Wśród zapowiadanych nowych regulacji dla rolników mają znaleźć się takie, które skrócą łańcuchy dostaw "od pola do stołu". Inną pomocą ma być podniesienie dopłaty do paliwa rolniczego. - Wcześniej z 83 zł na 100 zł. A teraz ze 100 zł podnosimy wkrótce na 110 zł - wskazuje Halina Szymańska, radna Sejmiku i jednocześnie prezes ARiMR w Warszawie.
Polski Ład na Pomorzu Zachodnim
W ramach programu realizowana będzie m.in. rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu, droga ekspresowa S10, zachodnia obwodnica Szczecina, pogłębienie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina czy inwestycja w przemyśle chemicznym Polimery Police.
-
Zachodnia Obwodnica Szczecina
- Długość – 51 km.
- W ramach inwestycji powstanie najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km.
- Planowane ogłoszenie przetargu na realizację – czerwiec 2021 r.
- Planowane zakończenie realizacji – odcinki 1-2: czerwiec 2025 r. oraz odcinek 3 (z tunelem): wrzesień 2027 r.
-
Droga ekspresowa S10 Szczecin-Warszawa
- Obecną DK10 zastąpi droga ekspresowa S10, która połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.
- Duży odcinek S10 stanie się również częścią nowego, północnego korytarza drogowego, od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy, gdzie przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna oraz dalej na wschód S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.
- Pierwsze fragmenty S10, o łącznej długości ok. 45 km, już powstały. Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem i Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji lub w trakcie jej procedowania.
-
Terminal Głębokowodny w Świnoujściu
- Port w Świnoujściu to ponad 5,5 km nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i terminal LNG. Świnoujście wraz ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespołów portów, który w 2019 r. obsłużył 32,2 mln ton towarów.
- Aby port w Świnoujściu mógł się̨ rozwijać́, potrzebna jest inwestycja Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. Terminal ma wypełnić lukę między Hamburgiem a Gdańskiem i zapewnić dostęp do zaplecza zachodniej Polski, wschodnich Niemiec i dalszych obszarów położonych na południu Europy.
- Szacunkowe koszty inwestycji – ok. 3,7 mld zł.
-
Pogłębienie toru podejściowego do Portu Kontenerowego w Świnoujściu
- Odcinek usytuowany na polskich obszarach morskich, tj. od pławy Reda do portu. Tor zostanie pogłębiony do 17 m i poszerzony do 500 m.
- Zakończenie prac: do 2028 r.
- Koszt prac: 4,6 mld zł.
Otwarcie stacji regazyfikacji LNG w Tychowie
Polska Spółka Gazownictwa prowadzi program gazyfikacji Polski, ale do niektórych miejsc trudno jest dotrzeć, ponieważ klasyczna gazyfikacja jest tam często nierentowna. Do takich miejsc PSG dociera za pomocą stacji regazyfikacji LNG, do których trafia skroplony gaz ziemny. W instalacjach tych gaz przywracany jest do stanu lotnego, a następnie wtłaczany do sieci dystrybucyjnej PSG, przez którą trafia do okolicznych przedsiębiorstw i domów.
Napisz komentarz
Komentarze