Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 12:24
Reklama
Reklama
Reklama

Bank został ukarany za wprowadzanie klientów w błąd

Jeden z największych banków działających w Polsce został ukarany przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Powodem było m.in. wadliwe naliczanie kosztów ubezpieczenia oraz warunki współpracy odbiegające od pierwotnej oferty.
Bank został ukarany za wprowadzanie klientów w błąd

Autor: iStock

Powodem wszczęcia postępowania UOKiK wobec banku Santander Consumer Bank było podejrzenie stosowania niedozwolonych praktyk, które mogły naruszać interesy konsumentów:

- wliczanie kwoty za dodatkową opcję ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu,
- wprowadzanie w błąd poprzez korespondencję sugerującą gwarancję dostępności oferty, która w rzeczywistości uzależniona była od dalszych decyzji placówki.

W obydwu przypadkach informacje przekazane urzędowi przez jedną z organizacji konsumenckich potwierdziły się.

„Bank, prezentując informacje na temat całkowitej kwoty kredytu, wprowadzał konsumentów w błąd co do proporcji między całkowitą kwotą kredytu, a jego kosztem. W ten sposób jego oferta wydaje się konsumentowi korzystniejsza, niż jest w rzeczywistości, a także lepsza od ofert innych kredytodawców, którzy podają rzetelne informacje o koszcie kredytu” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Ponadto do klientów kierowane były też oferty kredytu, których treść dawała pewnego rodzaju pewność, że środki będą dostępne dla adresata. Konsument dopiero podczas wizyty w placówce dowiadywał się, że dostępność produktu zależała od pozytywnej oceny zdolności kredytowej. Praktyka ta została przez bank zaniechana. Oto przykładowa treść listu:

„Szanowny Panie (…), właśnie zakończył Pan spłatę kredytu gotówkowego w naszym banku. Bardzo dziękujemy za okazane zaufanie. Doceniając naszą współpracę, przygotowaliśmy dla Pana nową propozycję lekkiego kredytu gotówkowego”.

Na podstawie powyższych ustaleń prezes UOKiK podjął decyzję o nałożeniu na bank kary finansowej w wysokości 44 212 688 zł (38,2 mln zł za wliczanie składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu i 5,9 mln zł za wprowadzanie konsumentów w błąd). Nałożenie kary spowodowane było m.in. długotrwałym stosowaniem tych praktyk.

Decyzja jest nieprawomocna, a bank może odwołać się od niej na drodze sądowej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
UB WIECZOREK 18.01.2022 09:28
Komentarz usunięty

Gryfinianka 17.01.2022 18:46
Zrobiłam konsolidację kredytu w tym banku i to oszustwo wpisali mi email do umowy którego nie jestem właścicielką bo nie mam sobole konta na internetowego nie polecam tego banku nikomu

Obserwator 17.01.2022 15:41
Dlaczego nie piszecie, że Bank Spółdzielczy w Gryfinie praktycznie zbankrutował i musiał się połączyć z innymi, tylko piszecie o jakimś innym Banku.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama