Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 02:44
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zakupią nowe hybrydy. Pociągi z klimą i klimatem do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Pociągi z podwójnym napędem, elektrycznym i spalinowym, to nowość na polskich torach. Zachodniopomorskie jest pierwszym regionem, który zainwestował w tak nowoczesny tabor. Od stycznia tego roku dwie hybrydy kursują ze Szczecina do Kołobrzegu. Zarząd Województwa zdecydował o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów, które zagwarantują najwyższy standard regionalnych przewozów. Spektakularna inwestycja o wartości 100 mln zł netto oznacza wygodę pasażerów i ochronę środowiska.
Zakupią nowe hybrydy. Pociągi z klimą i klimatem do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Dwunapędowy zespoły trakcyjne to komfort i bezpieczeństwo podróży, a także ogromne ułatwienie w organizacji transportu kolejowego. Hybrydy będą kursować tam, gdzie nie cała trasa jest zelektryfikowana i krótszy lub dłuższy odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla.

 

- Często z konieczności wykorzystywane są tam spalinówki, mimo że na przykład połowę dystansu można by przejechać na pantografie – tłumaczy marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W hybrydach przełącza się źródło zasilania, co oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin. Podwójny napęd pozwala chronić środowisko i zoptymalizować zarządzanie taborem kolejowym. Pociągi hybrydowe mają nie tylko nowoczesne silniki, ale również bardzo nowocześnie zaprojektowaną i wyposażoną przestrzeń pasażerską, co doceniają już podróżujący ze Szczecina do Kołobrzegu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

 

Trasę do nadmorskiego kurortu obsługują dwie hybrydy zakupione w ubiegłym roku. W umowie z producentem zapisano możliwość „skorzystania z prawa opcji zwiększającego przedmiot zamówienia o zakup nie więcej niż dziesięciu sztuk fabrycznie nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych”. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o zakupie pięciu pojazdów. Przewidziano na ten cel 100 mln zł netto.

Dostawy pojazdów mają odbywać się etapami. Dwie z pięciu zamówionych hybryd przyjadą na Pomorze Zachodnie już w połowie lipca. Jedna będzie miała bardzo oryginalne, „morskie” malowanie.

Nowe pociągi będą kursowały ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina i Szczecinka. Mogą być również wykorzystywane do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

 

- Jesteśmy krajowym liderem w unowocześnieniu taboru i podnoszeniu jakości przewozów pasażerskich. Stawiamy na bezpieczeństwo i ochronę środowiska - podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. - 2021 ogłosiliśmy rokiem ekologicznym na Pomorzu Zachodnim. Zakup pociągów hybrydowych to jedno z najważniejszych przedsięwzięć, które chcemy zrealizować.

 

Pociągi z klimą i klimatem

Po zachodniopomorskich torach od stycznia br. kursują dwie hybrydy – bursztynowa i zielona. Następne zamówione składy również ma wyróżniać specjalne malowanie, nawiązujące do klimatu regionu, jego atrakcji i charakterystycznych miejsc. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Producentem dwunapędowych zespołów trakcyjnych 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) jest nowosądecki NEWAG S.A. Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

 

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej części zostały sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Knagulec 19.06.2021 19:30
Super miejsce do kolbowania knagi i gumowca

Pokładowy barman 19.06.2021 07:45
Pytanie do Olgierda. Kto będzie prowadził te hybrydę maszynista czy kierownik tak pytam bou nas z tym to różnie bywa

jest źle 19.06.2021 08:50
U nas gmine prowadzi papuga, gryzipiórek i "specjalista" od atomu, I niech Bóg ma nas w opiece.

88 18.06.2021 21:47
panie Geblewicz, powiedz lepiej kiedy zrobicie perony w Gryfinie, Żydowcach i Podjuchach ? To trochę dziwne kiedy w Żydowcach powstanie nowy przystanek, a w Gryfinie nie może coś takiego być zbudowane na końcu Łużyckiej. Ludzie z okolicznych miejscowości nie musieliby jechać specjalnie do centrum

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama