Jarmark Moryński 2019
Jarmark Moryński 2019
Jarmark Moryński 2019

Pogłębienie toru wodnego do 12,5 m

  • 13.05.2019, 11:38
  • igryfino.pl | Dołącz do nas na Facebooku
Pogłębienie toru wodnego do 12,5 m ZUW
Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m oraz stan realizacji projektu, to temat dzisiejszego briefingu na nabrzeżu Odry z udziałem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, wojewody zachodniopomorskiego Tomasza Hinca, posłów Leszka Dobrzyńskiego i Artura Szałabawki oraz dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciecha Zdanowicza.

Ta długo wyczekiwana przez całą szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych. Zakresem projektu objęto również modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m (obecnie jest to 9,15 m), a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Dla przykładu, statek, który w tej chwili wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych.

Pre-umowę na realizację projektu Urząd Morski w Szczecinie zawarł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w czerwcu 2016 roku, rok później został złożony wniosek o dofinansowanie, a w grudniu 2017 roku podpisano z CUPT-em umowę o dofinansowanie projektu. We wrześniu 2018 roku podpisany został kontrakt z wykonawcą robót budowlanych i pogłębiarskich, wyłonionym w ramach przeprowadzonej procedury przetargowej, którym zostało belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging and Marine Contractors. Wartość kontraktu to ponad 1 mld 336 mln złotych, a termin wykonania prac to 42 miesiące od momentu podpisania umowy. Inwestycja jest realizowana w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”.

Wykonawca zakończył już wstępne badania geotechniczne i, po uzyskaniu zatwierdzenia projektu przez ministra właściwego do spraw środowiska, będzie mógł przystąpić do właściwych badań geologicznych toru. Przez cały czas prowadzone są także badania ferromagnetyczne. Wkrótce wykonawca rozpocznie wydobywanie obiektów potencjalnie niebezpiecznych w rejonie północnego odcinka toru. Roboty będą prowadzone we współpracy z Marynarką Wojenną. Trwają również prace dotyczące uzgadniania koncepcji projektowej. Podwykonawcą inwestycji, opracowującym dokumentację projektową, jest konsorcjum firm Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o., Tractebel Engineering S.A., International Marine and Dredging Consultants. Zgodnie z harmonogramem, pozwolenie na budowę wykonawca powinien otrzymać pod koniec lipca tego roku.

Od września ubiegłego roku, w obszarze inwestycji trwają czynności inżyniera kontraktu, związane z prowadzeniem monitoringu przyrodniczego. Przedmiotem badań monitoringu przyrodniczego inwestycji i jej oddziaływania na otoczenie objęte są m.in. ornitofauna, ichtiofauna, a także ssaki, płazy, fitoplankton, zooplankton i makrobentos (osad denny). Obszar badań obejmuje punkty badawcze i referencyjne, które rozciągają się od strefy przybrzeżnej Zatoki Pomorskiej (Bałtyk Południowy) poprzez Zalew Szczeciński i Roztokę Odrzańską po Odrę Zachodnią.

Źródło: Urząd Morski w Szczecinie

igryfino.pl | Dołącz do nas na Facebooku
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (11)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Kaczystowskie obiecanki
Kaczystowskie obiecanki 14.05.2019, 22:39
Jeżeli prędkość handlowa pociągów zacznie być konkurencyjna wobec prędkości pociągów z Hamburga do Czech czy na Słowację, to zaczniemy konkurować też o tamte ładunki – mówił Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego. – Właśnie ze względu na prędkości przewozów koleją trudno nam przekonać jakiegokolwiek odbiorcę z Czech do rezygnacji z portu w Hamburgu na naszą korzyść.

Polskie porty są przystosowane do wykonywania dobrej jakościowo obsługi, jesteśmy kosztowo konkurencyjni, jesteśmy wystarczająco wydajnie. Ale w dostawach chodzi o koszt całego łańcucha logistycznego – musimy w związku z tym pracować nad szybszym odwozem z portów do klienta końcowego – podkreślał Krzysztof Szymborski. – Kluczową jest tu sprawność i cena transportu kolejowego.

- Bardzo się cieszę, że jest dostrzegana rola kolei dla rozwoju portów. Jesteśmy zgodni, że rozwój kolei i rozwój portów są ze sobą powiązane. Nic tak nie łączy, jak wspólny interes, który chcemy osiągnąć – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Kiedy poprawi się prędkość handlowa na polskich torach? - Nie będę mówił, że to poprawi się w ciągu dwóch, trzech lat – bo są pewne rzeczy możliwe i niemożliwe. Obecnie mamy w krajowym programie kolejowym, na modernizację samych tylko portów – około 5 mld zł. Około 3 mld na porty Gdańsk i Gdynia, no i około 2 mld na porty Szczecin i Świnoujście – zaznaczył Ireneusz Merchel. - Mamy już wybranych wykonawców, w ciągu miesiąca podpiszemy umowę na modernizację tych wszystkich portów.

Wszystkie te tory dojazdowe do portów będą dostosowane do znacznie większych obciążeń, a długość dopuszczalna pociągów będzie wynosiła 750 metrów – wyliczał prezes PLK.
Pedofil z PiS!!!
Pedofil z PiS!!! 14.05.2019, 12:16

Komentarz zablokowany

Komentarz został zablokowany przez administratora.

.......
....... 13.05.2019, 18:08
spaślaki mają za płytko do taplania
AJWAJ ALELUJA I DO PRZODU
AJWAJ ALELUJA I DO PRZODU 13.05.2019, 17:16
LATO MOŻE HA HA AH https://youtu.be/ke42mPStm6Y JE BA NY POLIN HA HA AH JESTEM ROBOLEM HA HA AH
AJWAJ ALELUJA I DO PRZODU
AJWAJ ALELUJA I DO PRZODU 13.05.2019, 17:02
JA TAM WOLE WYPŁYCENIA HA AH AH O HOJ MIŁY O MÓJ BOSZE HA AH AH https://youtu.be/PgPDDeyGmxA HA HA AH CIOTKI MASOŃSKIE KTO TO JESZCZE WIERZY W WASZE BAJKI HA HA AH TYLKO GAWIEDZ HA HA AH
ajwajk aleluja i do przodu
ajwajk aleluja i do przodu 13.05.2019, 16:49
ja tam w ten tor to wbijam hoja ha ah ah nie mam takiego jachtu ni statku statku ha ha ah BA NIE MAM Z TEGO NAWET CENTA HA HA AH
Lekarz
Lekarz 13.05.2019, 20:20
ty ćpun jesteś ?
U-boot
U-boot 13.05.2019, 13:29
Nikitiński musi odpłynąć!
niewierny Tomasz
niewierny Tomasz 13.05.2019, 13:20
Długo się o tym mówiło i nic. Nie zobacze prac to nie uwierzę!
Polka
Polka 13.05.2019, 12:47
Nareszcie. Super sprawa. Szwabka Merkel będzie protestować, bo nie chce żeby polskie porty odżyły
Poleczka tępa jak deseczka
Poleczka tępa jak deseczka 13.05.2019, 22:05
Oczywiście że Niemcy ( mający rocznie ponad 50 mld euro nadwyżki budzetowej z eksportu) wolą mieć jeszcze większe korki na swoich autostradach, jeszcze bardziej zapchane porty, jeszcze większe opóźnienia pociągów i kolejki barek do śluz, niż korzystać z taniego i bliskiego portu w Szczecinie :-)

Pozostałe