Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 13:53
Reklama
Reklama
Reklama

Gratka dla rowerzystów. Najpierw przez Niemcy, a potem wokół Zalewu Szczecińskiego

Jest nowy szlak dla rowerzystów! Szlak wytyczony brzegami Zalewu ma wyjątkowy urok. Tam odpoczywa się od codziennego zgiełku, hałasu miasta, zatłoczonych dróg. Odgłosy natury i piękne widoki oczarują każdego. A na północ od Wolina, na wzgórzach, panorama jest po prostu zachwycająca – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Cieszę się, że rowerowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego zyskała w tym roku tak atrakcyjne odcinki.
  • Źródło: Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie
Gratka dla rowerzystów. Najpierw przez Niemcy, a potem wokół Zalewu Szczecińskiego

Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego to polsko-niemiecki projekt, który uatrakcyjnia turystykę rowerową na pograniczu. 300 kilometrów wokół wielkiego akwenu, przez bardzo ciekawe przyrodniczo tereny i miejsca tworzące fascynującą historią Pomorza. Szlak prowadzi od Świnoujścia przez Wolin i Stepnicę do Szczecina i dalej na północny zachód do Nowego Warpna, Ueckermunde, Anklam.

 

- Szlak wytyczony brzegami Zalewu ma wyjątkowy urok. Tam odpoczywa się od codziennego zgiełku, hałasu miasta, zatłoczonych dróg. Odgłosy natury i piękne widoki oczarują każdego. A na północ od Wolina, na wzgórzach, panorama jest po prostu zachwycająca – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Cieszę się, że rowerowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego zyskała w tym roku tak atrakcyjne odcinki.

 

W ramach zakończonej niedawno budowy powstały brakujące fragmenty trasy między miejscowościami: Wapnica, Łubczewo, Sułomino, Wolin oraz krótki odcinek w Recławiu.

 

- Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego jest piątą, która weszła do Projektu Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Została pomyślana tak, by wykorzystać zbudowaną i powstającą infrastrukturę rowerową dwóch innych tras. Biegnącej wzdłuż Wybrzeża Velo Baltica oraz prowadzącej znad morza do Szczecina i dalej na południe Polski - Blue Velo – wyjaśnia wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj. - Część odcinków udało się sfinansować z zakończonego już Programu Współpracy Transgranicznej Interreg VA. Kontynuacja projektu jest możliwa dzięki włączeniu go do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego - dodaje wicemarszałek.

 

W zakończonym niedawno zadaniu inwestycyjnym budowa i oznakowanie objęły odcinki o łącznej długości 12,8 kilometra. Z okolic Wapnicy można już wygodnie przejechać na południe przez Woliński Park Narodowy, do samego Wolina.

 

Początek pierwszego z nowych odcinków znajduje się w połowie leśnej drogi między Wapnicą a DK3. Jest on kontynuacją inwestycji zakończonej w 2020 r. [fot:wokolzalewu1]. Tam rowerowy szlak skręca w kierunku położonych nad Zalewem wsi Łubczewo i Sułomino [fot.2]. Utwardzona kruszywem ścieżka ma szerokość od 3 do 3,5 metra, a powstała w miejscu drogi gruntowej. [fot.3]

Teren, przez który została wytyczona położony jest w Obszarze Natura 2000, gdzie ochronie podlegają przede wszystkim dziko występujące ptaki i ich siedliska. W sąsiedztwie inwestycji wydzielona jest również okresowa strefa ochronna orła bielika.

 

- Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego jako zadanie projektowe i wykonawcze nieco różniło się od pozostałych projektów rowerowych. Po pierwsze szlak wiedzie częściowo po wałach przeciwpowodziowych, które umacniają brzeg zalewu. Inną sprawą były tereny objęte ochroną przyrodniczą. Tu istniał wymóg stosowania innych nawierzchni niż bitumiczne. Zależało nam by ich trwałość i wygoda użytkowania były jak najwyższe. Mamy nadzieję, że drogi te będą służyły rowerzystom przez wiele lat – mówi dyrektor ZZDW Michał Żuber.

 

Odcinek dochodzący do Łubczewa ma 5,2 km [fot.4]. Dalej, w kierunku Sułomina, prowadzi droga z betonowych płyt. W ramach inwestycji część płyt wymieniono, a część została oczyszczona i wyregulowana. Tędy rowerzyści dojadą m.in. do dużego pola namiotowego i terenu, na którym odbywa się wakacyjny Country Festival.

Z Sułomina trasa przebiega przez tereny łąkowe, najpierw po płytach betonowych [fot.5], a potem nową drogą rowerową o nawierzchni bitumicznej. Z lekkiego wzniesienia rozpościera się widok na cały Zalew [fot.6]. Na wysokości wsi Płocin kończy się odcinek inwestycyjny. Stamtąd zjeżdżamy nad brzeg Zalewu [fot.7 i 8], a po kilkuset metrach droga skręca w kierunku Wolina. Ten fragment pokonujemy również po płytach, a później – na śródpolnej krzyżówce – nawierzchnia zmienia się na bitumiczną [fot.9]

 

Opisane zadanie inwestycyjne kosztowało blisko 6,6 mln zł. Dofinansowanie unijne ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniosło 75 proc. jego wartości. 10 procent kosztów to dofinansowanie z budżetu państwa. Projekt był realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014 – 2020.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Polka 05.12.2021 18:13
NIE !!!! Nie mozecie jechac przez Niemcy ,bo tam juz po malu „ tworzy „ sie Czwarta Rzesza !!!!??Naprawde juz wiekszego absurdu nie mogl wymyslec kaczynski vel Guru i jego ojco-brat „ rydz „ z Torunia !!!!!?Dlaczego Papa „ rydz „ nie powiedzial ,ze jakby „ goscil“ w Niemczech to juz Swiat ogladal by przez kraty !!!! Oszukiwal ludzi ( tak jak teraz robi to w Polsce ) i zwial do Polski!!!!??Niech powie gdzie ukonczyl Swoje kszalcenie jako ksiadz i gdzie mial Swoje swiecenia oraz Msze promocyjna !!!!??????? Z niego ksiadz tak jak ze Mnie zakonnica !!!!!??Ja „ bylam „ w Zakonie Sw.Faustyna dwie glowy i pierzyna ,ale „ tam „ nikt Go nie widzial!!!!!!!????Takich swietoj.....cow i naiwniakow to nie Ma nigdzie ,niestety tylko w Polsce!!!!!!??????????

prof 04.12.2021 13:28
A na granicy, jak za dawnych czasów, trzeba pokazać paszport. Covidowy z ważnymi szczepieniami.

demokracja 05.12.2021 09:19
Jak to historia tak może się powtarzać.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama