Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 12:31
Reklama
Reklama

Kolej robi ukłon w stronę ekologii

Projekt wpisuje się w unijny trend priorytetowego finansowego wsparcia inwestycji ukierunkowanych na rozwiązania zawierające czynnik klimatyczny i środowiskowy. W systemie rozdysponowywanych środków unijnych kolej, z jej w znacznej mierze proekologicznymi projektami, zajmuje szczególne miejsce, również z punktu widzenia założeń nowej perspektywy finansowej UE - powiedziała Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Kolej robi ukłon w stronę ekologii

Modernizacja i elektryfikacja odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko otrzymała wsparcie unijne ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Umowa na prace na linii kolejowej nr 38 to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Wierzę, że elektryfikacja linii wpłynie korzystnie na środowisko przyrodnicze Mazur, a trasa z Ełku do Korsz przyciągnie wielu turystów. Przy wsparciu środków europejskich sukcesywnie zmieniamy polską kolej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i dostępną dla pasażerów – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Dzięki elektryfikacji 49 km torów kolej na odcinku Olsztyn – Ełk przyspieszy nawet dwukrotnie a podróż skróci się o 50 minut. Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko właśnie wchodzą w fazę realizacji. Cały projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko wraz z elektryfikacją”, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, stanowi I część większego przedsięwzięcia, podzielonego na 2 fazy:

· faza I – prace budowlane na odcinku Ełk (bez stacji) – Giżycko (ze stacją), tj. w km 103,706 – 152,850 km linii nr 38, wraz z I częścią zapewnienia zasilania trakcyjnego z 6 podstacji trakcyjnych (Ełk, Stare Juchy, Siedliska, Sterławki Małe, Kętrzyn, Korsze), zlokalizowanych na odcinku Ełk – Korsze;

· faza II – druga (końcowa) część zapewnienia zasilania trakcyjnego z wyżej wymienionych podstacji trakcyjnych.

 

Projekt wpisuje się w unijny trend priorytetowego finansowego wsparcia inwestycji ukierunkowanych na rozwiązania zawierające czynnik klimatyczny i środowiskowy. W systemie rozdysponowywanych środków unijnych kolej, z jej w znacznej mierze proekologicznymi projektami, zajmuje szczególne miejsce, również z punktu widzenia założeń nowej perspektywy finansowej UE. Elektryfikacja odcinka kolejowego Ełk – Giżycko wraz z modyfikacją i budową infrastruktury towarzyszącej to krok, który niewątpliwie docenią zarówno przewozy pasażerskie i towarowe, jak i warmińsko-mazurska natura. Dzięki dofinansowaniu w wysokości ponad 640 mln złotych zostanie zrealizowany projekt, który przyspieszy i usprawni przewozy kolejowe w Warmii i Mazurach – stwierdziła Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

Założenia projektowe

Podstawowym celem realizowanego projektu jest modernizacja i elektryfikacja trasy, co pozwoli usprawnić pasażerski i towarowy transport kolejowy w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

W ramach modernizacji wymieniona będzie nawierzchnia kolejowa na całym odcinku Ełk – Giżycko, z podniesieniem dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN i przebudową układów torowych na stacjach dla pociągów towarowych o długości 750 m. Prace obejmą także wzmocnienie podtorza i przebudowę nasypów wraz z torowiskiem w miejscach przesunięcia linii kolejowej oraz udrożnienie i odbudowę odwodnienia.

Elektryfikacja wraz z budową sieci trakcyjnej i zapewnieniem jej zasilania to – obok modernizacji – kluczowy cel projektu.

Inwestycja obejmie także m.in. przebudowę sześciu i budowę dwóch obiektów inżynieryjnych, modernizację trzech stacji i dwóch przystanków osobowych oraz przebudowę systemów zabezpieczających na przejazdach kolejowych.

Zakończenie realizacji całego projektu modernizacji i elektryfikacji linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko zaplanowano na 2024 rok. Realizacja dalszej części projektu, czyli „Prac na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” jest planowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

 

Efekty inwestycji

Linia kolejowa nr 38 na wspomnianym odcinku jest linią jednotorową, o klasie torów 2. Prędkości techniczne pociągów pasażerskich wahają się w granicach 80-100 km/h z licznymi punktowymi ograniczeniami prędkości, co sprawia, że jakość obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego jest ograniczona i nie pozwala na oferowanie usług najwyższej jakości.

Inwestycja zwiększy przepustowość linii kolejowej, skróci czasu podróży pasażerów i towarów, co poprawi jakość usług kolejowych. Zmniejszą się także koszty eksploatacji.

Elektryfikacja nie tylko usprawni połączenia, ale także, poprzez zmniejszenie emisyjności, ograniczy szkodliwe oddziaływanie transportu na środowisko w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich.

Przebudowa urządzeń zabezpieczających na przejazdach kolejowo-drogowych przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kolejowego.

Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
fotowoltaiczny 17.01.2022 23:49
A gdzie tu elektryka to ekologia? No gdzie?

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: YodaTreść komentarza: Jakie skandale, niech służą w chwale. Tam potrzeba równości, ktoś się zezłości. Za mur można ich wystawić, aby mogli nas zbawić. Miłością swą wroga ułaskawią, tam się zabawią. Popierajcie to czule, jak w artykule. Braterstwo krwi niech wroga pomęczy, w brudnej robocie z pod znaku tęczy.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 12:13Źródło komentarza: Transseksualiści nie są przyjmowani do wojska. RPO: to dyskryminacjaAutor komentarza: kapitan bomba vel kapitan dopa ha ha ahTreść komentarza: to w razie wojny jestem tranzystorem ha ha ah żeby życie miało smaczek raz dziewczynka raz chłopaczek ha ha ah niech rycerzyk od sw łazarza tygrysek kosikosi kamyk walczy za polin ha ha ah z ka rabinem w dopie ha ha ahData dodania komentarza: 26.04.2024, 12:13Źródło komentarza: Transseksualiści nie są przyjmowani do wojska. RPO: to dyskryminacjaAutor komentarza: ub wieczorek i na pgr koszer z aktami worek ha ha ahTreść komentarza: Dolnoodrzańska Inicjatywa Rozwoju Obszarów Wiejskich Dolnoodrzańska Inicjatywa Rozwoju Obszarów Wiejskich http://www.dirow.pl Projekty Uchwał zatwierdzone przez Zarząd udostępnione będą na stronie internetowej www.dirow.pl po 15 maja 2023 roku. ... 74-100 Gryfino · 516 196 740. pon - pt ... Kontakt Flisacza 4c, 74-100 Gryfino (II piętro). NIP 858 181 08 38. tel ... Nabory wniosków Do you own this website? OK. ul. Flisacza 4c 74-100 Gryfino ... O ... Biuro LGD DIROW Biuro Stowarzyszenia DIROW. ul. Flisacza 4c II p. 74-100 Gryfino ... Informacja o naborach ... DIROW (Materiały do pobrania: tutaj) Ogłoszenie o ... Do you ... O Stowarzyszeniu DIROW Stowarzyszenie DIROW jest Lokalną Grupą Działania ... Więcej wyników ze strony dirow.pl » polecam liste operacji dofinansowania z dnia 13 05 2022 ha ha ah ciekawa lektura ha ha ahData dodania komentarza: 26.04.2024, 12:05Źródło komentarza: Wygrali wybory. Wiceburmistrz odchodzi do innej gminyAutor komentarza: ze szcecińskiej ha ha ahTreść komentarza: jak to nie znasz ha ha ah towarzystwo wzajemnej adoracji ha ha ah http://www.dirow.pl/?page_id=203Data dodania komentarza: 26.04.2024, 11:59Źródło komentarza: Wygrali wybory. Wiceburmistrz odchodzi do innej gminy
ReklamaMrówka
Reklama