Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 17:44
Reklama

Co z dworcem w Gryfinie i Szczecińską Koleją Metropolitalną (SKM)? Opóźnienia i możliwość utraty dofinansowania z UE

– Projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej można uratować, dzieląc go na mniejsze etapy albo przesuwając termin realizacji całości ze względu na pandemię COVID. To jest do wynegocjowania z Komisją Europejską. Tylko trzeba mieć plan działania, a ja tego planu po stronie zamawiającego, czyli PKP PLK, nie widzę – powiedział marszałek Olgierd Geblewicz podczas dotyczącego SKM dzisiejszego wspólnego posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, radnych Miasta Szczecin i radnych Województwa Zachodniopomorskiego.
Co z dworcem w Gryfinie i Szczecińską Koleją Metropolitalną (SKM)? Opóźnienia i możliwość utraty dofinansowania z UE

Autor: Fot. Gryfino Dworzec PKP

Spotkanie parlamentarzystów i samorządowców w sprawie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zorganizowano 3 listopada 2021 r. w trybie pilnym. Powód? Ogromne opóźnienia w realizacji tej strategicznej dla miasta i regionu inwestycji. Nie ma szans, by została ona zakończona do 2023, a taki jest termin rozliczenia funduszy unijnych. Wartość całego projektu to ponad 800 mln zł, dofinansowanie z UE aż 512 mln zł.
 
Sytuacja jest krytyczna, tymczasem odpowiedzialni za najważniejszą, kolejową część projektu – PKP PLK (inwestor) i firma Trakcja (wykonawca) przerzucają się oskarżeniami i groźbami pozwów sądowych. Budowę kolei metropolitalnej próbują uratować samorządy, które w ramach SKM modernizują dworce, tworzą centra przesiadkowe, parkingi Park&Ride, nowe przystanki. Fiasko całego projektu oznaczałoby nie tylko koniec marzeń o szybkiej, wygodnej i przyjaznej środowisku komunikacji, ale również konieczność zwrotu dofinansowania.

Dlatego samorząd województwa już kilkakrotnie alarmował w sprawie SKM. Odbyło się m.in. specjalne posiedzenie komisji infrastruktury Sejmiku WZ. Tematem dwukrotnie zajmował się również Zachodniopomorski Zespół Parlamentarny. Jego przewodniczący, poseł Arkadiusz Marchewka, pod koniec października raz jeszcze wystąpił z inicjatywą spotkania i wspólnych działań na rzecz SKM. Bezpośrednim impulsem była informacja, że firma Trakcja chce przedłużyć termin wykonania inwestycji do lipca 2024.
 
Wspólne posiedzenie Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, Radnych Województwa Zachodniopomorskiego oraz Radnych Miasta Szczecin odbyło się w środę 3 listopada 2021 r. w sali sesyjnej RM Szczecin. W spotkaniu uczestniczyli samorządowcy, posłowie, marszałek województwa Olgierd Geblewicz, prezydent Szczecina Piotr Krzystek, przedstawiciele zarządu Trakcja SA oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.
 
Członek Zarządu PKP PLK Arnold Bresch przekonywał, że nadal jest szansa na realizację projektu do końca 2023 roku. Poinformował, że rozważane jest wyłonienie wykonawcy zastępczego, który wykonałby prace na tzw. spornym odcinku, a to odblokowałoby realizację całej inwestycji.

Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes i dyrektor techniczny Trakcja SA, ocenił, że rok 2023 to nierealny termin. I w działaniach ratunkowych dla SKM trzeba się skupić na prolongowaniu finansowania. Podczas multimedialnej prezentacji wyliczał przeszkody, który uniemożliwiły planową realizację inwestycji, m.in. konieczność przeprowadzenia dodatkowych roboty geotechnicznych, brak możliwości budowy sieci „ciężkiej” (taki wymóg postawiło PKP PLK), zwiększenie zakresu robót, zły stan techniczny obiektów inżynierskich (zamiast remontów konieczne są przebudowy, a nawet rozbiórki i budowa nowych). Arciszewski mówił nawet o „dywersji” w procedurze zatwierdzania projektów.
 
– Zamiast współpracy zamawiającego z wykonawcą od jakiegoś czasu obserwujemy tylko medialne przepychanki. Dzisiejsze wystąpienia przedstawicieli PKP PLK i Trakcji tylko to potwierdzają. Te przepychanki źle wróżą dla SKM. Kluczowa inwestycja dla aglomeracji szczecińskiej, może ponieść fiasko – mówił marszałek Olgierd Geblewicz. – Ten projekt jest do uratowania. Trzeba go albo sfazować, czyli podzielić na mniejsze etapy – jest to do uzgodnienia z Komisją Europejską – albo postarać się przesunąć termin realizacji całości, ze względu na pandemię COVID. Jest to do zrobienia, ale trzeba mieć plan działania, a ja tego planu po stronie zamawiającego, czyli PKP PLK, nie widzę – ocenił Olgierd Geblewicz.
 
Marszałek przypomniał, że samorząd województwa był inicjatorem dwóch najważniejszych projektów infrastrukturalnych dla aglomeracji szczecińskiej – Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina i Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
 
– Od samego początku układaliśmy te dość skomplikowane puzzle. Za prawie pół miliarda złotych kupiliśmy, jako województwo zachodniopomorskie, tabor, który będzie obsługiwał SKM – podkreślił Olgierd Geblewicz.
 
Przypomniał również, ze samorządy realizują duże i kosztowne przedsięwzięcia „obok” projektu SKM. Budują nowe węzły komunikacyjne i centra przesiadkowe (Szczecin – Łękno, Stargard, Goleniów). Te inwestycje również są dofinansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ.
 
Marszałek zwrócił uwagę, że PKP PLK zachowuje się tak, jakby nie chciała „pogonić wykonawcy z placu budowy”, ponieważ Trakcja realizuje wiele kontraktów dla PKP PLK, a z drugiej strony – nie chce z Trakcją współpracować przy realizacji Szczecińskiego Kolei Metropolitalnej.
 
– Jeśli firma nie skończy dokumentacji, to straciliśmy lata! Bez względu na to, kto dokończy budowę, bez dokumentacji projektowej nie ma na to szans w obecnej perspektywie unijnej – podsumował marszałek Olgierd Geblewicz.
 
Poseł Arkadiusz Marchewka zaproponował, by efektem wspólnego posiedzenia rady miasta, sejmiku i Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego był wspólny apel do rządu o skuteczny plan ratunkowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Projekt SKM zakłada stworzenie nowoczesnej i wygodnej kolejki miejskiej, która usprawni przemieszczenie się po Szczecinie i komunikacyjnie „zepnie” aglomerację szczecińska. Podróż z Goleniowa i Stargardu do Szczecina ma trwać 37-38 minut. Dojazd z Gryfina do Szczecina Głównego tylko 22 minuty. SKM ma obejmować obejmować 42 węzły przesiadkowe (z pociągu na tramwaj lub autobus). W godzinach szczytu pociągi będą kursować co pół godziny.
 
Tutaj można obejrzeć relację z posiedzenia:
 

SKM - ogromne opóźnienia w realizacji tej strategicznej dla miasta i regionu inwestycji (fot. WZP)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Dobrze, że wycięto drzewa... 09.11.2021 17:46
Żeby choć odtworzyli to co było. Tam jest niebezpiecznie.

nic nie słyszę i nic nie widzę 05.11.2021 19:39
Hahaha.. upsss nasz domek z kart się sypie! udawajmy że to nie nasz domek!, że nic nie słyszymy! o motylek...

Dyl 06.11.2021 15:28
dokładniehttps://www.youtube.com/watch?v=DA9hnnICnHY

krótko 06.11.2021 21:40
Leniwy tercet.

88 05.11.2021 16:44
inwestor powinien zerwać umowę i zamiast straszyć pozwami firmę 'Trakcja'/ która jest generalnym wykonawcą / powinien odać sprawę do sądu. Trakcja to bankrut utrzymywany sztucznie przy życiu. https://lovekrakow.pl/aktualnosci/wykonawca-ul-krakowskiej-idzie-na-noze-z-miejskimi-urzednikami_40975.html

Wasz Srutututu 05.11.2021 00:00
Srutututu to mnie.

film obejrzałam 04.11.2021 10:56
A Miler ani be , ani me, ani kukuryku.

dosadnie filmowcu 04.11.2021 11:00
Jest takie powiedzenie: Lepiej milczeć i sprawiać wrażenie idioty, niż odezwać się rozwiewając wszelką wątpliwość.

Gość 04.11.2021 08:18
Powstała nowa koncepcja , zamiast trzeciego peronu będzie postój dla furmanek , z pociągu na furmankę, będzie szybciej , ekologiczniej i taniej.

Czy to tylko dzieci łopatkami się bawiły 04.11.2021 01:28
Tam gdzie ta stalowa palisada nastąpiło osunięcie skarpy do tunelu na schody. Obecnie potrzebne są badania geologiczne a pod ulicą Kolejową są puste kawerny,

pomysłodawca 03.11.2021 23:04
Panie burmistrzu tutaj może pan robić te swoje inscenizacje wojenne.

Grzesiek 03.11.2021 20:06
Oglądam zdjęcia z dzisiejszego spotkania w sprawie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i oczom nie wierzę!. Wszyscy maja maseczki, a ten przynosi wstyd gminie Gryfino. Przecież zachowała się jak jakiś foliarz. Może sobie wyznawać spiskowe teorie ,ale jak reprezentuje gmine to nie może nas ośmieszać. Prywatnie niech sobie nawet uważa że choroba COVID-19 nie istnieje, a maseczki są symbolem kagańców, ale na forum niech nas po prostu kompromiruje.  Jeśli władze Gryfina uważają że pandemia jest wymysłem to dlaczego zamykają urząd dla petentów? Odgrodzili się od nas, a tak naprawdę śmieją się nam w twarz. Załatwiają sprawy trzy razy dłużej. Skoro uważają, że jest bezpiecznie inie trzeba nosić maseczek to niech otworzą swobodnie Urząd Miasta i Gminy w Gryfinie z dostępem do urzedników! Ale na zewnątrz niech pan Miler nas nieogolony w rochełstanej koszuli bez maseczki nie kompromituje! 

co się dziwić 03.11.2021 22:38
Zachowuje sie swobodnie tak jak w urzedzie.

PYTOM ? 03.11.2021 19:23
Zabrakło Piłata, zabrakło gospodarza. A już najciekawsze jest, że remont rozpoczęto od jedynego nowego, wyremontowanego peronu przez Piłata. Sawaryna to nie interesuje, Gdzie on jest na tej naradzie jako zarząd SOM ?

Ela 03.11.2021 20:59
Co ty pleciesz. To nie Piłat remontował peron 1. Ile ci płacą za te idiotyczne wpisy? To teren PKP i oni remontowali i remontuja tam. Idiota

Bartkowo 04.11.2021 14:16
Według tercetu Piłat nie zrobił w Gryfinie niczego. Nabrzeże też zrobił przecież tercet, tylko Piłat go nie zapełnił sklepikami, restauracjami i wodolotami. Elunia, zacznij siebie szanować w końcu

Tragedia 03.11.2021 19:19
Winien jest Sawaryn, który jest członkiem zarządu SOM. Nawet to co "zrobiono", w Gryfinie jest wykonane wadliwie. Za niskie perony. Jak do tej pory zdewastowano nowy peron trzeci ( wyremontowany za Piłata) a co z osuwiskiem skarpy do tunelu ? Tam jest gigantyczna kawerna pod ulicą Kolejową ? Co na to Sawaryn ? Nie będzie kładki nad torami, windy z ulicy 9 Maja, przystanku osiedle południe przy nowym cmentarzu. Będzie likwidacja działalności funeralnej- tej najbardziej dochodowej i prywatyzacja dla znajomego królika. Nikt nie buduje obwodnic Gryfino.

żarówa 03.11.2021 18:55
W tym gremium przedstawicielem jest Miler. I wszystko jasne.

Pyton 03.11.2021 19:24
Gdzie on jest ?

pustka 03.11.2021 19:39
zNIK

Waldek 03.11.2021 17:55
Geblewicz już niech idzie spać. Za swojej i PO kadencji nic nie zrobił dla Gryfina. Prace są robione, trzeba było dokonać kilka zmian, które wstrzymały prace. TYLKO ten facet mieszał i pchał na afisz. Może znowu zatrzyma tira.

To wszystko na ten temat... 03.11.2021 19:07
Członkiem zarządu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego jest burniszcz Sawaryn Mieczysław.

Andrzej 03.11.2021 19:10
Zdaje sie, że jego zastępca Tomasz Miler dostawał z tytułu wykonywanych prac w Metropl. konkretne pieniądze. Co miesiąc!

ty nie Waldek, ty debil 03.11.2021 20:18
Dla Gryfina zrobił najwięcej burmiszcz. Pozbawił miasto milionowych podatków z dolnej odry, ale zyskał dla siebie stołek w radzie nadzorczej. Marszałek dzieki współpracy z poprzednikiem przydzielił dofinansowanie na strefę, na Jana Pawła, na uzbrojenie osiedla domków w, gdzie deweloperzy mają teraz raj, bo tercet wyprzedał im działki. Marszałek dał dofinansowanie na ścieżkę rowerową, którą miejmy nadzieję Miler nie sknoci. A SKM to porażka tercetu która nie potrafi wymusić na wykonawcy terminowości

ot co 03.11.2021 20:45
ty nie Waldek: - Prawdziwy szkodnik!

Dyl 03.11.2021 17:32
Dziwne, że NIK się za to nie bierze. W Gryfinie mieli tylko perony zrobić, a tylko rozgrzebali i zrobili wielki typowo polski bałagan. Wsokość peronu kolei metropolitalnej powinia wynosić 0,96 m, ponieważ nikt z władz Gryfina nie zareagował i nie wdrożył sie w temat, zrobiono tańszy standardowy 0,76 m. To jeden wielki skandal, że nie zawalczono o remont peronu pierwszego i komuś powinni urwać jaja. Gryfino ze wszystkich miast SKM dostało najmniesze środki finansowe, a zakres prac minimalny w porównaniu z tym co robi się w Stargardzie i Policach.. Zamiast idiotycznego wykładania ulic kostką trzeba było zawalczyć o kładke nad torami łaczacą Stare Miasto z Górnym Tarasem. https://www.youtube.com/watch?v=bmoy3PdY17Y

Filemon 03.11.2021 16:48
Skok cen, pandemia COVid, problemy z pracownikami i wszystkie plagi tylko tam gdzie cokolwiek robią firmy państwowe lub urzędy czy urzędnicy ! Tam gdzie prywatne - choćby deweloperzy, wszystko hula !!

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ZajacTreść komentarza: Hobby polegajace na zabijaniu. Co takiego jest w facecie, ze sprawia mu to przyjemnosc i musi cos zabic? Niektore damy tez. Co sobie tym rekompensuje? Jakie niedobory? Te bzdury o rzekomej hodowli... .I najlepsza pula genow oddawana za dewizy. Co to znaczy rowniez, ze zle warunki pogodowe, powodujace ograniczenie bazy paszowej moga spowodowac, ze w takim roku jelen bedzie misery. O jakiej hodowli mowimy, pytam raz jeszcze. Plus dzikie rytualy. W sumie zjawisko godne zainteresowania naukowego z dziedzin psychiatrii I kilku innych. A to jest najsilniejsza partia w Polsce, barwy polityczne niewazne.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 15:05Źródło komentarza: Polowania i duże pieniądze. Biznes kręci biznes, ale wilki robią konkurencjęAutor komentarza: Panie władzo ja dał tylko znak sygnałTreść komentarza: Sygnaliści w akcji bo dooooopa piecze że ktoś ma coś lepszego bardziej zwinnego i szybszego. Ma czym jechać więc pojechał. W czym problem?! Wystrzelił jak z katapulty, szybko się usunął z pola widzenia nie blokując nikomu drogi. Kurna macie problem...Data dodania komentarza: 25.04.2024, 15:02Źródło komentarza: Niebezpieczne zachowanie na krzyżówce [FILM]Autor komentarza: blokadaTreść komentarza: Admin, blokuj tą rosyjską propagandę!Data dodania komentarza: 25.04.2024, 14:33Źródło komentarza: Rolnicy znowu zablokują drogi. Protest od 25 kwietniaAutor komentarza: blokadaTreść komentarza: Co za ruskie fake newsy!Data dodania komentarza: 25.04.2024, 14:33Źródło komentarza: Rolnicy znowu zablokują drogi. Protest od 25 kwietnia
ReklamaMrówka
Reklama