W ten weekend nastąpiło oficjalne otwarcie polskiej części zmodernizowanej przeprawy Siekierki – Neurüdnitz. Na piknik zorganizowany na przedmościu zaproszeni zostali rowerzyści, a niektórym ułatwiono nawet przyjazd koleją. Wielu przyjechało samochodami. Parking jest (warto to wiedzieć) wzdłuż ścieżki za dawnym dworcem kolejowym w stronę wschodnią.
Oto jak wyglądał dojazd do mostu na początku imprezy zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski, Dyrekcję Parków Krajobrazowych i władze gminy Cedynia [FILM]:
Na scenie oprócz marszałka Olgierda Geblewicza wystąpili posłowie Grzegorz Napieralski, Arkadiusz Marchewka, Sławomir Nitras oraz Mariusz Majkut (konsul RFN w Szczecinie) i Tomasz Maksymiuk, projektant mostu. Oto co m.in. powiedział Olgierd Geblewicz:
Trochę historii i przyszłość..
Przypomnijmy tylko, że stała przeprawa przez Odrę Siekierki – Neurüdnitz została zbudowana pod koniec XIX wieku. Była częścią ważnego korytarza transportowego z i do Berlina. W 1945 roku Odra stała się niemiecką linią obrony. Została zniszczona przez wycofujące się wojska hitlerowskie. Po wojnie mosty tworzące przeprawę (ponad 700 m) odbudowano. Wykorzystywano je niemal tylko podczas ćwiczeń wojskowych. Po otwarciu granic most nadal był zamknięty. Symbolicznie otwarto go w latach 90., gdy był maraton z Bad Freienwalde po niemieckiej i polskiej stronie. W XXI wieku uzgodniono, że będzie tu kursowała drezyna. Projektu nie przeprowadzono, bo pomysł zablokował gniazdujący, do dnia dzisiejszego zresztą, gatunek sowy – puchacz.
Teraz mamy ścieżkę pieszo-rowerową i platformę widokową. Na drugą stronę przejedziemy - jak obiecał sekretarz stanu do spraw europejskich i pełnomocnik do spraw współpracy Polski i Brandenburgii Jobst Heinrich Ubbelohde – już tej jesieni. Czekamy!
O otwarciu mostu pisaliśmy wcześniej tu:
Napisz komentarz
Komentarze