Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 01:15
Reklama

Black Friday, czyli zakupowe szaleństwo

26 listopada to dzień wielkich wyprzedaży. Wiele ze sklepów rozciąga Black Friday na wiele dni, a klienci mają więcej czasu i okazji na zakupowe „polowanie”.
Black Friday, czyli zakupowe szaleństwo

Autor: iStock

Czarny Piątek – tak Amerykanie nazwali ostatni pracujący dzień tygodnia po Święcie Dziękczynienia. Black Friday stał się początkiem świątecznego okresu zakupowego. Nazwa pochodzi z policyjnego slangu, a odnosi się do często spotykanych za oceanem szturmów na placówki handlowe, podczas których muszą interweniować służby.

Black Friday zazwyczaj wypada w ostatni piątek listopada, a w tym roku jest to 26 listopada. W USA ta komercyjna tradycja narodziła się na początku XX wieku, a z czasem zaczęła rozprzestrzeniać się po całym świecie. Dotarła także do Polski i wydaje się, że klienci sklepów – zarówno stacjonarnych jak i wirtualnych ten dzień polubili.

Czynne do późna

Black Friday jest zręcznie wykorzystywany przez branżę handlową. Organizowane są liczne wyprzedaże, podczas których upusty cenowe sięgają kilkudziesięciu procent. Wiele sklepów, galerii handlowych jest tego dnia czynnych dłużej, niż zazwyczaj. Niektóre organizują specjalne, nocne akcje dając klientom okazję do buszowania po sklepach.

Są też sklepy, które Black Friday celebrują dłużej niż jeden dzień. Promocje zaczynają urządzać już na początku listopada, ogłaszając wielkie wyprzedaże. Reklamują oferowane przez siebie produkty, opatrując je znacznie niższymi cenami.

Miliony dolarów

W USA Black Friday zaczynający w handlu okres świąteczny jest – pod względem finansowym – porównywany do święta Halloween. To właśnie z tych okazji Amerykanie wydają w sklepach najwięcej pieniędzy. Szacuje się, że w ostatnich latach w USA tego dnia wydawanych jest około 19 mld dolarów. Z roku na rok coraz większy udział w tej kwocie mają sklepy internetowe. Ostatnie dane wskazują na 40 procent. W tym roku – jak oceniają eksperci – wydatki mają być niższe i sięgną około 10 mld dolarów.

Wzrasta sprzedaż

Rzetelnych danych dotyczących polskiego rynku nie ma, ale udało się oszacować, że w 2020 roku sprzedaż w sklepach w Black Friday znacząco wzrosła. Średnio był to skok o 211 procent, a Polacy najchętniej nabywali produkty z takich segmentów jak: moda i akcesoria, zdrowie i uroda, AGD i elektronika.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Kolejny problem 08.11.2021 23:04
W tym tygodniu poznamy wstępny odczyt wzrostu PKB Polski za III kw. 2021 r. Perspektywy kondycji rodzimej gospodarki wciąż są solidne, ale na horyzoncie widać już problemy. Do tej pory mieliśmy poważny problem z inwestycjami przedsiębiorstw. Teraz przez rosnące ceny hamulcowym może być handel, który do tej pory był naszym wielkim atutem.

black 08.11.2021 22:42
Sieć sklepów z elektroniką MediaMarkt padła ofiarą cyberprzestępców. Międzynarodowe systemy komputerowe niemieckiej firmy miały zostać zainfekowane ransomware - podał portal Cyberdefence24.pl. W poniedziałek przekazano pracownikom MediaMarkt, aby nie korzystali z komputerów w sklepach, ponieważ sieć padła ofiarą cyberprzestępców. Zatrudnieni zostali także poproszeni o odłączenie kas od internetu i nierestartowanie systemów. Dotyczyło to sklepów holenderskich, belgijskich i niemieckich - informuje Cyberdefence24.pl.

Jack 08.11.2021 21:10
TYLKO idiota da się nabrać na te niby obniżki. Popatrzcie na ceny w Internecie i porównajcie, zanim kupicie w sklepie w niby obniżki.

Kupiec 08.11.2021 17:03
Przy obecnej inflacji, handlowcy w Polsce doszli do wniosku, że w czarny piątek zastosują ceny z dnia poprzedniego. To wielka obniżka.

Simek 08.11.2021 16:49
Komentarz zablokowany

Knagulec 08.11.2021 16:46
Tak tak gromadzić się później black funeral

Mikołaj 08.11.2021 16:32
Zakupowy festiwal będzie trwał do świąt.

Ekonomia 08.11.2021 17:06
Gorący pieniądz wydaje się od razu.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama