Organizują je Zarząd Powiatowy Ligi Obrony Kraju w Gryfinie, Koło LOK „Dzik” w Moryniu, Powiatowa Komenda Straży Pożarnej w Gryfinie oraz Ochotnicza Straż Pożarna w Chojnie.
REGULAMIN
WOJEWÓDZKICH, INTEGRACYJNYCH ZAWODÓW LATAWCOWYCH
LIGI OBRONY KRAJU
„JESIENNY WEEKEND Z LATAWCEM”
1.CEL ZAWODÓW
-opanowanie modeli latających i doskonalenie umiejętności współzawodnictwa sportowego
-popularyzacja modelarstwa wśród dzieci i młodzieży
-aktywne uczestniczenie dzieci i młodzieży w zawodach sportowych,
-zabawa na świeżym powietrzu połączona z elementami rywalizacji sportowej
-szerzenie wśród dzieci i młodzieży kultury technicznej oraz rozbudzanie zainteresowania wszystkimi rodzajami lotnictwa
-integracja dzieci niepełnosprawnych i zdrowych podczas zawodów latawcowych
2.ORGANIZATORZY ZAWODÓW
Zarząd Powiatowy Ligi Obrony Kraju w Gryfinie
Koło LOK „Dzik” w Moryniu
Powiatowa Komenda Straży Pożarnej w Gryfinie
Ochotnicza Straż Pożarna w Chojnie
3.MIEJSCE I TERMIN ZAWODÓW
-pas startowy w Chojnie przyjazny dla latawców (teren byłego lotniska)
-22 października 2016 roku
-rozpoczęcie zawodów godzina 10.00
4.KATEGORIE WIEKOWE
I kategoria – szkoły podstawowe (klasy IV- VI)
II kategoria – gimnazjum
III kategoria – szkoły ponadgimnazjalne
IV kategoria – open
V kategoria – osoby niepełnosprawne
5.ZGŁOSZENIA DO ZAWODÓW
-zgłoszeń należy dokonać pisemnie na załączonym formularzu zgłoszeniowym (listem poleconym na adres Zarząd Powiatowy LOK 74-100 Gryfino ul. Szczecińska 24; lub e-mail baczek 178 @ wp.pl) do 05.10.2016r.
6.PODZIAŁ LATAWCÓW
-zawody rozegrane zostaną w dwóch kategoriach
I kategoria – latawce płaskie
II kategoria – latawce skrzynkowe
Latawiec to aerodyna bez napędu silnikowego unosząca się na uwięzi, która może latać w atmosferze wskutek dynamicznego oddziaływania powietrza na nieruchome lub ruchome względem siebie powierzchnie nośne.
Latawce płaskie, posiadające tylko jedną płaszczyznę nośną oraz ustatecznienie w postaci ogona jednego lub kilku, dopuszcza się ugięcie płaszczyzny nośnej w przekroju poprzecznym do 10% rozpiętości latawca w tym przekroju; niedopuszczalne jest stosowanie innych powierzchni sztywnych lub elastycznych przecinających pod jakimkolwiek kątem zasadniczą płaszczyznę latawca.
Latawce skrzynkowe, mogą mieć kilka płaszczyzn nośnych, ale nie mogą mieć ustatecznienia w postaci ogona lub innych elementów elastycznie związanych z latawcem, a spełniających rolę statecznika takich jak: flagi, taśmy; zabrania się stosowania powierzchni ustateczniających mocowanych do holu latawca
7.BUDOWA LATAWCÓW
-latawiec musi być wykonany z drewna i papieru, dopuszcza się stosowanie tworzyw sztucznych na pokrycie
-zabrania się stosowania na hol drutu, linki metalowej lub innego materiału przewodzącego
-długość holu latawca płaskiego powinna wynosić 50m (hol może być dłuższy), a latawca skrzynkowego 75m (hol też może być dłuższy)
LATAWCE ZGŁOSZONE DO STARTU MUSZĄ BYĆ WYKONANE WŁASNORĘCZNIE PRZEZ STARTUJĄCE DRUŻYNY I ZAWODNIKÓW INDYWIDUALNYCH!
8.PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA
-starty latawców nie mogą odbywać się w czasie burzy oraz w pobliżu napowietrznych linii elektrycznych
-na latawcach nie mogą być umieszczane materiały pirotechniczne
-zabrania się stosowania lontu do uruchamiania dodatkowych efektów
-z latawców nie wolno zrzucać przedmiotów wyposażonych w spadochrony lub wstęgi hamujące
9.ZASADY ROZGRYWANIA ZAWODÓW
-do zawodów dopuszczane są drużyny 2 lub 3-osobowe z opiekunem oraz zawodnicy indywidualni
-każda drużyna zgłaszająca udział w konkursie powinna mieć własnoręcznie wykonany latawiec i dostarczyć go na miejsce zawodów
-nie wolno latawców wymieniać między sobą, pożyczać w całości lub ich części, gdyż grozi to dyskwalifikacją
-na dolnej lub górnej części powierzchni latawca muszą być umieszczone inicjały zawodników (pierwsza litera imienia i nazwiska)
-przy starcie zawodnicy mogą mieć pomocników (nauczyciel, opiekun), jednak zawodnicy danej drużyny muszą sami holować swój latawiec
-każda drużyna może wystartować w jednej lub dwóch kategoriach
-w razie problemów ze startem dopuszcza się łącznie trzy próby lotu
-zaleca się zdobienie latawców, gdyż wpływa to na punktację
-kolejność startu drużyn ustala się w drodze losowania osobno dla każdej kategorii
-w razie złych warunków atmosferycznych zawody zostaną przerwane lub odwołane
10.PUNKTACJA
Oceny każdego latawca dokonuje komisja sędziowska składająca się z 3 do 5 osób
Ocena każdego latawca składa się z oceny statycznej i oceny za lot
Ocena statyczna
Sędziowie dokonują przed lotami oceny statycznej każdego latawca, przyznając punkty za:
-konstrukcję latawca – do 10 pkt.
-staranność wykonania latawca – do 10 pkt.
-pomysłowość – do 10 pkt.
-zdobienie – do 10 pkt.
Ocena za lot
Przed rozpoczęciem lotów komisja sędziowska przeprowadza losowanie kolejności startu.
Każda drużyna lub zawodnik indywidualny startuje pojedynczo.
Po sygnale startu podanym przez sędziego głównego zawodnicy holują latawiec i ustawiają się na linii wyznaczonej przez organizatora w celu przyznania przez sędziów punktów za:
-jakość lotu – do 30 pkt
W przypadku braku wiatru lot oceniany będzie podczas holowania latawca przez zawodnika według skali ocen:
-lot stateczny – 20 pkt.
-lot niestateczny – 10 pkt.
-gdy latawiec nie leci – 0 pkt.
11.PUNKTACJA KOŃCOWA I KLASYFIKACJA
-punktację końcową ustala się na podstawie sumy punktów za lot i za ocenę statyczną latawca
-w razie równej ilości punktów komisja zarządza dodatkowy lot
-suma punktów określa odpowiednie miejsce w klasyfikacji drużynowej i indywidualnej
12.NAGRODY
-nagrody przewidziane są dla trzech pierwszych zespołów, w każdej kategorii, które zdobędą największą ilość punktów
-spośród wszystkich latawców zgłoszonych do konkursu wyłoniony zostanie w drodze głosowania faworyt publiczności
13.PRZEPISY OGÓLNE
-łamanie przepisów niniejszego regulaminu oraz niewłaściwa postawa sportowo – moralna zawodnika lub zawodników danej drużyny powoduje dyskwalifikację drużyny
-początek i koniec startu sygnalizuje sędzia główny zawodów
-w przypadku zaistnienia sytuacji konfliktowej lub pojawienia się wątpliwości odnośnie przebiegu zawodów, wszelkie spory rozstrzyga sędzia główny z prawem ostatecznej decyzji
-w trosce o bezpieczeństwo zawodników organizatorzy proszą o pełne zdyscyplinowanie i współdziałanie wszystkich zawodników, szczególnie opiekunów
-komisja wyznacza strefę, w której może poruszać się zawodnik podczas wykonywania lotu
-sprawy nie objęte przepisami niniejszego regulaminu rozstrzyga komisja sportowa zawodów
-regulamin ramowy może być sukcesywnie modyfikowany
-na miejsce startu zawodnicy przybywają we własnym zakresie
-w sprawach organizacyjnych należy kontaktować się z Franciszkiem Bąkiem tel. 601210732
Napisz komentarz
Komentarze