Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 05:13
Reklama
Reklama
Reklama

Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

W ferworze wakacyjnych wyprzedaży konsumenci zapominają, aby dokonywać zakupów z zachowaniem rozsądku. Nieuczciwi sprzedawcy wykorzystując nieuwagę i nieznajomość przepisów przez klientów, wprowadzają ich błąd. UOKiK przypomina, jakie są prawa kupujących i obowiązki sprzedających.
 Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

Autor: iStock

 Zawyżają cenę, aby „obniżyć” ją w czasie wyprzedaży

„Summer Black Friday, Ausverkauf, Soldes jusqu’à 50 proc., czy po prostu letnia wyprzedaż – pod tymi nazwami kryją się wakacyjne promocje na towary i usługi – nie tylko w Polsce, ale i zagranicą.” – wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak się jednak okazuje, tego typu „okazje” bywają jedynie pretekstem nieuczciwych sprzedawców, aby pozbyć się towaru po cenie tylko pozornie obniżonej. Tworzenie fałszywej atrakcyjności ofert to jedna z najczęściej wykrywanych nieprawidłowości, które urzędnicy stwierdzają podczas kontroli. Wkrótce taka praktyka ma być wyeliminowana w większym stopniu, bo w życie wejdą przepisy zobowiązujące do informowania na metce, jak cena danego produktu zmieniała się w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu kupujący będą mieli pewność, że wartość nie została zawyżona sztucznie na potrzeby „promocji”.

Takie same prawa w Polsce i UE

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że zarówno podczas zakupów w Polsce, jak i na terenie całej Unii Europejskiej, konsumentów obowiązują takie same prawa.

„Kupując na wyprzedażach w innych krajach Unii Europejskiej, konsumentom przysługują te same prawa, co w Polsce. W niektórych państwach UE, to przepisy określają maksymalny czas trwania wyprzedaży, np. we Francji lub w Luksemburgu jest to miesiąc w ciągu każdego sezonu letniego i zimowego, a w Portugalii 4 miesiące w roku.” – czytamy na stronie urzędu.

Towar przeceniony podlega reklamacji

Konsumenci mają prawo do pełnowartościowych zakupów, również przedmiotów przecenionych. Sprzedawcy nierzadko umieszczają w swoich sklepach informację, że towar sprzedawany po obniżonej cenie nie podlega reklamacji. To działanie niezgodne z prawem. Wyjątkiem jest wadliwy zakup, pod warunkiem, że konsument był poinformowany o powodzie obniżenia ceny, np. z powodu niewłaściwego wykonania. Sprzedający ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu zakupu pochodzącego z wyprzedaży, jednak obniżka cen nie zwalnia go z prawa zareklamowania uszkodzonego produktu.

Sprawdzajmy ceny konkurencji

Przed dokonaniem zakupu, warto wstrzymać się i sprawdzić cenę tego samego produktu w innych sklepach. To, co na pierwszy rzut oka może wyglądać jak okazja, wcale nie musi nią być. Niektórzy sprzedawcy, aby zachęcić klientów do zakupów, starają się stworzyć w ich wyobrażeniu przekonanie, że nigdzie nie znajdą towaru w niższej cenie. Kolorowe wywieszki z hasłami wyprzedażowymi posiadają często również drobne zapisy, które co prawda informują np. o tym, że promocja dotyczy wybranych produktów, jednak umieszczone są w taki sposób, aby nie przyciągać uwagi.

Reklamację najlepiej składać na piśmie

UOKiK wyjaśnia, że reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Ponadto, jeśli do produktu dołączona jest karta gwarancyjna, można zwrócić się bezpośrednio do podmiotu, który jest w niej wskazany. Konsument ma wówczas prawo samodzielnie wybrać jedną z dróg, którą będzie mógł dochodzić ewentualnych roszczeń.

Gdzie szukać pomocy?

- Infolinia Konsumencka - w sprawach prostych, bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16,

- Konsumenckie Centrum E-porad - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: [email protected],

- Europejskie Centrum Konsumenckie - w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl,

- rzecznicy konsumentów w miastach i powiatach - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty dostępne pod adresem: www.uokik.gov.pl/pomoc,

- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty znajdziesz pod adresem www.uokik.gov.pl/wiih.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Marzena 26.07.2021 22:24
To się wie!

tyle 26.07.2021 18:07
Zawsze trzeba zachować rozsądek! Tylko tyle i az tyle.

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: za tydzień zmianaTreść komentarza: Dobre wiadomości dla stęsknionych za ciepłem. Możliwe, że już wkrótce temperatura zacznie się podnosić. Jeśli sprawdzą się najnowsze prognozy długoterminowe, to może się okazać że pogoda podczas majówki nie będzie najgorsza. Możliwe, że około 26 kwietnia w ciągu dnia zacznie robić się cieplej, a średnia dobowa temperatura powietrza może wzrosnąć do 10 stopni Celsjusza.Data dodania komentarza: 20.04.2024, 00:40Źródło komentarza: W lesie są już grzyby. Grzybiarze pokazują borowikiAutor komentarza: przyjemnośćTreść komentarza: Skończyło się komentowanie polityczne. I jak błoga cisza.Data dodania komentarza: 20.04.2024, 00:17Źródło komentarza: Druga tura w 3 gminach. Trwa cisza wyborczaAutor komentarza: Żal mi GryfinaTreść komentarza: Temu Panu już podziękujemy 21 kwietnia dostanie wilczy bilet.Data dodania komentarza: 19.04.2024, 23:59Źródło komentarza: Ostatnie wystąpienie Sawaryna. Prawie wszystko wiadomo [FILM]Autor komentarza: JołTreść komentarza: No jak przeciez czekali z ogloszeniem przetargow do ostatniej chwili przed wyborami xD a umowa na bieznie w sp3? Podpisana 2 czy 3 dni przed rozpoczeciem robot hahaha kto tak robi? Tylko ktos kto nic nie zrobil przez 9 lat i teraz szybko na sile ma co powiedziec xD jako pisior juz nie dostanie kasy z rzadu na inwestycje, wiec zaraz po remoncie biezni i 400m drogi nastanie susza i za 5 lat bedzie sie chwalil tym co dzis ahahaData dodania komentarza: 19.04.2024, 23:59Źródło komentarza: Zamkną parking aż na pół miesiąca! To kpina z mieszkańców!
ReklamaMrówka
Reklama