Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 03:24
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Inwestycja z najdłuższym tunelem w Polsce, czyli zachodnia obwodnica Szczecina będzie kontynuowana

Minister infrastruktury zatwierdził program inwestycji dla około 50 km nowego odcinka drogi ekspresowej S6. W dokumencie zapisano kwotę 411,2 mln zł, która pokryje koszty opracowania projektu budowlanego, a po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) - na wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogę. W ciągu kilku najbliższych tygodni planowane jest ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji. Oznacza to płynną kontynuację procesu inwestycyjnego po zakończeniu w tym roku etapu dokumentacji koncepcyjnej wraz z badanami podłoża. Zapewniono również środki na przygotowanie obwodnicy Mierzyna, która będzie stanowiła dojazd do węzła Dołuje, jednego z głównych węzłów obwodnicy Szczecina.
Inwestycja z najdłuższym tunelem w Polsce, czyli zachodnia obwodnica Szczecina będzie kontynuowana

Autor: Fot. GDDKiA

Inwestycja z najdłuższym tunelem w Polsce

Zachodnia obwodnica Szczecina (ZOS) będzie miała długość około 50 km. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Droga przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 km do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.

Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.

 

Dotychczas zrealizowane prace przygotowawcze

Od 2017 roku jest już decyzja środowiskowa dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Prace te były możliwe dzięki przyznanemu przez ministra infrastruktury finansowaniu w kwocie 24,5 mln zł. W ramach tych prac wykonano wiercenia o łącznej długości 45 km. Na długości 18 km wykonano sondowania statyczne i dynamiczne, przeprowadzono również badania tomografią elektrooporową. Ten szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 metrów. Dokumentacja ta została zatwierdzona w czerwcu tego roku. Inwestycja znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030. Wcześniej była planowana do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

 

Nowy dojazd do przyszłej obwodnicy ominie Mierzyn

ZOS zmieni całkowicie układ komunikacyjny tego obszaru. Będzie to szczególnie zauważalne po zachodniej stronie Szczecina. Obecnie droga krajowa nr 10, wychodząca ze Szczecina do granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS (zachodnią obwodnicą Szczecina) powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

Biegnąca obecnie przez Mierzyn droga krajowa nr 10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej trasy. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Dla planowanej inwestycji o długości 4,8 km zostało również zapewnione finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID.

Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS. Prawie połowa trasy będzie przebiegać przez teren Szczecina i musi być realizowana wspólnie z samorządem. Po zawarciu z Miastem Szczecin stosownego porozumienia będzie można ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji dla inwestycji.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Obserwator 01.12.2021 07:12
Za to obwodnice Gryfina stojóm już 8 rok za twojej "wadzy" a obiecałeś 9 lat temu przyśpieszenie. Nie doczekasz....

buahaha 30.11.2021 22:30
Będzie tak samo jak CPK! Propaganda sukcesu dla noworuskich!

ech 01.12.2021 07:45
A ty myślisz, że to budowanie z klocków? Przecież takie inwestycje trwają latami. Sam się zastanawiam dlaczego tyle trwa np. biurokracja ale tak jest.

Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama