Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 16:13
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Powstanie nowy most kolejowy na Odrze

PKP Polskie Linie Kolejowe SA i Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podpisały umowę z firmą Budimex, wykonawcą nowego mostu kolejowego na Regalicy w Szczecinie. Przedsięwzięcie usprawni przejazd pociągów, a także poprawi bezpieczeństwo powodziowe w regionie. Realizacja inwestycji o wartości ok. 300 mln zł planowana jest do końca 2023 r.
Powstanie nowy most kolejowy na Odrze

Autor: Teraz to jedyny czynny w Europie zwodzony most kolejowy. Teraz zostanie częściowo rozebrany.

- Budowa nowego mostu kolejowego na Regalicy umożliwi wykonywanie większej ilości połączeń kolejowych w regionie Pomorza Zachodniego, a także zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży. Jest to kolejny, ważny krok w kierunku tworzenia nowoczesnej kolei w całym kraju - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Nowy most o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach powstanie w sąsiedztwie dotychczasowej, jednotorowej przeprawy, która zostanie wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana. Długa na ok. 300 m przeprawa będzie mieć dwa tory z siecią trakcyjną, co pozwoli na zwiększenie przepustowości mostu na linii kolejowej Wrocław – Szczecin, a także umożliwi zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 90 km/h. Zapewniona zostanie również lepsza oferta przewozowa i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją. Prace uwzględnią zalecenia konserwatora zabytków, zgodnie z którymi zachowane zostaną elementy mechaniczne urządzeń, znajdujące się od strony Międzyodrza.

Wygodniejsze podróże zapewni także modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany zostanie układ torowy. Pasażerowie zyskają wyższy peron, który ułatwi wsiadanie do pociągów. Na stacji zamontowane zostaną m.in. nowe wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Planowane jest także czytelne oznakowanie. Na przystosowanym do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się peronie przewidziano antypoślizgową nawierzchnię z wypukłą fakturą dla osób niewidomych.

Poza zwiększeniem możliwości przewozowych kolei w regionie inwestycja ma strategiczne znacznie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Zwiększy ochronę przeciwpowodziową w stolicy Pomorza Zachodniego oraz zapewni sprawniejszą żeglugę i możliwość skuteczniejszej pracy lodołamaczy. Prace zwiększą prześwit mostu, którego konstrukcja zostanie wyniesiona na ok. 6,2 m nad lustro wody.

- Naszym priorytetem jest zwiększanie bezpieczeństwa obywateli. Z tego właśnie powodu realizowana jest nowa inwestycja przeciwpowodziowa, która poprawi bezpieczeństwo żeglugi i usprawni akcje lodołamania. Dzisiejsze podpisanie umowy jest dowodem na realizację założonych przez nas celów - powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W trakcie prac utrzymany zostanie ruch kolejowy. Po przygotowaniu przez wykonawcę z PLK oraz przewoźnikami szczegółowego harmonogramu robót, ustalona zostanie organizacja przejazdów pociągów.

Projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą” współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace zostaną zrealizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

Szymon Huptyś, rzecznik prasowy, Ministerstwo Infrastruktury

O planach budowy mostu na jednej z odnóg Odry pisaliśmy ostatnio tu:

https://www.igryfino.pl/wiadomosci/39139,nowy-kolejowy-most-na-regalicy-wybuduja-polskie-linie-kolejowe-i-wody-polskie

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Sauron 15.09.2021 19:48
Brawo PIS to się nazywa rozmach gospodarki, a nie co POpaprance

ech trollu... 16.09.2021 00:24
sraulon, prymitywny trollu - doczytaj - tu chodzi o burzenie zabytkowego mostu...

Sauron 16.09.2021 09:44
Cmokni mnie w trąbkę dziecko Komusze

Tomojezdanie 15.09.2021 19:39
Perony.... oświetlenie , nowy układ torów. Ok. To wszystko marnie wydane pieniądze.... załatwia was PLK zwykła trwa , krzaki . O ile jeszcze w pobliżu peronów cokolwiek się robi pod kontem pasażerów.... to zapraszam krawata z PLK do oględzin technicznych przy pociągu towarowym. Nie ma tu dbałości o bezpieczeństwo pracowników kolejowych.... cokolwiek się robi to dla " oka" i jak już naprawdę sypią się tory. Mamy tak blisko Niemcy... mamy przykład jak pięknie utrzymana jest stacja towarowa Oderbrücke ... Ale to Niemcy - a Polak zawsze będzie będzie Panem dziadostwa !!

Rządzi ten od SOM - Seweryn 15.09.2021 18:38
Jak z przebudową dwóch peronów w Gryfin. Trwa to już trzy lata.

kolejarz 15.09.2021 18:27
I super!

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama