Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 maja 2024 03:39
Reklama

Przebudowa dworca w Gryfinie

Cel inwestycji na dworcu kolejowym wydaje się być oczywisty – obiekt ma przestać straszyć, a zacząć stanowić powód do dumy mieszkańców i podróżnych. I mają szanse się tu przytulić nowe instytucje. Komercja nie zawładnie budynkiem, bo jest on remontowany z funduszy europejskich, więc PKP biznesu na tym nie zrobi. Konkretnie ok. 9 zł za metr kwadratowy ma kosztować wynajem w centrum miasta.
Obiekt mimo zniekształcającej przebudowy jest zabytkowy, bo wybudowany w końcu XIX w. W czasie wojny został zrujnowany i powstała bezstylowa bryła, coraz bardziej zniszczona.
Roboty non stop
W każdy dzień tygodnia trwają prace w budynku dworca. Robotnicy budowlani uwijają się na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku. Wykonawcą jest Zakład Budowlano-Sztukatorski Konserwacja Zabytków Domanieccy, spółka z o.o., spółka komandytowa z Poznania. Tylko ona stanęła do przetargu i go wygrała. Podwykonawcy… różni. W tej chwili prowadzone są roboty wykończeniowe na zewnątrz. Montowane są już okna. Budynek nabiera właściwych kształtów. W środku jest nawet szyb windy dla osób niepełnosprawnych. Wyraźna zmiana to przeniesienie „dworca” autobusowego na druga stronę torów. Przed budynkiem PKP znajdował się plac manewrowy dla autobusów PKS. Po bilety trzeba udać się do konteneru stojącym przy podziemnym przejściu.
Jeden z siedemdziesięciu
Zmodernizowany dworzec w Gryfinie ma być przyjazny pasażerom, bardziej funkcjonalny, wyposażony w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczny i przystosowany do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się. W tym roku na modernizację dworców PKP S.A. wydadzą ponad 980 mln złotych. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne. Aż 70 dworcom kolejowym blask przywracają Polskie Koleje Państwowe S.A. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. To największa modernizacja dworców kolejowych w Polsce od 20 lat!
Ile i na co w Gryfinie?
Koszt remontu wyniesie około 4 mln złotych brutto. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej, fundusze budżetu państwa i środki własne PKP S.A. Wcześniej PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Zmodernizowany dworzec ma być związany nie tylko z podróżą, lecz także z miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. Jak będzie w Gryfinie, to okaże się po przetargach. Chęć wydzierżawienia pomieszczeń zgłosiła gmin Gryfino. Planowany termin zakończenia prac to IV kwartał 2012 roku.
akor

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama