Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 05:53
Reklama
Reklama
Reklama

Rozmawiajmy o uchodźcach

Ruszyła rekrutacja do czwartej edycji bezpłatnego, ogólnopolskiego projektu w szkołach „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”, który realizuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. W projekcie nauczyciele siódmych klas szkoły podstawowej i gimnazjum wraz z uczniami tworzą w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat współczesnych migracji i uchodźstwa. Dotychczas z projektu skorzystało niemal 3 tys. nauczycieli i dyrektorów i ponad 10 tysięcy młodych ludzi.
Rozmawiajmy o uchodźcach

Autor: fot. Samuel Borek

Aby zgłosić się do projektu o migracjach i o sztuce rozmawiania, należy wypełnić formularz rekrutacyjny na stronie http://www.migracje.ceo.org.pl.

Tematy dotyczące sytuacji uchodźców nie ominęły szkoły

Kwestia współczesnych migracji i uchodźstwa od kilka lat na stałe gości w mediach, dyskusjach politycznych, rozmowach prywatnych i nie omija również szkoły. Tematyka migracyjna wywołuje duże zainteresowanie wśród młodych, stąd ich naturalna potrzeba, by rozmawiać o aktualnej sytuacji na świecie i wymieniać się poglądami. Zanim zaczniemy w klasie ten temat, powinniśmy zgodnie z zasadmia dobrej rozmowy zadbać o przyjazną, bezpieczną przestrzeń oraz życzliwą atmosferę wolną od oceniani, za to otwartą na wymianę różnych argumentów, tłumaczy nauczycielka współtworząca projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” Monika Komisarczyk.

Czy rozmowa jest nam potrzebna?

Lubisz poznawać inny punkt widzenia? Chciałbyś dowiedzieć się jak rozmawiać z osobami, które mają inne poglądy od Twoich? Słyszałeś rozmowy, podczas których wciąż powtarzano te same argumenty, które nikogo nie przekonywały? Tymi pytaniami koordynatorki ogólnopolskiego projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach” zachęcają nauczycieli i młodzież do prowadzenia rozmów o współczesnych migracjach. Po pierwsze wierzymy, że rozmawianie na temat aktualnej sytuacji uchodźców przygotowuje młodych ludzi do świadomych wyborów, daje szansę zastanowić się, co jest dla nich ważne, i uczy to wyrażać. Po drugie dzięki słuchaniu co jest istotne dla innych, często możemy dostrzec, co nas łączy, i poczuć wspólnotę wartości. Po trzecie celem dobrej rozmowy nie musi być przekonanie drugiej strony do własnych racji – młodym ludziom także jest potrzebne, aby zostali wysłuchani, wyjaśnia koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Jak to działa?

Organizatorzy dzięki ścisłej współpracy z nauczycielami wiedzą, że rozmawianie i dyskutowanie o sytuacji uchodźców może być trudne; często budzi lęk i silne emocje, uruchamia różne osobiste wartości, często będące ze sobą w sprzeczności. Dlatego starają się kompleksowo wspierać nauczycieli w poruszaniu tej tematyki na zajęciach przedmiotowych zgodnie z podstawą programową i na lekcjach wychowawczych.

Każdy nauczyciel, który zgłosi się do projektu bierze udział w bezpłatnym, trzymiesięcznym kursie internetowym. W kursie otrzymuje dostęp do różnych materiałów merytorycznych, metodycznych oraz gotowe scenariusze zajęć, które porządkują wiedzę o migracjach ludności oraz wspierają w rozwijaniu umiejętności przydatnych w prowadzeniu rozmów z młodzieżą na trudne wymagające tematy. Nauka od razu spotyka się z praktyką, bo każda osoba w kursie ma za zadanie przeprowadzić kilka zajęć z młodzieżą na podstawie udostępnionych gotowych materiałów (scenariusze zajęć i rozmów, karty pracy do analizy przekazów medialnych, wywiady filmowe z materiałami pomocniczymi). Co ważne nikt tu nie jest sam. Każdy nauczyciel ma możliwość bieżącej konsultacji swoich pomysłów i refleksji z przeprowadzonych przez siebie zajęć z drugim nauczycielem występującym w kursie roli mentora. Mentorzy to osoby mające doświadczenie w prowadzeniu rozmów o sytuacji uchodźców z młodzieżą często już na „starcie” wykazującą negatywną, utożsamianą z obcością i zagrożeniem, postawę wobec innych. Dużą energię do pracy w Kursie internetowym, a potem w szkole na zajęciach, nauczyciele czerpią z organizowanych przez nas szkoleń stacjonarnych. Spotkania w realu w grupie 20-30 nauczycieli, służą przede wszystkim poznaniu dobrych praktyk ze szkół naszych uczestników i zmierzeniu się z wyzwaniami, jakie wiążą się z realizacją tematyki migracyjnej i uchodźczej w szkole, opisuje koordynatorka projektu Julia Godorowska.

Gotowe scenariusze na lekcje za kliknięciem myszki

Szukasz pomysłu na to jak poruszać tematykę migracyjną za zajęciach z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, geografii i biologii? A może prowadzisz w szkole etykę, godzinę wychowawczą czy plastykę i chcesz „gotowca” na czterdziestominutową lekcję? Wejdź na stronę http://www.migracje.ceo.org.pl 

i sięgnij po gotowy scenariusz włączający tematykę migracyjna do wybranego przedmiotu zgodnie z podstawą programową. Sprawdź swoim eksperckim okiem czy materiał zainteresuje młodzież z Twojej szkoły. Dotychczas na stronie internetowej projektu pojawiło się ponad 40 scenariuszy przedmiotowych, które są posegregowane według przedmiotów. Autorzy opracowanych materiałów są nauczycielami ze szkół z całej Polski. Prześcigają się w pomysłowości na zaprezentowanie w ciekawy sposób młodym kwestii uchodźczej z różnych perspektyw, również osób z doświadczeniem migracyjnym.

Czy Adam Mickiewicz miał rację?

Polski poeta romantyczny podobno wypowiedział kiedyś słowa: Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa. Ciekawe czy tym samym przewidział, że rozmawianie i słuchanie siebie nawzajem będzie wyzwaniem dla dzisiejszych społeczeństw?

Podejmij wyzwanie i dołącz do projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Klub Dobrej Rozmowy”. Wesprzyj młodzież w zdobywaniu wiedzy o migracjach i tworzeniu przestrzeni do rozmów pełnych szacunku.

Rekrutacja do programu trwa do 25 lutego.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: za tydzień zmianaTreść komentarza: Dobre wiadomości dla stęsknionych za ciepłem. Możliwe, że już wkrótce temperatura zacznie się podnosić. Jeśli sprawdzą się najnowsze prognozy długoterminowe, to może się okazać że pogoda podczas majówki nie będzie najgorsza. Możliwe, że około 26 kwietnia w ciągu dnia zacznie robić się cieplej, a średnia dobowa temperatura powietrza może wzrosnąć do 10 stopni Celsjusza.Data dodania komentarza: 20.04.2024, 00:40Źródło komentarza: W lesie są już grzyby. Grzybiarze pokazują borowikiAutor komentarza: przyjemnośćTreść komentarza: Skończyło się komentowanie polityczne. I jak błoga cisza.Data dodania komentarza: 20.04.2024, 00:17Źródło komentarza: Druga tura w 3 gminach. Trwa cisza wyborczaAutor komentarza: Żal mi GryfinaTreść komentarza: Temu Panu już podziękujemy 21 kwietnia dostanie wilczy bilet.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:59Źródło komentarza: Ostatnie wystąpienie Sawaryna. Prawie wszystko wiadomo [FILM]Autor komentarza: JołTreść komentarza: No jak przeciez czekali z ogloszeniem przetargow do ostatniej chwili przed wyborami xD a umowa na bieznie w sp3? Podpisana 2 czy 3 dni przed rozpoczeciem robot hahaha kto tak robi? Tylko ktos kto nic nie zrobil przez 9 lat i teraz szybko na sile ma co powiedziec xD jako pisior juz nie dostanie kasy z rzadu na inwestycje, wiec zaraz po remoncie biezni i 400m drogi nastanie susza i za 5 lat bedzie sie chwalil tym co dzis ahahaData dodania komentarza: 19.04.2024, 23:59Źródło komentarza: Zamkną parking aż na pół miesiąca! To kpina z mieszkańców!
ReklamaMrówka
Reklama