Koronawirus. Jest uproszczony wniosek o odroczenie płatności ZUS

  • 23.03.2020, 21:32
  • Karol Jagielski - regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa zachodniopomorskiego
Koronawirus. Jest uproszczony wniosek o odroczenie płatności ZUS
Przedsiębiorcy, którzy chcą m.in. odroczyć składki na ubezpieczenia społeczne z powodu epidemii koronawirusa, mogą już skorzystać z uproszczonego wniosku. Formularz jest dostępny na stronie internetowej ZUS.

Jest on przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości.

Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, może skorzystać z uproszczonych form pomocy:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

Aby wypełnić uproszczony wniosek wystarczy jedynie podać podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL. Należy również krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i nie ma możliwości opłacenia w terminie należności.

W formularzu trzeba zaznaczyć, o co wnioskujemy. Czy o odroczenie terminu płatności składek, czy o zawieszenie układu ratalnego albo spłaty w ramach już zawartej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia to 3 miesiące.

Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS.

Jeżeli zostanie pozytywnie rozpatrzony, to ZUS wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą.

Po otrzymaniu umowy należy ją sprawdzić, podpisać i przekazać do ZUS. W czasie epidemii można wysłać skan, a oryginał dostarczyć później.

 
WAŻNE!
Jeśli przedsiębiorca skorzysta z możliwości przesłania umowy mailem, najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS również papierowy oryginał dokumentu. Jeśli nie przekaże go w formie papierowej do ZUS, uznamy, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
 
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
 
 

 

Karol Jagielski - regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa zachodniopomorskiego

Załączone pliki do pobrania (1)

Zdjęcia (1)

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

guma
guma 23.03.2020, 22:51
Kiedy wprowadza faktoring czyli płacenie za faktury? To chyba jedyna droga aby nie było recesji.

Pozostałe