Modernizacja ma poprawić bezpieczeństwo, kontrolę i wydajność ruchu statków na Odrze. Na zmiany w obu systemach Urząd Żeglugi Śródlądowej zamierza wydać1 mln zł. Marszałek Województwa pokryje większość kosztów inwestycji i przeznaczy na ten cel 850 tys. zł. Fundusze pochodzić będą z Regionalnego Programu Operacyjnego.
W ramach modernizacji systemu monitorowania ruchu statków AIS zaplanowano zakup dwóch stacji bazowych oraz instalację urządzeń wraz z oprogramowaniem. Stanie się to przy ulicy Potulickiej 40 w Szczecinie, bowiem to w tym miejscu zdiagnozowano największe kłopoty w łączności radiowej. Instalacja sprzętu pozwoli na identyfikację i prezentację pozycji statków poza zasięgiem radaru, a także wzmocni przekaz sygnałów w promieniu około 50 km, przez co będzie można zachować odpowiednie odległości podczas wyprzedzania czy mijania jednostek pływających. Obecnie działają dwie stacje - jedna w Szczecinie, druga w Widuchowej.
Poprawa działania monitoringu wizyjnego śródlądowych dróg wodnych systemu RIS obejmie z kolei wymianę 34 kamer oraz zakup sprzętu do centralnej rejestracji obrazu umożliwiającej także współdzielenie dostępu m.in. dla policji, straży miejskiej czy Urzędu Celnego. 31 kamer obrotowych i 3 kamery stacjonarne. zainstalowane zostaną w różnych miejscach Jeziora Dąbie oraz rzeki Odry i Odry Zachodniej. Umożliwi to szeroki i pełny monitoring poszczególnych śródlądowych dróg wodnych.
Obie inwestycje wpisują się w założenia 5 Osi Priorytetowej RPO WZ 2014-2020 „Zrównoważony transport”, działanie 5.7 „Budowa, rozbudowa lub modernizacja ogólnodostępnej infrastruktury szlaków żeglownych, utrzymanie dróg wodnych prowadzących do portów, monitoring dróg wodnych, w tym związany z systemami zarządzania ruchem”. W tym roku ze wsparcia skorzystał już Urząd Morski w Szczecinie, który na warte prawie 30 mln zł przedsięwzięcia związane z modernizacją portów w Policach i Stepnicy pozyskał z Programu Regionalnego od Urzędu Marszałkowskiego ponad 24 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze