Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 19 marca 2024 10:53
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dlaczego piesi giną na przejściach dla pieszych? Policja wskazuje kierowców

Po zmianie przepisów drogowych piesi mają pierwszeństwo na przejściach. A mimo to w tym roku odnotowano wzrost liczby wypadków i zabitych na przejściach dla pieszych.  
Dlaczego piesi giną na przejściach dla pieszych? Policja wskazuje kierowców

Autor: iStock

W pierwszej połowie 2022 r. doszło do 9995 wypadków drogowych, o 3 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Spadła jednak liczbę ofiar śmiertelnych. W pierwszej połowie roku życie straciło 879 osób, o 10 proc. mniej niż przed rokiem.  

Nikt nie ma wątpliwości, że to efekt działania nowego taryfikatora. Drakońskie mandaty sprawiły, że kierowcy zwolnili. W pierwszej połowie ubiegłego roku za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym policjanci zatrzymali 32 tys. praw jazdy. W pierwszej połowie tego roku o połowę mniej - czyli 16 tys. praw jazdy.

Jeśli dzięki wprowadzenie nowego taryfikatora o 10 proc. spadła liczba zabitych na drogach, to dlaczego tego samego nie obserwujemy w przypadku przejść dla pieszych?

Piesi przestali wchodzić wprost po koła samochodów

Według danych Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, które przedstawiła Interia, od 1 stycznia do 27 września tego roku na przejściach dla pieszych zanotowano:

- 1598 wypadków,

-96 ofiar śmiertelnych wśród pieszych,

- 943 rannych pieszych,

W tym samym okresie 2021 r. te same dane wyglądały następująco:

- 1320 wypadków na przejściach dla pieszych,

- 83 ofiary śmiertelne wśród pieszych,

- 1280 rannych pieszych. 

Pierwszeństwo pieszego wchodzącego na przejście obowiązuje – przypomnijmy – od 1 czerwca 2021. Dlaczego zatem liczba zabitych na przejściach wzrosła? Według policji główną przyczyną tego stanu rzeczy jest nieprawidłowe zachowanie kierowców, przede wszystkim samochodów osobowych.

Z policyjnych danych prezentowanych przez Interię wynika, że od 1 stycznia do końca lipca tego roku pod kołami samochodu z własnej winy nie zginął na przejściu żaden pieszy. Dla porównania, w całym 2021 roku z winy pieszego zginęły na przejściu 4 osoby, a w 2020 roku, gdy pieszy wchodzący na przejście nie miał pierwszeństwa – 8 osób. Najwyraźniej po wprowadzeniu nowego prawa piesi przestali wchodzić wprost pod nadjeżdżające samochody.



 

 


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Vbb 04.10.2022 20:24
Piesi, większość nie zatrzymują się na pasach a wchodzą wręcz pod koła bo mają pierwszeństwo, źle oświetlenie wszystko ma wpływ.

Zdzislaw Dyrman zasadniczo 04.10.2022 10:18
Nie będę komentował dopóki Bronek K.sie nie wypowie zasadniczo

Ja 04.10.2022 06:45
Uwazam ze doaktualnch przepisow zaduzo jest przejsc dla pieszych oraz zla lokalizacja

ZDISŁAW ZEB RA HA HA AH 03.10.2022 21:41
JAK TAKA PRZECHODZI PRZEZ PASY TO KAZDY BY CHCIAŁ JĄ PUKNĄĆ HA HA AH

Kudlata 04.10.2022 10:19
Jakoś nie widzę rwania

kapuczino 03.10.2022 17:59
Miało być mniej ofiar, a jest więcej. Może więc to przepisy są do bani, bo się nie sprawdziły.

pomyśl... 03.10.2022 23:24
Nie umiesz czytać danych - poszkodowanych dużo mniej (suma rannych i zabitych) - a może to kierowcy są do bani, a nie przepisy? Tym bardziej, skoro w zeszłym roku tylko KILKA z wypadków to było wtargnięcie pieszego - więc w tamtych przepisach - wina pieszego? No i nie zapominajmy, że porównujemy okresy z pandemii - praca zdalna, nauka zdalna, mniejszy ruch...

jula 03.10.2022 17:53
Masakra co porobili z tymi przepisami.

... 03.10.2022 23:24
masakra, co kierowcy porobili ze sobą...

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama