Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 04:32
Reklama

Nauczyciele w proteście wyjdą na ulice

"Stop chaosowi w edukacji" – pod takim hasłem mają się odbyć dzisiaj, 10 października 2016 r. pikiety w szesnastu miastach przed urzędami wojewódzkimi. Także w Szczecinie uliczna manifestacja zaplanowana została o godz. 14.00 przed Urzędem Wojewódzkim (zbiórka o godz. 13.30).
Nauczyciele w proteście wyjdą na ulice

Według nowej ustawy do 17 lutego samorządy mają przekazać kuratorom oświaty projekty uchwał ws. dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.

ZNP protestuje

-Obrona polskiej oświaty przed chaosem i masowymi zwolnieniami z pracy jest obowiązkiem każdego członka Związku! – mówi Maria Świerczek, prezes szczecińskiego Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Protesty przeciwko wprowadzaniu reformy systemu oświaty organizuje Związek Nauczycielstwa Polskiego.

-Chcemy zwrócić uwagę stronie parlamentarnej na to, że nie można tak wprowadzać i „dogniatać kolanem” ustaw. To jest coś, co dotyczyć będzie prawie 5 mln uczniów, ponad 600 tys. nauczycieli, ponad 100 tys. pracowników administracji i obsługi, którzy - nie czarujmy się - padną pierwsi ofiarą tych zmian - powiedział w Lublinie na konferencji prasowej prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Broniarz poinformował, że do protestu przyłączy się też koalicja "NIE dla chaosu w szkole", którą tworzą różne organizacje, instytucje, ruchy społeczne, rodzice i nauczyciele.

 

Zdaniem ZNP wprowadzana reforma ustroju szkolnego – likwidacja gimnazjów i powrót 8-letnich podstawówek niesie więcej zagrożeń niż szans dla dobrej edukacji, spowoduje chaos organizacyjny i informacyjny oraz zwolnienia wśród nauczycieli, dyrektorów i pracowników szkolnej administracji i obsługi przede wszystkim z gimnazjów, które mają być zlikwidowane.

 

Sławomir Broniarz wrócił uwagę, iż kosztowne konsekwencje tych decyzji poniosą głównie samorządy, nauczyciele i rodzice.

 

W połowie września minister edukacji skierowała do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych dwa projekty: nową ustawę Prawo oświatowe oraz ustawy wprowadzające Prawo oświatowe. Prawo oświatowe regulować ma kwestie związane z ustrojem szkolnym, czyli m.in. strukturą szkolnictwa. MEN chce w miejsce obecnie istniejących szkół wprowadzić: 8-letnie szkoły podstawowe, 4-letnie licea ogólnokształcące, 5-letnie technika i dwustopniowe szkoły branżowe oraz od stopniowo wygaszać gimnazja. Zmiany te miałyby rozpocząć się we wrześniu 2017 r.

 

Petycja ZNP z 10 października 2016 r.

Żądamy wstrzymania szkodliwej reformy systemu edukacji!

Zmiany w edukacji przedstawione 16 września 2016 r. przez minister edukacji Annę Zalewską w projektach aktów prawnych to cofnięcie się w czasie do roku 1999 i  powrót do systemu zupełnie nieodpowiadającego współczesnemu rozwojowi cywilizacyjnemu.

My, jako  pracownicy oświaty i rodzice, którym leży na sercu dobro dzieci, nie możemy wyrazić na to zgody! Połączeni wspólną troską  o tworzenie jak najlepszych standardów programowych i organizacyjnych dla dobrej edukacji młodego pokolenia Polaków, opowiadamy się za racjonalnym i odpowiedzialnym doskonaleniem systemu oświaty.

Projektowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej reforma ustroju szkolnego ma charakter rewolucyjny, ponieważ:

-zburzy wszystkie struktury systemu tworzone przez wiele lat i w krótkim czasie dotknie wszystkich poziomów edukacyjnych,

-będzie niezwykle kosztowna, a koszty te w głównej mierze poniosą jednostki samorządu terytorialnego,

-stworzy więcej zagrożeń niż szans dla dobrej edukacji,

-jej skutkiem będzie obniżenie poziomu jakości edukacji i zaprzepaszczenie wypracowanych przez szkoły osiągnięć,

-spowoduje zwolnienia w oświacie: nauczycieli, dyrektorów i pracowników szkolnej administracji i obsługi, przede wszystkim z gimnazjów,

-niszczy autonomię nauczyciela.

Likwidacja gimnazjów to krok wstecz! To destrukcja systemu oświaty.

Na to nie ma naszej zgody! Nie przedstawiono bowiem rzeczywistych przesłanek uzasadniających tak gruntowną reformę ustroju szkolnego.

Gimnazja:

-stanowią źródło lokalnej dumy,

-osiągają znakomite efekty kształcenia, co potwierdzają wyniki badań międzynarodowych,

-są żywym dowodem na zmianę cywilizacyjną i infrastrukturalną,

-to centra ogniskujące życie i emocje lokalnych społeczności.

Nauczeni doświadczeniem mamy pewność, że polskiej oświaty nie stać, aby po raz kolejny uczyła się na błędach i zaczynała od zera. Dlatego proponujemy, by – nie burząc struktury szkolnictwa -  podjąć rzeczywiste działania zmierzające do wypracowania jak najlepszych rozwiązań w zakresie:

-niezbędnych zmian programowych i organizacyjnych,

-doskonalenia systemu edukacji, opieki i wychowania,

-doskonalenia systemu wsparcia dla uczniów,

-tworzenia równych szans edukacyjnych,

-funkcjonowania nadzoru pedagogicznego,

-dostosowania systemu kształcenia i doskonalenia nauczycieli do wyzwań współczesnej szkoły,

-finansowania zadań edukacyjnych, w tym kształtowania wynagrodzeń pracowników oświaty.

Nie akceptujemy działań zmierzających do ideologizacji szkoły. Takie próby niestety już są podejmowane. Szkoła musi pozostać przestrzenią wolną od wszelkiej indoktrynacji ideologicznej.

Jesteśmy przekonani, że ponad podziałami możliwe jest osiągnięcie porozumienia wszystkich ugrupowań politycznych oraz środowisk związanych z oświatą. Wyznacznikiem wspólnych działań powinny być przeobrażenia społeczne i wynikające z nich poważne wyzwania dla edukacji. Nowy ustrój szkolny nie rozwiąże wielu problemów polskich szkół. Dlatego zostawmy strukturę systemu oświaty w spokoju. Zacznijmy ten system wspierać  i racjonalnie doskonalić, zamiast go burzyć. Będzie to dobra zmiana dla Ucznia, Rodzica, Nauczyciela, a także wszystkich osób i instytucji związanych z oświatą.

 

Co na to nauczycielska „Solidarność”?

7 października 2016 r. odbyła się wspólna konferencja prasowa ministra edukacji narodowej Anny Zalewskiej i przewodniczącego KSOiW NSZZ „Solidarność” Ryszarda Proksy dotycząca postulatów KSOiW związanych z nowymi projektami prawa oświatowego.

 

-Minister edukacji narodowej potwierdziła osiągnięcie konsensu w sprawie zmiany zapisu artykułu 42 Karty Nauczyciela i przydziału większej liczby godzin do dyspozycji dyrektora, wprowadzenie standardów pracy w placówkach oświatowych, wprowadzenie ustawowego wymogu opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół przez reprezentatywne związki zawodowe, wprowadzenie i ujednolicenie pensum dla pedagogów, psychologów, logopedów, nauczycieli wspomagających, asystentów nauczycieli, metodyków i doradców zawodowych. W dalszym ciągu negocjowane są: przywrócenie art. 88 Karty Nauczyciela dotyczącego emerytur, przywrócenie roli decyzyjnej kuratora oświaty poprzez zmianę m.in. art. 63 projektu ustawy – Prawo oświatowe, dotyczącego składu komisji konkursowej, trwania kadencji dyrektora oraz zmianę definicji wynagrodzenia w art. 30 Karty Nauczyciela. Strony wyraziły wolę dalszych negocjacji w szczegółowych sprawach w ramach powołanego zespołu trójstronnego - informuje Ryszard Proksa, przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama