Hybrydy spod igły mkną już po torach

  • 21.01.2021, 20:00
  • Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie
Hybrydy spod igły mkną już po torach Marszałek województwa Olgierd Geblewicz radny Artur Nycz oraz prezes Newagu Zbigniew Konieczek tuż przed pierwszym kursem bursztynowej hybrydy
Dwa pociągi hybrydowe, kupione przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego, rozpoczęły regularne kursy. W czwartek 21 stycznia „Bursztynowy” zabrał pierwszych pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. „Zielony” pojedzie nad morze w piątek w południe. Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukowane przez NEWAG S.A. to nowość na polskich torach. Są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. Poprawią komfort i przyspieszą podróż niezelektryfikowanymi trasami.
To pierwsze w Polsce hybrydy włączone do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Będą kursować tam, gdzie linie kolejowe są częściowo niezelektryfikowane. Dwa rodzaje napędu – elektryczny i spalinowy – dla pasażerów oznaczają podróż bez przesiadek, a dla organizatora przewozów – optymalne wykorzystanie taboru, lepszą logistykę, niższe koszty.

- To świadoma realizacja wizji naszego województwa jako województwa przyjaznego mieszkańcom i turystom. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi – bursztynowy i ekologiczny, zielony – będą fantastycznie służyły podróżnym, ale będą również służyły naszemu środowisku - mówił marszałek województwa Olgierd Geblewicz, gdy hybrydy premierowo wjechały na stację Szczecin Główny.
- Jesteśmy pierwszym województwem w Polsce, które posiada taki tabor. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe , z napędem elektrycznym, a tam, gdzie jest to niezbędne, z napędem diesla. To pierwsze hybrydy na Pomorzu Zachodnim, ale w przyszłości będzie ich więcej – zapowiedział marszałek Olgierd Geblewicz.

Nie ma sieci? Jest generator prądu
Napęd diesla będzie wykorzystywany na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Bimodalne 36WEh wyposażone są w silniki trakcyjne, które mogą być zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu, jak również za pomocą jednostki napędowej Newag-Pack, którą tworzy silnik spalinowy (spełniający normę emisji spalin „Stage 3B”) i generator prądu. W łatwy sposób można zmienić sposób zasilania silników elektrycznych i kontynuować jazdę.

Hybrydy w barwach Pomorza Zachodniego będą kursowały m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka, przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek. Dwunapędowe pociągi przydać się mogą również do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej czy usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

- Dzierżymy palmę pierwszeństwa, jeśli chodzi o nowoczesność taboru. Z hybrydami jesteśmy pierwsi w Polsce i, póki co, jedyni w Polsce – podkreślał wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – W 2018, 2019 roku rozmawialiśmy o pociągach hybrydowych dla Pomorza Zachodniego i wtedy, wydawało się, można sobie było tylko o tym pomarzyć. A dziś już przyjechały. Warto podkreślić, że są to pociągi produkcji polskiej – dodał wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
 
Hybrydowy duet – Bursztynowy i Zielony

Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukował nowosądecki Newag. Dwunapędowa nowość prapremierową prezentację miała we wrześniu 2019 roku. Umowę na zakup pojazdów przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisano 16 lipca 2020 r. Zamówienia zostało zrealizowane ekspresowo.

- Bardzo się cieszę, że pierwsze hybrydy są w Zachodniopomorskiem. Nasza współpraca, już kilkuletnia, doprowadziła do tego, że są tu już 42 pojazdy typu Impuls. Gdyby ustawić je jeden za drugim, byłyby to trzy kilometry Impulsów – zauważył prezes spółki Newag, Zbigniew Konieczek, który przyjechał do Szczecina na prezentację pociągów. - Podziękowania dla pana marszałka, dla pani dyrektor Jadwigi Rajkiewicz [Wydział Infrastruktury i Transportu UMWZ] za bardzo proekologicznie podejście do transportu, za to że wykorzystujecie możliwości tego nowoczesnego taboru – mówił prezes Zbigniew Konieczek.

28 października 2020 r. bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh, o oznaczeniu kolejowym EN63H, otrzymały homologację (dopuszczenie do eksploatacji – świadectwo wydane przez Urząd Transportu Kolejowego). Później były testowane na kilku trasach w Polsce i regionie, przyciągając uwagę miłośników kolei. Wyróżnia je nie tylko napis „HYBRYDY”, ale też bardzo efektowne malowanie. Jeden skład zachwyca kolorami bursztynu i już zyskał taką nieoficjalną nazwę. Drugi nawiązuje kolorystyką do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie, produkowanej tu zielonej energii i zachwycającej przyrody (2021 to Rok Ekologiczny w województwie zachodniopomorskim). Wjeżdżając na stację, będzie zwracał uwagę intensywnie limonkowym przodem, ale podróżnym na pewno spodobają się też zielone, błękitne i niebieskie akcenty na białym kadłubie.

Unikalny bursztynowy pociąg, w wersji mini modelu, prezes Newagu przywiózł do Szczecina jako specjalny prezent.

- Na Pomorzu Zachodnim czynimy dobro. Przekażemy ten piękny model na licytację dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – zapowiedział marszałek Olgierd Geblewicz.
A później, razem z prezesem Zbigniewem Konieczkiem, przeprowadził symboliczny „odbiór” nowego taboru. Pachnące nowością hybrydy zrobiły ogromne wrażenie na uczestnikach uroczystości… i pierwszych pasażerach. O godzinie 11.16 bursztynowy wyruszył w trasę do Kołobrzegu.
 
Klima, internet, miejsca na rowery

Skład ma długość 59,3 m; szerokość 2,84; wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t.
A co w środku? 142 stałe miejsca siedzące, 8 uchylnych, 160 miejsc stojących; miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska - klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne, do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc. Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.
 
Bezpieczne i szybkie

Bimodalny zespół trakcyjny posiada też nowoczesne urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty. W razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia – w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ponadto 36 WEh wyposażony jest w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego, który umożliwia poruszanie się pojazdów kolejowych pomiędzy państwami, bez konieczności zatrzymywania się na granicach.

Hybrydy, które będą jeździć w barwach Pomorza Zachodniego to bezpieczeństwo, ale i dynamika. Prędkość maksymalna: 160 km/h, na silnikach spalinowe: 120 km/h. Moc: 1600 kW; dwa silniki diesel 390 kW. Przyspieszenie (w zakresie od 0 do 40 km/h) w stanie obciążonym: ≥ 0,4 m/s2 silniki spalinowe, ≥ 1,1 m/s2 silniki elektryczne.

Koszty zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł brutto. Umowa z NEWAG S.A. zawiera opcję kupna kolejnych 10 hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie

Zdjęcia (7)

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (19)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

88
88 24.01.2021, 09:46
Olgierd Geblewicz jakoś szybko wyzdrowiał po tym pobycie w szpitalu na Koronawirusa. Panie marszałku, kiedy nadrobione będą opóźnienia z budową SKM i czy nie przepadną dotacje unijne ?
Jedzie prezes zakładów ze świtą z Nowego Sącza do Szczecina aby zaprezentować dwa pociągi i poinformować , że to są dwa pierwsze takie w Polsce. Było już tyle tych artykułów o parametrach technicznych , wyjazdach służbowych dyrektoróww do Nowego Sącza , że można dostać odruchu wymiotnego.
Patrzcie na zdjęcie, stoi kilku patafianów na peronie i jeden drugiemu kadzi. Pasażerów nie widać , bo oni mają te rewelacje w ...

gryfinianka
gryfinianka 24.01.2021, 11:06
Dobrze, że przyszedł do pracy i pracuje a nie tak jak nasz miejscowy leń unika pracy.
Olo
Olo 22.01.2021, 22:38
Czym on się chwali? Gdyby rząd nie dał, to by gow..... zrobił. Co takiego zrobił dla województwa za awojego Tuska? Ano nic, bo nic rząd tuska mu nie dał. Proste. Zaklamany lewak
88
88 22.01.2021, 09:54
Władze PRL nie zdążyły zelektryfikować trasy kolejowej do Kołobrzegu, wiec teraz za Unijne pieniądze władze kupują pociągi hybrydowe.
Tirowka
Tirowka 22.01.2021, 07:19
Hybrydy na tiry
kolejny termin
kolejny termin 21.01.2021, 23:53
Czekamy na peronie remontowanym od 2 lat.
Olgiert jesteś super
Olgiert jesteś super 21.01.2021, 23:23
Super olgiert pije twoje zdrowie
Gumowiec
Gumowiec 21.01.2021, 22:21
Dwie hybrydy czyli pomieszanie ośla z baranem to Ajwaj i Knagulec
ajwaj aleluja i na saturna
ajwaj aleluja i na saturna 21.01.2021, 23:53
ty słyszałeś darek wieczorek jest na kwarantannie sam se ją zarzadził ah ah ah jak zobaczył jak lewica cała w wirusie sld ha ah ah idz pobujaj wora warszewo wakacyjna 35 ah ah ah
Wicorek
Wicorek 22.01.2021, 10:58
Milcz dziadzie
zydowski kut asie
zydowski kut asie 22.01.2021, 11:56
a kto mnie dziadem zrobił ha ha ha
sld  plus  wiosna  to  hybryda  ha ha ah lewicy
sld plus wiosna to hybryda ha ha ah lewicy 21.01.2021, 23:11
nic podobnego to mieszanka DARKA WIECZORKA Z ROBERTEM BIEDRONIEM HA HA HA i co wychodzi miłość lewicowa ha ha ah
JEZU ICKI   HA ha ah
JEZU ICKI HA ha ah 22.01.2021, 10:37
ONI JAK TEMPLARIUSZE NA JEDNYM KONIU JADĄ
olgiert nr 1
olgiert nr 1 21.01.2021, 22:14
Jak byłem kiedyś bezdomny to on kupil mi pulpety w słoiku dziwkuje ci olgiert
Marysia
Marysia 21.01.2021, 21:35
olgiert nazwe swoje dziecko twoim imieniem
Społeczeństwo
Społeczeństwo 21.01.2021, 20:47
Olgierg to najważniejsza osoba w zach pom
Rzecz pospolita
Rzecz pospolita 21.01.2021, 20:45
Kochamy cie olgiert
Olo
Olo 22.01.2021, 22:40
Może go jeszcze w tył.... pocalujesz ha ha ha
Olgiert na prezydenta
Olgiert na prezydenta 21.01.2021, 20:37
Przecież to olgiert

Pozostałe