
Dziś 16 września 2021 r. plac budowy wizytował prezydent RP Andrzej Duda, a także minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk.
Świnoujście to jedyne miasto w Polsce położone na 44 wyspach, z których największe zamieszkane to Uznam i Wolin. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi są przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Budowa podziemnego tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, docelowo rozwiąże te problemy i miasto zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski.
– Mieszkańcy i turyści od lat czekali na stałe połączenie drogowe między wyspami Wolin i Uznam. Teraz tunel staje się faktem. Każda część naszego kraju zasługuje na duże inwestycje. Na tym właśnie polega zrównoważony rozwój – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Maszyna TBM o masie 2740 ton i długości 101 metrów zarówno drążyła tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonywała obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów (tubingów). Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym w tym celu zakładzie. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu.
Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel wydrążony pod Świną, ma 1,48 km długości i 12 metrów średnicy wewnętrznej. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna.
Poza tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z istniejącą siecią dróg. Zakres inwestycji obejmuje też budowę dojazdów do tunelu w wykopie otwartym i tunelu wykonywanym metodą stropową.
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę Inwestora zastępczego. Budowa tunelu jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Łączna wartość inwestycji to prawie 914 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków UE wynosi 775 mln zł.
Szymon Huptyś, rzecznik prasowy
Ministerstwo Infrastruktury
Prawda jest taka, że pieniądze Unii Europejskiej są przeznaczone tylko i wyłącznie na konkretny projekt celowy. Nasz rząd tu nie miał nic do powiedzenia a tym bardziej do dzielenia.
Na Polskiej ziemi tylko Polski rząd ma coś do powiedzenia nikt inny pajacu
suron ty jednak jestes zydowski ***k taka bladz za kasę ha ah ha tylko gdzie ta kasa ha ha ah
pajacu - to nie komunistyczna partia Chin, azjatycki trollu - nie rząd tylko naród, idioto - zrozum standardy europejskie, agencie obcych służb...
Popatrzcie jak nas grilują na każdym kroku, nie podoba się gdy przekopujemy mierzeje , nie podoba się gdy robimy fuzję Lotos Orlen, nie podoba się tunel pod Świną,nie podoba się reforma sądownictwa i cenzurują
Trollu Sauronie może i ty w tych służbach jesteś szkolony do kłamstwa, ale powinni cię przeszkolić z logiki. Kto niby podważa wykonanie tunelu za pieniądze głównie unijne?
Jakoś wcześniej pieniędzy unijnych wam brakowało ale jak umiemy wykorzystać i nie okradać polski to jeczycie 😃😃😃🧐🧐Brawo kaczor
Sauron kończ waść wstydu sobie oszczędż.Pisz coś z sensem.Każdy twój wpis to obciach
sraulon, ty prymitywie - POLSKA to się pisze wielką literą, azjatycki trollu..
A co do twojej prymitywnej propagandy - przecież jak "brakowało" - to znaczy że była wydawana na inwestycje. A skoro teraz "leży" - to znaczyloby, że po prostu rząd nie umie wykorzystać, che che..
I co prymitywny jak ten "brązowy" wycierający sobie ryj Bogiem i wysyłającym na szubienicę?
Komentarz zablokowany
Komentarz został zablokowany przez administratora.
Komentarz zablokowany
Komentarz został zablokowany przez administratora.
A w wielu miastach wycina się lasy pod kolejne inwestycje, jak: stadiony, lodowiska, hale magazynowe, kolejne biedronki, , parkingi, centra przeładunkowe i nie robi tego rząd a władze miast, w imię rozwoju i dostępności dla przedsiębiorców
My nic od Unii nie dostajemy za darmo, zeby cos dostac najpierw musimy wplacic - rozumiecie, nie ma darmochy
Tak tylko, że dajemy 5 groszy a bierzemy za to złotówkę. Taka jest mniej więcej skala różnicy wpłat i wypłat.
Komentarz zablokowany
Komentarz został zablokowany przez administratora.
Projekt połączenia dwóch części Świnoujścia powstaje jednak dzięki dofinansowaniu 776 mln zł z funduszy UE. To 85 proc. kosztu inwestycji. Pozostałe 15 proc. pochodzi z budżetu miasta, natomiast rząd nie przeznaczył na ten cel żadnej kwoty. Politykom PiS po marcowej uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu przypomniała o tym Komisja Europejska.
Umowę o sfinansowaniu budowy tunelu z funduszy europejskich podpisano w 2014 r. Zawarł ją prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz z marszałkiem województwa zachodniopomorskiego Olgierdem Geblewiczem. W 2016 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad została inwestorem zastępczym w imieniu miasta.
Chłopie czytasz czerwona gazetę Michnika i takie kłamstwa kopiujesz,Dziekuj Kaczyńskiemu
Andrzej Duda podziękował władzom Świnoujścia, że partycypują w kosztach budowy tunelu, "nie zrzucając tego tylko na Skarb Państwa". Jednak rząd nie przeznaczył na ten cel ani złotówki. Unia Europejska finansuje 85 proc. kosztów inwestycji. Pozostałe pochodzą od samorządu.
Ty masz mozg chory sam pisać ze sobą he he he
Sauron naprawde myślisz ze to prezydentr napisał :)
Cha cha to pewno w ramach wojny hybrydowej podrzucili z UE kasie na tunel.
Platfusy obywatelskie poko sroko wstyd wam że nie zrobiliście dla Świnoujścia nic tylko szkodzicie Polsce i Polakom. Za rządów PIS Polska pięknieje i przyspiesza rozwój POLSKI.
Negowanie takiej inwestycji jest wręcz nie tylko głupotą ale i sabotażem (***)
Usunięta część wpisu będącego mową nienawiści i propagandy.
administrator
Komentarz zablokowany
Komentarz został zablokowany przez administratora.
Grzeją się w blasku fleszy ,choć nie dołożyli ani złotówki do budowy.
Nie dołożyli ale chwalą się, że to jednak rząd dał pieniądze gdy tymczasem ani złotówki nie dał.
Dzięki Lechowi Kaczyńskiemu i jego projektu na gazoport ,samorzad Świnoujścia ma pieniądze projekty plus pieniądze podatek z UNI .Jarosław Kaczyński nacisnął duży nacisk na tunel jakoś wcześniej oponenci PO nie mieli takiej chęci.Brawo PIS gospodarka
Ale ponarzekają na Unię, która dała pieniądze :))))
My jusz terz wykopalim pół metra.