Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 05:58
Reklama
Reklama
Reklama

Ostatnią milę nad morzem nie musimy dojeżdżać samochodem

Nadmorski autobus turystyczny, systemowe parkingi połączone z wypożyczalniami rowerów, a nawet transport wodny. To tylko niektóre z pomysłów jak dowieźć mieszkańców i turystów na ich ostatnim etapie podróży nad morze. Tzw. „ostatnia mila”, nie musi bowiem być pokonywana w samochodzie. 11 września 2017 r. o godzinie 13.30 marszałek Olgierd Geblewicz podpisze list intencyjny w ramach projektu „Last Mile”, by wraz z samorządami Dziwnowa, Międzyzdrojów, Kamienia Pomorskiego i Wolina opracować działania, które przybliżą nas do nowoczesnych rozwiązań transportowych.
Ostatnią milę nad morzem nie musimy dojeżdżać samochodem

Autor: Niechorze

-Dobry plan, sprawdzenie wszelkich możliwości, wnikliwe przeanalizowanie problemu, to podstawa późniejszego sukcesu. Prace nad „ostatnią milą” mogą przynieść nie tylko realne udogodnienie dla mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale i wyjść naprzeciw potrzebom przebywających u nas turystów. To szansa na zbudowanie również spójnej i bardzo bogatej oferty turystycznej, nie tylko jednej, ale przynajmniej 4 gmin. – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiegoOlgierd Geblewicz.

Ponad rok Regionalne Biuro Gospodarki Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiegoprowadził głębokie i wnikliwe analizy obecnej sytuacji w dziedzinie transportu na terenie gminMiędzyzdroje, Wolin, Kamień Pomorski i Dziwnów. Teraz przyszedł czas na opracowanie tzw. planu działania. Instytucja wskaże jak pomóc w opracowaniu elastycznych systemów transportowych na obszarze wymienionych gmin. Dokument wypunktuje niezbędne zmiany organizacyjne i legislacyjne, a także przedstawi potencjalne źródła finansowania rozwiązań. Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy gminami nadmorskimi a Województwem Zachodniopomorskim zapewni przede wszystkim zaangażowanie i współpracę ze strony partnerów projektu. Dokument pozwoli również na wskazanie możliwych rekomendacji do dokumentów strategicznych na poziomie lokalnym i regionalnym.

Wstępna koncepcja możliwych działań przewiduje, że zrównoważoną mobilność na obszarze ostatniej mili w regionach turystycznych (tak brzmi pełna nazwa projektu) można osiągnąć m.in. poprzez powołanie wspólnego koordynatora transportowego, którego głównym zadaniem było by koordynowanie i zarządzanie transportem zbiorowym. Najbardziej efektywnym dla nadmorskich gmin rozwiązaniem wydaje się być uruchomienie turystycznej linii autobusowej jeżdżącej po zapętlonej trasie Wolin – Kamień Pomorski – Dziwnówek – Międzyzdroje, w obu kierunkach. Znaczącym ułatwieniem mogą być również parkingi typu Park&Ride czy Park&Bike umiejscowione w pobliżu przebiegających przez te gminy linii kolejowych. Ich oferta z pewnością ograniczyła by nadmierne zatłoczenie nadmorskich miejscowości, czy problemy z miejscami parkingowymi. Specyfika położenia gmin wskazuje również na rozważenie wykorzystania potencjału jaki niesie transport wodny, którym mógł by być np. tramwaj wodny kursujący z Kamienia Pomorskiego do Dziwnowa czy Międzywodzia. Oprócz potencjału transportowego, była by to również spora atrakcja dla odwiedzających Pomorze Zachodnie turystów. Na wstępnych etapach tworzenia koncepcji, zakłada się, że każdy z projektów mógł by być realizowany zarówno przez same samorządy, jak i we współpracy z podmiotami prywatnymi.

Projekt Last Mile rozpoczął się w kwietniu 2016 r. od dogłębnych analiz i poszukiwania możliwości wdrożenia koncepcji. Opracowanie planu działania powinno się zakończyć we wrześniu 2018 roku. Z kolei do końca 2020 r. przewiduje się realizację planu działań, a także monitorowanie, nadzór i ocenę rezultatów. Oprócz walorów stricte transportowych, projekt ma olbrzymi potencjał ekologiczny czy ekonomiczny.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama