Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 11:18
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pełen miłości recital rosyjskiej muzyki

Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza serdecznie 11 stycznia o 20.00 na pełen uczuć recital rosyjskiej liryki. Motywem przewodnim będzie miłość i tak dobrze nam wszystkim znane różne jej oblicza. Całość – 13 utworów – w dźwiękach najlepszych kompozytorów – pianistów rosyjskich: Rachmaninowa, Czajkowskiego i Rimskiego-Korsakowa oraz utwór-niespodzianka na koniec spotkania.
Pełen miłości recital rosyjskiej muzyki

Godzinny recital będzie można obejrzeć online. Tego wieczoru sopranistka Victoria Vatutina wraz z pianistką Olgą Bilas zagoszczą u Państwa w domach, by poruszyć nawet najbardziej skryte emocje. O tych emocjach i ich sile zaklętej w muzyce i śpiewie opowiadają autorki w rozmowie z Magdaleną Jagiełło-Kmieciak.

 

-Magdalena Jagiełło-Kmieciak: Czym urzekła Panie właśnie rosyjska liryka wokalna?

-Victoria Vatutina*: To połączenie głębokiej poezji z wyjątkowo piękną muzyką. Cechuje ją bardzo wysoka temperatura emocjonalna, a zarazem intymność i szlachetna prostota. Można by powiedzieć, że to studium wewnętrznego świata człowieka, jego wrażliwości, przemiany uczuciowej, ułomności, bezbronności. Za motyw przewodni wybrałyśmy miłość, bo miłość obnaża naszą intymność, podsyca emocje, a wywoływanie emocji to najcenniejsze narzędzie twórcze.

 

-Teraz szczególnie potrzeba nam dużo empatii i miłości, prawda?

-Spróbujemy przy pomocy trzech kompozytorów przyjrzeć się różnym przejawom miłości, przejść trudną drogę – początek, euforię, zwątpienie, obojętność, nawet śmierć – aż do odrodzenia i nadziei. Każdy kompozytor używa różnych środków ekspresji, ale łączy je wyjątkowa przenikliwość, uwaga wobec każdego słowa, intuicja i – przede wszystkim – talent.

 

-Pochodzą Panie z Ukrainy. Rozumiem, że kultura i sztuka na szczęście zawsze zwyciężają nad politycznymi konfliktami?

-Zastanawiałyśmy się, jak zostanie odebrany wybór kompozytorów rosyjskich przez naszych rodaków, Ukraińców. Doszłyśmy do wniosku, że przedstawimy ten program, bo ma wysoką wartość artystyczną, stoi ponad wymiarami narodowościowymi i geograficznymi. Na dodatek zaśpiewamy go dla audytorium internetowego, więc zakładamy, że międzynarodowego. Do Rosji nie pojechałybyśmy jednak z żadnym programem, bo ta toczy wojnę przeciwko naszej ojczyźnie.

 

-Co znajdziemy w programie koncertu?

-Program recitalu zbudowałyśmy dookoła twórczości trzech kompozytorów – Rachmaninowa, Czajkowskiego i Rimskiego-Korsakowa. Mamy też niespodziankę na koniec!

 

-Podczas tego koncertu pianistka ma bardzo trudną rolę. Dlaczego?

Olga Bilas*: -Czajkowski i Rachmaninov to dwaj geniusze rosyjskiej muzyki romantycznej, którą zauroczyłam się od pierwszych dźwięków. Moim marzeniem od dziecka było wykonanie suity na fortepian z „Dziadka do orzechów”. To wyjątkowo czarująca muzyka, która pozwala zagłębić się w świat piękna, bajki, klimatu świątecznego. Zadanie to nie było jednak proste, ponieważ „przełożenie” jej na fortepian wykonana przez pianistę światowej sławy Michaiła Pletniowa, jest technicznie bardzo trudne i wymagające. Z tym zadaniem postanowiłam się zmierzyć się po 23 latach spędzonych przy fortepianie. Pianista w operze jest osobą, na której leży ogromna odpowiedzialność przygotowania solistów, a jednocześnie zawsze zostaje w cieniu. Koncert daje możliwość, o której marzy każdy muzyk – być na scenie.

 

*Victoria Vatutina – sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej we Lwowie, laureatka Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Sztuka XXI wieku” w Kijowie. Zadebiutowała w 2006 r. w Operze Wrocławskiej partią Violetty Valéry w „Traviacie” Verdiego. W latach 2007–2017 była solistką Opery Nova w Bydgoszczy, obecnie jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie. Występuje m.in. w takich operach, jak: „Così fan tutte” (Fiordiligi), „Czarodziejski flet” (Pamina), „Wesele Figara” (Susanna), „Cyrulik sewilski” (Rozyna), „Napój miłosny” (Adina), „Rigoletto” (Gilda), „Bal maskowy” (Oscar), „Cyganeria” (Mimi, Musetta), „Gianni Schicchi” (Lauretta), Carmen (Micaela).

 

*Olga Bilas pianistka

Absolwentka Akademii Muzycznej we Lwowie, laureatka konkursów międzynarodowych. Wielokrotnie występowała jako solistka i kameralistka na scenie Filharmonii Lwowskiej. Od 2017 roku korepetytorka w Operze na Zamku w Szczecinie.

Szczegóły dotyczące tego, gdzie będzie znaleźć koncert w niezwykłej oprawie wizualnej oraz szczegółowy repertuar wkrótce.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

rzeczniczka prasowa Opery na Zamku



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ajwaj aleluja i do przodu 04.01.2021 19:54
Komentarz zablokowany

ajwaj aleluja i na saturna 04.01.2021 19:45
*** dyplomata kazik bedzie ha ha ha

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama