Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 11:49
Reklama
News will be here
Reklama

Korytarz transportowy Bałtyk - Adriatyk z szansą na inwestycje w kolejnej unijnej perspektywie

Korytarze transportowe to krwiobieg gospodarki, stymulując rozwój i tworzenie miejsc pracy. Nowe kilometry drogi ekspresowej S3 z Pomorza Zachodniego na południe Polski zwiększają ilość przeładunków w zachodniopomorskich portach, ale i stymuluje inwestycje wzdłuż szlaku transportowego. Marszałek Olgierd Geblewicz przedstawił w Brukseli rezultaty projektu TENTacle, wpisującego się w rozwój Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Do jej bazy powinny być włączone „morska autostrada” do Ystad, Odrzańska Droga Wodna i kolejowa „Nadodrzanka”. To starania, by w przyszłej unijnej perspektywie nie zabrakło środków na rozwój tej infrastruktury w regionie.
Korytarz transportowy Bałtyk - Adriatyk z szansą na inwestycje w kolejnej unijnej perspektywie
Olgierd Geblewicz w ZAZ w Gryfinie

-Jak ważny jest dla Pomorza Zachodniego rozwój Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, nie trzeba nikogo przekonywać. W Brukseli miałem okazję po raz kolejny go promować, i to na progu nowej perspektywy finansowej. Konsekwentna praca od 15 lat przynosi efekty w postaci kolejnych dróg, modernizacji linii kolejowych, inwestycji w portach. – mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podczas odbywającej się 6 marca w Brukseli konferencji podsumowującej realizowanie unijnych projektów transportowych.

 

Jednym z nich jest TENTacle, w ramach którego opracowywano rekomendację dla kształtu przyszłej sieci transportowej unii europejskiej. Już dziś do jej bazy zaliczane są drogi S3 i A6, a także porty w Szczecinie i Świnoujściu, Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, linia kolejowa E-59 (m.in. Świnoujście – Szczecin Dąbie – Poznań Główny) oraz Odrzańska Droga Wodna (na odcinku od wejścia do Kanału Odra-Hawela do Szczecina). Opracowany raport wskazuje, że na liście priorytetów inwestycyjnych UE powinny się znaleźć także autostrada morska łącząca Świnoujście z Ystad, linia kolejowa nr 276 (tzw. „nadodrzanka”) i Odrzańska Droga Wodna na odcinku ze Szczecina do Świnoujścia. W sytuacji możliwego ograniczania dostępności funduszy unijnych, takie zmiany zwiększają szansę na zapewnienie wsparcia finansowego tych zadań i ich szybszą realizację.

 

Projekt TENTacle wskazał również, konieczność rozbudowy infrastruktury logistycznej w korytarzu transportowym Bałtyk – Adriatyk. Chodzi m.in. o tworzenie na terenach nadodrzańskich nowoczesnych intermodalnych parków logistyczno-przemysłowych. Powinny one mieć dobre połączenia drogowe i kolejowe i wykorzystywać możliwości transportu wodnego. Analizy wskazały potencjalne lokalizacje takich parków w Świnoujściu i Szczecinie ale także Kostrzynie nad Odrą, a także Nowej Soli, Głogowie, Wrocławiu, Opolu i Kędzierzynie-Koźlu, czy miejscowościach Urad i Cigacice.

 

TENTacle to trzyletni sztandarowy projekt realizowany w ramach Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego, w który zaangażowało się 23 partnerów i ponad 60 organizacji. Raport zawiera opis działań, jakie powinny zostać podjęte, w celu efektywniejszej współpracy i rozwoju towarowego połączenia transportowego m.in. Skanii i Zachodniego Pomorza. Dokument to rekomendacja dla Brukseli, która do 2023 roku dokona przeglądu rozwoju europejskiej sieci transportowej.

 

Konferencja w Brukseli kończyła realizację projektów transportowych NSB CoRe, Scandria®2Act i TENTacle. Koordynatorzy projektów zaprezentowali rezultaty działań w obszarze wdrożenia polityki TEN-T oraz wymienili się doświadczeniami w zakresie innowacyjnych strategii transportowych. W wydarzeniu wzięło udział blisko 200 osób, m.in. członkowie Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej krajów Regionu Morza Bałtyckiego.

 

Marszałek Olgierd Geblewicz zabrał głos w sesji poświęconej działaniom na rzecz rozwoju korytarzy oraz perspektywom dotyczącym transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T) i mechanizmowi „Łącząc Europę”. Ww. panelu zasiedli Pat Cox, europejski koordynator korytarza skandynawsko-śródziemnomorskiego oraz przedstawiciele polityczni kraju związkowego Berlina-Brandenburgia, powiatu Akershus, regionu Helsinki-Uusimaa. Marszałek opowiadał o doświadczeniach Województwa w zakresie rozwoju współpracy w ramach Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej. Utworzony w 2014 r. EUWT wspiera rozwój Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego oraz korytarza sieci TEN-T Bałtyk – Adriatyk.

 

Rozpoczęty przed laty wspólny lobbing Pomorza Zachodniego z 17 innymi regionami (z 6 krajów UE) na rzecz szlaku CETC ze Szwecji przez Świnoujście i Szczecin, aż do Chorwacji zaowocował m.in. unijnym wsparciem dla budowy kolejnych kilometrów S3, infrastruktury kolejowej i drogowej w zespole portów Szczecin i Świnoujście, terminalu promowego, czy wsparciem w przyszłości budowy tunelu w Świnoujściu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama