Szczepienie obłożnie chorych pacjentów w domu

  • 19.02.2021, 11:59
  • dost.
Szczepienie obłożnie chorych pacjentów w domu gov.pl
Specjalne wyjazdowe punkty szczepień dotrą do pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym. 5 dodatkowych punktów uzupełni w naszym województwie sieć 216 populacyjnych punktów szczepień, które zadeklarowały możliwość podania preparatu również w domu pacjenta.

Na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie trzeba się rejestrować przez Internet czy infolinię 989. O potrzebie zaszczepienia obłożnie chorej osoby w jej domu należy poinformować przychodnię podstawowej opieki zdrowotnej lub pielęgniarkę opieki długoterminowej, ponieważ to właśnie lekarz POZ lub pielęgniarka OPD potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu.

Wyjazdowe punkty szczepień są dodatkowym wsparciem dla populacyjnych punktów, które zgłaszając się do Narodowego Programu Szczepień, potwierdziły, że są gotowe do mobilnego szczepienia pacjentów w ich domach. W skali kraju powstało 117 dodatkowych, wyjazdowych punktów szczepień, w naszym województwie – pięć.

Szczepienie w domu dla konkretnych pacjentów

Wyjazdowe punkty szczepień pojadą do pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do stacjonarnego punktu szczepień. To tzw. pacjenci leżący.

Punty wyjazdowe uzupełniły sieć punktów populacyjnych, które mają zespoły mobilne, gotowe do szczepienia pacjentów w miejscu zamieszkania. Punkty wyjazdowe nie będą zatem zastępować zespołów mobilnych z populacyjnych punktów, a wspierać ich pracę.

Dla osób z niepełnosprawnościami lub wykluczonymi komunikacyjnie przygotowany jest transport samorządowy, organizowany przez władze lokalne.

Sprawdź, jak skorzystać z organizowanego przez gminy specjalnego transportu na szczepienia

Pacjent potrzebuje szczepienia w domu? Powinien skontaktować się ze swoim POZ

Aby skorzystać z wyjazdowego punktu szczepień wystarczy zadzwonić do swojej poradni POZ lub do pielęgniarki opieki długoterminowej, która przychodzi z wizytami do domu ciężko chorego pacjenta. Lekarze rodzinni lub pielęgniarki opieki długoterminowej najlepiej znają swoich pacjentów, dlatego najszybciej potwierdzą, że konkretna osoba z ich listy potrzebuje szczepienia w domu, ze względów zdrowotnych.

Oznacza to, że na wizytę wyjazdowego punktu szczepień nie ma rejestracji przez Internet lub infolinię 989. O potrzebie zaszczepienia obłożnie chorej osoby w jej domu, należy poinformować lekarza rodzinnego lub pielęgniarkę opieki długoterminowej, ponieważ to właśnie lekarz POZ lub pielęgniarka OPD potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu.

Szczepienie pacjentów w domu – krok po kroku

  1. Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej przyjmuje zgłoszenie pacjenta lub opiekuna i sprawdza, czy pacjent należy do tej przychodni POZ (jest na jej liście aktywnej).
  2. Poradnia POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej sprawdza, czy pacjent ma skierowanie na szczepienie. Jeśli nie, a pacjent jest w grupie aktualnie szczepionej, lekarz POZ wystawia skierowanie na szczepienie.
  3. Podstawami do zakwalifikowania pacjenta do szczepienia wyjazdowego są: dokumentacja medyczna i wiedza lekarza / pielęgniarki opieki długoterminowej o stanie zdrowia pacjenta, lub teleporada, lub wywiad z opiekunem pacjenta.
  4. Jeśli lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej potwierdzą, że pacjent może skorzystać ze szczepienia w domu przez wyjazdowy punkt szczepień, wtedy lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej odnotowuje to w dokumentacji medycznej i przekazuje taką informację do wyjazdowego punktu szczepień.
  5. Lekarz POZ / pielęgniarka opieki długoterminowej może też przekazać informację o pozytywnej kwalifikacji do szczepienia w domu bezpośrednio pacjentowi lub jego opiekunowi, który następnie kontaktuje się z najbliższym wyjazdowym punktem szczepień.
  6. Wyjazdowy punkt szczepień rejestruje pacjenta na szczepienie, ustala termin szczepienia i informuje o tym pacjenta lub jego opiekuna.
  7. O zakwalifikowaniu do szczepienia decyduje lekarz wyjazdowego punktu szczepień. Jeśli pacjent pozytywnie przejdzie kwalifikację, zostaje szczepiony pierwszą dawką preparatu. W dniu szczepienia ustalana jest również data drugiej dawki podania szczepionki.

Procedura szczepienia wyjazdowego jest więc zbliżona do szczepienia w punkcie stacjonarnym. Zespół wyjazdowy przynajmniej 15 minut po szczepieniu obserwuje pacjenta pod kątem wystąpienia niepożądanych odczynów poszczepiennych. Jeśli takie wystąpią, zespół wyjazdowy jest przygotowany, aby pomóc pacjentom w domu.

Identyczne wymogi dla stacjonarnych i wyjazdowych punktów szczepień

Wyjazdowy punkt szczepień musi spełniać wszystkie warunki wymagane przez NFZ w naborze stacjonarnych punktów szczepiących. Chodzi o kadrę i wyposażenie, które zapewniają bezpieczeństwo pacjentowi i profesjonalne przygotowanie do szczepienia w warunkach domowych.

WAŻNE!

Wyjazdowe punkty szczepień otrzymują własną pulę szczepionek. Nie korzystają ze szczepionek zamówionych przez poradnię POZ, która zgłasza pacjenta do szczepienia wyjazdowego.

Zasady zamawiania szczepionek przez wyjazdowe punkty są identyczne jak w punktach stacjonarnych.

Mobilne zespoły w punktach stacjonarnych i wyjazdowe punkty szczepień są wynagradzane tak samo.

Za zaszczepienie pacjenta w domu Narodowy Fundusz Zdrowia płaci 141 zł. Stawka dotyczy tak mobilnych zespołów szczepiących, które działają przy punktach stacjonarnych, jak i wyjazdowych punktów szczepień. Dla pacjenta szczepienie w domu jest bezpłatne.

ABC szczepień wyjazdowych

  • Zespół mobilny populacyjnego punktu szczepień – ma go stacjonarny punkt szczepień. Zespół szczepi pacjentów, którzy zapisali się na szczepienie w populacyjnym punkcie szczepień i ze względu na stan zdrowia wymagają szczepienia w domu. Szczepienie jest dla pacjenta bezpłatne.
  • Wyjazdowy punkt szczepień – szczepi pacjentów w domu. Dotyczy to osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą samodzielnie dotrzeć do stacjonarnego punktu szczepień (tzw. pacjent leżący). Jest wsparciem dla mobilnych zespołów przy populacyjnych punktach szczepień. Chory umawia się na szczepienie wyłącznie przez swoją poradnię POZ lub pielęgniarkę opieki długoterminowej. Szczepienie dla pacjenta jest bezpłatne.
  • Transport do punktu szczepień – to specjalny transport, organizowany przez samorządy lokalne. Mogą z niego skorzystać osoby z niepełnosprawnościami i te, które nie zdołają samodzielnie dotrzeć do punktu szczepień (np. ze względu na wykluczenie komunikacyjne). To bezpłatny transport z domu do punktu szczepień i z powrotem.
dost.

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (11)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

*** ***
*** *** 22.02.2021, 18:38

Komentarz zablokowany

Komentarz został zablokowany przez administratora.

Gumowiec
Gumowiec 20.02.2021, 08:42
Knagulec dziś kupywal sobie pampersy póki tanie bo doszły go słuchy że od poniedziałku drożeją.
Knagulec
Knagulec 20.02.2021, 10:46
U starej forma pełna dzięki mnie szwagier
fik
fik 20.02.2021, 00:43
trzy osoby + kierowca do szczepienia jednego pacjenta pogratulować, czy płakać nad głupotą
Gość
Gość 19.02.2021, 13:11
Ale od kiedy chorych się szczepi? Do szczepionki każdy człowiek musi być zdrowy!
tyle
tyle 19.02.2021, 13:11
Widać, ze korzystamy z dobrych wzorców.
Mirek
Mirek 19.02.2021, 12:57
Lepiej późno niż wcale.
Gumowiec
Gumowiec 19.02.2021, 12:44
Knagulec już jadą do ciebie chowaj flaszki pod barłóg co by wstydu nie było. Przy okazji zrób porządek że słoikami *** ***
gift
gift 19.02.2021, 12:34
I to jest bardzo dobry pomysł.
Gumowiec
Gumowiec 19.02.2021, 13:24
Jeśli chodzi o Knagulca to zgadzam się z toba
Knagulec
Knagulec 20.02.2021, 10:48
Gryfiński mega dzban gumowiec

Pozostałe