Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 16:48
Reklama
Reklama
Reklama

Zaciskamy pasa po kolejnych podwyżkach cen

Z tygodnia na tydzień obserwujemy, jak inflacja i rosnące ceny surowców odbijają się na paragonach i naszych domowych rachunkach. Jest drogo, ale taniej nie będzie. Zarabiamy niejednokrotnie więcej, ale możemy kupić mniej. Taka sytuacja sprawiła, że część z nas już teraz zmienia swoje zakupowe nawyki, aby sprostać finansowym wyzwaniom. Gdzie przede wszystkim szukamy oszczędności?
Zaciskamy pasa po kolejnych podwyżkach cen

Autor: iStock

Karuzela podwyżek

Firma Grand Toronto przeprowadziła badanie, które nie napawa optymizmem konsumentów. Aż 71 proc. polskich firm planuje podnieść ceny swoich towarów w ciągu najbliższego roku. Stopy procentowe kredytów szaleją, paliwo przekroczyło wartość 6 zł za litr, podstawowe produkty spożywcze dla uboższych stają się towarem luksusowym. Drożeje zboże, gaz ziemny i prąd. Ten rozpędzony rollercoaster dotyka każdą z gałęzi gospodarki, ale drożyzna ostatecznie uderza bezpośrednio w konsumenta. „Rzeczpospolita” opisała wyniki raportu GfK „Corona Mood", z którego wynika, że trudna sytuacja ekonomiczna pobudziła w nas chęć do oszczędzania. Nie pomaga nawet wzrost wynagrodzeń.

Bardziej świadomie, mniej rozrzutnie, chętniej z „drugiej ręki”

Październikowa edycja badania pokazała, że jeszcze w maju na wydawaniu mniejszych kwot skupiało się 63 proc. respondentów. Teraz wartość ta wzrosła do 73 proc. co pozwala twierdzić, że na wszechobecnych podwyżkach szczególnie cierpi budżet w polskich domach.

Ankietowane osoby zapytano również, w jaki sposób szukają oszczędności. Najczęściej wybieraną odpowiedzią było kupowanie mniej, czyli świadomiej. 47 proc. pytanych wskazało, że baczniej obserwuje promocje, aby nabyć towary w możliwie niskich cenach. Na wybór tańszych marek decyduje się 37 proc. uczestników badania. 1/5 z nich deklaruje, że kupuje w tym celu rzeczy używane.

Wysoka inflacja może spowodować zmiany w koszykach zakupowych, niestety na gorsze. Konsumenci latami stopniowo przesuwali wydatki w stronę produktów o wyższej jakości, teraz ponownie głównym kryterium będzie cena. To nie jest dobre ani dla rolników, ani dla przetwórstwa  - wyjaśnia na łamach „Rp” Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Błędne koło toczy się nieprzerwanie. Producenci szukają tańszych rozwiązań u zagranicznych partnerów, cierpią na tym lokalni przedsiębiorcy. Rośnie też popularność dyskontów, które według „Rzeczpospolitej” już teraz kontrolują 33 proc. rynku. Sytuację pogarsza nowy podatek handlowy, który według Renaty Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, w obecnych realiach dla przedsiębiorców jest prawdziwym wyzwaniem.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Miska ryżu 05.11.2021 15:02
Rozdawnictwo i nadmuchiwany socjal rośnie, tylko czekać aż bańka pęknie i sru na zieloną trawkę.

TAM JAKAŁA CICO SMUTNO I NAMIĘTNIE HA HA AH 03.11.2021 21:20
Komentarz zablokowany

AJWAJ ALELUJA I NA SATURNA 03.11.2021 20:51
Komentarz zablokowany

Waldek 03.11.2021 17:50
Komentarz zablokowany

Spokój 03.11.2021 17:36
Komentarz zablokowany

Lop 03.11.2021 15:32
Drukowane pieniądze dają w kość wschodniej polsce. Symatycy pisu pracujący w elektrowni pod wplywem inflacji zarabiają coraz mniej. I co i super tak kończy się wybieranie dziadów. 1.5 miliarda na elektrownie, 2mld. na kampanie dudy. Koperty, przekarmianie kościoła, przelewy na słupy sprzedajacy respiratory. Zlodziejstwo z dziadostwem.

coś czuję 03.11.2021 14:14
Nasze oszczędności zaczną topnieć na kontach.

Matka polka 03.11.2021 13:52
Masakra mąż mnie zostawił robię w zalando mam alimenty 500 + na 2 ale przedszkole obiady ciuszki samochód papierosy opłaty i musze chodzić do oli z mopsu po zapomogi

Spokojnie 03.11.2021 17:36
Komentarz zablokowany

Jak zostać biedakiem... 03.11.2021 13:42
Stawiam ostrożnie na 12 % na koniec listopada ale może być nawet 20%.. A waloryzacja 4,8 %.

antyPIS 04.11.2021 09:01
nie interesuje mnie to. wybrales to plac

Reklama
KOMENTARZE
ReklamaMrówka
Reklama