. oraz interpelację nr 622/22 złożoną na LV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 30 czerwca 2022 r. i interpelację nr 638/22 złożoną na LVII sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 25 sierpnia 2022 r., składam zapytania ponownie.

Uszkodzenie połaci dachu nad salą gimnastyczną przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie, które nastąpiło w wyniku silnych wiatrów, miało miejsce 29 stycznia 2022 r.          i 18 lutego 2022 r. Od tego zdarzenia minęło już kilka miesięcy. W tym czasie sala została zamknięta i dostęp do m.in. zlokalizowanych tam szatni zablokowany. Uczniowie szkoły nie mogli w odpowiednich warunkach przygotować się do zajęć wychowania fizycznego, a przez to nie było możliwości, by lekcje odbywały się według założeń i programów nauczania. 

Podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Gryfinie zapowiedział Pan rozpoczęcie prac remontowych wewnątrz sali, natomiast remont dachu po uzyskaniu odpowiednich środków finansowych. Taka też informacja pokazała się w lokalnej prasie.

  1.         W związku z tym, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
  2. Czy Gmina Gryfino zabezpieczyła środki na remont dachu na sali gimnastycznej?
  3. Kiedy zostanie przeprowadzony remont dachu na sali gimnastycznej, przywracający ten obiekt do normalnego użytkowania?
  4. Kiedy uczniowie SP 3 w Gryfinie będą mogli ponownie korzystać z sali i szatni, co umożliwi im normalne uczestnictwo w lekcjach wychowania fizycznego?
  5. Czy sprawa uszkodzenia dachu niedługo po przeprowadzonych pracach remontowych, co może wskazywać na rażące błędy popełnione na etapie projektowym lub remontowym, została zgłoszona do odpowiednich organów ścigania? Nadmienię, że zapowiadał Pan takie działania.
  6. Na jakim etapie jest sprawa wyjaśnienia przyczyn katastrofy budowlanej dachu na Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 w Gryfinie?
  7. Jakie podstawy merytoryczne motywowały podjęcie decyzji o rozpoczęciu remontu wnętrza obiektu, bez wcześniejszej naprawy nieszczelnego dachu? Czy taka decyzja jest logiczna? Czy takie działanie nie jest marnotrawstwem środków publicznych, ponieważ przecieki pojawiające się nawet przy niewielkich opadach atmosferycznych będą niszczyły wyremontowane powierzchnie?

Radny

Rady Miejskiej w Gryfinie Rafał Guga

 

Załącznik 1/6

Gryfino, 27 października 2022 r.

Rafał Guga Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Pan Mieczysław Sawaryn

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

W związku z uszkodzeniem połaci dachu nad salą gimnastyczną przy Szkole Podstawowej      nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie, które nastąpiło w wyniku silnych wiatrów 29 stycznia 2022 r.   i 18 lutego 2022 r. proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy Gmina Gryfino zabezpieczyła środki na remont dachu na sali gimnastycznej?
  2. Kiedy zostanie przeprowadzony remont dachu na sali gimnastycznej, przywracający ten obiekt do normalnego użytkowania?

Radny Rady Miejskiej w Gryfinie Rafał Guga

 

Załącznik 1/7

Gryfino, 25 maja 2023 r.

Rafał Guga Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Pan Mieczysław Sawaryn

Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino

INTERPELACJA – ZAPYTANIE

Zgodnie z §23 Statutu Gminy Gryfino składam interpelację – zapytanie w sprawie:

Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie.

W zeszłym roku składałem wielokrotnie interpelacje/zapytania dotyczące uszkodzenia dachu na sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie. Nie otrzymałem odpowiedzi na moją interpelację nr 614/22 złożoną na LIV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 26 maja 2022 r., interpelację nr 622/22 złożoną na LV sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 30 czerwca 2022 r., interpelację nr 638/22 złożoną na LVII sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 25 sierpnia 2022 r., interpelację nr 641/22 złożoną na LVIII sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 19 września 2022 r. i interpelację nr 647/22 złożoną na LXI sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w dniu 27 października 2022 r., co stanowi naruszenie ustawy o samorządzie gminnym.

Uszkodzenie połaci dachu nad salą gimnastyczną przy Szkole Podstawowej nr 3 im. Noblistów Polskich w Gryfinie, które nastąpiło w wyniku silnych wiatrów, miało miejsce 29 stycznia 2022 r.          i 18 lutego 2022 r. Od tego zdarzenia minęło już ponad rok. W tym czasie sala została zamknięta i dostęp do m.in. zlokalizowanych tam szatni zablokowany. Uczniowie szkoły nie mogli w odpowiednich warunkach przygotować się do zajęć wychowania fizycznego, a przez to nie było możliwości, by lekcje odbywały się według założeń i programów nauczania. Sytuacja poprawiła się po pracach remontowych realizowanych przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Gryfinie. Prace remontowe skupiły się na poprawie zniszczonych powierzchni wewnątrz obiektu. Informacje takie zostały podane w prasie, gdzie mogłem się z nimi zapoznać, ponieważ na moje pytania postanowił Pan nie udzielać odpowiedzi. 

Podczas jednej z sesji Rady Miejskiej w Gryfinie w 2022 r. zapowiedział Pan rozpoczęcie prac remontowych wewnątrz sali, natomiast remont dachu po uzyskaniu odpowiednich środków finansowych. Taka też informacja pokazała się w lokalnej prasie.

Sytuacja powtórzyła się w ostatnim czasie. Ze względu na pojawiające się opady dach ponownie zaczął przeciekać i sala gimnastyczna została zamknięta dla uczniów. Nadmienię, że przed ponownym zamknięciem sali uczniowie narzekali na wilgoć i pojawiające się wykwity grzyba na ścianach.

  1.         W związku z tym, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
  2. Czy Gmina Gryfino zabezpieczyła środki na remont dachu na sali gimnastycznej?
  3. Kiedy zostanie przeprowadzony remont dachu na sali gimnastycznej, przywracający ten obiekt do normalnego użytkowania?
  4. Kiedy uczniowie SP 3 w Gryfinie będą mogli ponownie korzystać z sali i szatni, co umożliwi im normalne uczestnictwo w lekcjach wychowania fizycznego?
  5. Czy sprawa uszkodzenia dachu niedługo po przeprowadzonych pracach remontowych, co może wskazywać na rażące błędy popełnione na etapie projektowym lub remontowym, została zgłoszona do odpowiednich organów ścigania? 
  6. Na jakim etapie jest sprawa wyjaśnienia przyczyn katastrofy budowlanej dachu na Sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 w Gryfinie?
  7. Jakie podstawy merytoryczne motywowały podjęcie decyzji o rozpoczęciu remontu wnętrza obiektu, bez wcześniejszej naprawy nieszczelnego dachu? Czy taka decyzja jest logiczna? Czy takie działanie nie jest marnotrawstwem środków publicznych, ponieważ przecieki pojawiające się nawet przy niewielkich opadach atmosferycznych niszczą wyremontowane powierzchnie?
  8. Czy Gmina Gryfino otrzymała odszkodowanie za uszkodzony dach? W jakiej wysokości?
  9. Czy wykonawca wcześniejszego remontu dachu został zobowiązany do naprawy gwarancyjnej? Jakie prace zostały wykonane w ramach gwarancji?
  10. Jakie koszty dotychczas poniosła Gmina Gryfino w związku z wcześniejszym remontem dachu, od którego zaczęły pojawiać się problemy oraz za prace remontowe po wystąpieniu uszkodzenia?
  11. Jakie Gmina zamierza podjąć kroki, by taka sytuacja się nie powtarzała?
  12.  

Radny Rady Miejskiej w Gryfinie

Rafał Guga

 

Załącznik 2

Ekspertyza stanu technicznego budynku sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej nr 3 przy ul. Iwaszkiewicza 70 w Gryfinie w związku z awarią pokrycia dachu spowodowaną silnym wiatrem w dniach 30.01.2022 i 18.02.2022”, sporządzona przez mgr inż. Mirosława Strugarka upr konstr.-bud. nr 52/Sz/92 (członek ZOIIB nr ZAP/BO/0342/01).

We wnioskach zapisano:

Awaria dachu w wyniku silnego wiatru w dniu 30.01.2022 i w dniu 18.02.2022 spowodowana była wg autora opracowania nałożeniem się poważnych błędów projektowych, oraz wykonawczych na które niestety nie zareagował Inspektor Nadzoru.

W rezultacie na skutek ssania wiatru w strefie okapowej około 60% pokrycia dachu zamontowanego w styczniu 2019 w ramach prac termomodernizacyjnych zostało poderwane „ciągnąc” za sobą pokrycie sprzed termomodernizacji w postaci blachy trapezowej 130 na podkonstrukcji drewnianej.

Docieplenie stropodachu na etapie projektowania:

Stropodach istniejący ocieplono zgodnie z Projektem styropapą gr.12cm, którą ułożono na istniejącym pokryciu z blachy trapezowej 130 mocując ją za pomocą łączników mechanicznych tylko do blachy trapezowej łącznikami z trzpieniem metalowym w ilości ok. 4szt/m2 bez użycia kleju. Rozwiązanie takie posiada poważne błędy zarówno na poziomie

projektowania jak również wykonawstwa.

Błędem projektanta było przyjęcie, że przed termomodernizacją dach pokryty był płytami warstwowymi PW8.

Ponadto brak jest w projekcie precyzyjnych wytycznych dotyczących sposobu montażu projektowanych płyt ze styropapy do podłoża. W dokumentacji projektowej brak jest obliczeń i wytycznych dotyczących wymaganych rodzaju, ilości i sposobu montażu łączników mocujących styropapę w poszczególnych strefach (krawędziowa ,wewnętrzna). Faktycznie do płyt korytkowych przyklejona była (nie wszędzie) papa asfaltowa, na której ułożono wełnę mineralną gr 2x5cm. Pokrycie stanowiła blacha trapezowa T30 ułożona na podkonstrukcji drewnianej. Podkonstrukcja ta to deski gr.25mm i wysokości 10cm ułożone w pasach równoległych co około 1,50m. Wymieniona podkonstrukcja montowana była do płyt korytkowych za pomocą punktowych mocowań z desek drewnianych zakotwionych w stropie

(płytki korytkowe) przy pomocy pasków z blachy płaskiej opasujących deskę gr 25mm i długości około 20cm. Paski tej blachy mocowano do podłoża za pomocą gwoździ szybkiego montażu o długości około 30mm. 1 pasek blachy zamontowano za pomocą 2 łączników.

Punktowe mocowania rozmieszczono w siatce 150x300 cm.

Rozwiązanie takie jest co najmniej wątpliwe z technicznego punktu widzenia z następujących powodów:

1. Sposób mocowania podkonstrukcji drewnianej jest niepoprawny. Dotyczy to sposobu kotwienia do płyt korytkowych, a także połączenia desek podkonstrukcji pod blachy trapezowe z deską umieszczoną w uchwycie z blachy mocowanym do korytek (zwykłe gwoździe).

2. Blacha trapezowa styka się bezpośrednio z wełną mineralną powodując, że ta jest permanentnie zawilgocona, a co za tym idzie nie posiada oczekiwanych właściwości termoizolacyjnych.

W rezultacie wybrano ostatecznie do realizacji błędne rozwiązania na które nałożyły się błędy wykonawstwa. Skutkiem tego była awaria pokrycia dachu na skutek silnego wiatru w dniu 30.01.2022 oraz w dniu 18.02.2022.

Docieplenie stropodachu na etapie wykonawstwa:

Wykonawca robót termomodernizacyjnych po wejściu na dach sali gimnastycznej i stwierdzeniu, że stan faktyczny różni się od stanu przyjętego w projekcie (brak płyt warstwowych PW8, w zamian pokrycie z blachy trapezowej T30 na podkonstrukcji drewnianej co 150cm) winien natychmiast przerwać prace, wezwać autora projektu w ramach nadzoru autorskiego i zażądać rozwiązania zamiennego uwzględniającego stan zastany.

W Dzienniku Budowy brak jest jakiegokolwiek wpisu informującego o jakichkolwiek problemach w trakcie termomodernizacji stropodachu segmentu B. Jedyny wpis dotyczące jego termomodernizacji tego stropodachu znajduje się na stronie 11 Dziennika Budowy.

W dokumentacji powykonawczej również NIE WYKAZANO jakichkolwiek zmian w stosunku do Projektu będącego załącznikiem do Decyzji o pozwoleniu na budowę.

Analizując wyłącznie docieplenie stropodachu stwierdzić należy, że:

1. Wykonawca nie zgłosił Inwestorowi, ani Autorowi Projektu w ramach nadzoru autorskiego braku zgodności projektu ze stanem faktycznym. Dotyczy: brak płyt warstwowych PW8, w zamian zastano pokrycie z blachy trapezowej T30 na podkonstrukcji drewnianej. Blacha mocowana była do podkonstrukcji drewnianej co 150cm.

2. Styropapę zamontowano wyłącznie mechanicznie do blachy trapezowej przy użyciu kołków PCV z trzpieniem stalowym. Ilość łączników pomierzona „z natury” to około 4szt/m2. Nie stwierdzono ich zagęszczenia w strefach krawędziowych.

Nie dołączono do dokumentacji powykonawczej obliczeń ilości łączników w poszczególnych strefach dachu z uwzględnieniem ssania wiatru.

Jeśli projektant tego nie zrobił w swoim opracowaniu Wykonawca miał obowiązek to od niego zażądać lub sam dokonać takich obliczeń.

Nie zagęszczono ilości łączników w strefie krawędziowej.

Nie dokonano analizy stateczności podłoża do którego montowano styropapę.

Kołki montowano wyłącznie do blachy trapezowej!

3. Ocieplenie stropodachu w rejonie okapu i attyki wykonano niezgodnie z projektem - detal D1 Projektu termomodernizacji.

- Nie skuto ścianek attykowych przy okapie i na obu szczytach, tak jak przewidywał to projekt termomodernizacji.

- Nie zamontowano na krawędzi dachu zaimpregnowanego krawędziaka 14x19cm.

- Połączenia ocieplenia ścian zewnętrznych z ociepleniem stropodachu wykonano niezgodnie z projektem. Zaprojektowano zakończenie ocieplenia ścian zewnętrznych w poziomie górnej płaszczyzny belki drewnianej.

W przypadku takiego wykonania bardzo ograniczone byłoby podrywanie warstw ocieplenia stropodachu na skutek ssania wiatru. Pionowa płyta izolacji termicznej i krawędziak byłyby wg autora opracowania skutecznym separatorem dla ograniczenia ssania wiatru. W rozwiązaniu przyjętym przez Wykonawcę pozostawiono szczelinę około 4-5cm pomiędzy deską czołową a krawędzią ocieplenia ściany zewnętrznej. Szczelina ta umożliwiła podrywanie przez wiatr całego okapu (szczegółowo pokazano to na zdjęciach).

Wg Autora opracowania błąd ten był podstawową przyczyną awarii.

4. Ocieplenie krawędzi szczytowej dachu wykonano niezgodnie z projektem - detal D6 Projektu termomodernizacji.

- Przede wszystkim nie zamontowano na krawędzi dachu zaimpregnowanego krawędziaka 14x19cm mocowanego do podłoża za pomocą kotew wklejanych.

- Nie rozebrano „starej” attyki do poziomu płaszczyzny płyt korytkowych tak jak przewidywał to projekt termomodernizacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
taka kolej rzeczy 11.04.2024 10:42
Jak zamknął to zamkną

tv 09.04.2024 20:13
Tyle czasu było i nagle przed wyborami takie newsy,czy to przypadek?!

ks. 09.04.2024 20:18
Nie ma przypadków, są tylko znaki.

fakty fakty 09.04.2024 20:32
Mylisz się bardzo. Znak to maska, którą nakładamy na przypadek, żeby był mniej straszny.

Wstyd panie WD 09.04.2024 00:26
Seweryn Klapa nawet swojej listy nie pociągnął. Jestem z LEWICY i głosowałem na Magdę Pieczyńską. Tak też będzie w drugiej turze i namawiam do tego wszystkich z Lewicy, także sympatyków. To jest oczywiście wbrew woli WD, dlt i im podobnych. Oni głosują za korytem.

bywatel 09.04.2024 00:19
Pisowski prekurator rejonowy z pis-u dostał materiał jak na tacy. Teraz jak go nie zmienią to umorzy sprawę albo doniesienie zaginie. Teraz muszą zapolować na Pieczyńską żeby wycofala się wz drugiej tury. Ciekawe cza jak Sawaryn przegra drugą turę to będzie przychodził na sesję. On nic nie wie o gminie.

Maszeruje polskie wojsko 08.04.2024 12:48
Pododdział WOT poszedł na blokadę ze sztandarami maryjnymi.

Patriota 09.04.2024 00:13
Tak, ale wcześniej byliśmy na mszy z kapelanem, Modliliśmy się o dobry wynik pis.

6 CZY PIS HA HAAH 08.04.2024 00:10
1 DZIEŃ TYGODNIA HA AH AH https://youtu.be/agiGSq3Q8OI

GŁOSUJCIE NA CZŁOWIEKA Z GÓR SYNAJ HA HA AH 08.04.2024 00:06
NIE MA ZŁYCH LUDZI SPOŁECZEŃSTWO JAKIE JEST BA MA TAKICH PAJACY JAKICH SAME W CYRKU OKLASKUJE HA HA AH

Radny 07.04.2024 19:13
Szkoda ze radny guga, kandydat na burmistrza interesuje się takimi sprawami tylko przed wyborami, Brava za tak spektakularne zaistnienie

wakat 07.04.2024 21:44
Jak wynika z pism, sprawą interesował się od początku bo wysyła pisma do Sawayna, ale ten nie udzielał mu najwyraźniej odpowiedzi. Aż w końcu ktoś napisał do prokuratury.

Dekarz 08.04.2024 12:31
Cela plus dla łapówkarzy i złodziei. Remont takiego dachu jak na SP 3 robi się w dwa tygodnie a jak używa się tylko wody i piasku to i we dwa dni.

bezradny 09.04.2024 09:31
jezeli taki z zciebie radny to jestes tylko bezradny, dobrze że już cie w budynku gminy nik nie zobaczy,

Łużycka_się_kłania ! v 07.04.2024 14:17
Ten Sawaryn to koleś Szałabawki barona PiS ze Szczecina ! Myślał, że sprawę sali zamiecie pod dywan !

Czytelnik 07.04.2024 07:27
A co na to inni radni bezradni? Przecierz rada to nie jeden radny. A Pan Burmistrz czemu nie odpowiadał na interpelację radnego? A może Pan Burmistrz się nie nadaje na te stanowisko Jeśli Ptokuratura uzna że Pan Burmistrz działał na szkodę interesu publicznego to za ponowny remont dachu powinien zapłacić że swoich pieniędzy.

Pacyfka 08.04.2024 12:44
Trzeba zmienić prokuratora rejonowego na jakiegoś spoza pisowskiego ujkładu.

2 lata bez wf 07.04.2024 06:14
Ja słyszałem, że to nieudolność lub korupcja.

no coments 06.04.2024 19:08
Ja tylko czekam, jak będzie można komentować.

Inwestygator nie z Gryfina 07.04.2024 06:16
A co ta sprawa ma wspólnego z wyborami czy ciszą wyborczą ?

Męczysław Leniwy 06.04.2024 15:53
To burmistrz jest gospodarzem miasta i to on za wszystko odpowiada.

Genrał lufa 🥛 06.04.2024 12:06
Mam nadzieję że ajwaj uszanuje ciszę wyborczą

Branibor 06.04.2024 10:11
Wygląda na to , że burmistrz jak prawie każdy członek pewnej partii lubi dostawać pieniądze podatników, ale nie lubi pracować na te pieniądze.Chyba że się mylę?

Kazek 07.04.2024 21:42
W punkt podsumowanie.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama