Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 27 kwietnia 2024 06:16
Reklama
News will be here
Reklama

Przekop Mierzei Wiślanej otwarty. Trwa spór rządu z samorządem o dalsze finasowanie inwestycji

Dziś, w sobotę 17 września, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oficjalne otwarty. Rząd i samorząd nie mogą się dogadać, kto teraz zapłaci za pogłębienie rzeki Elbląg. A bez tego żaden większy statek nie wpłynie do portu w Elblągu.
Przekop Mierzei Wiślanej otwarty. Trwa spór rządu z samorządem o dalsze finasowanie inwestycji

Autor: expresselblag.pl

Od godzin porannych na teren przekopu Mierzei Wiślanej zjeżdżały najważniejsze osoby w państwie: prezydent Andrzeja Dudy, premier Mateusz Morawiecki, prezesa PiS Jarosław Kaczyński. Imprezę zabezpieczało mnóstwo policjantów.

– Mimo wielu wojen, które dotknęły nasz kraj, mimo wielu lat komunizmu Polska dziś zwycięża na Mierzei Wiślanej. Przekazanie do użytkowania tego szlaku wodnego, który będzie umożliwiał swobodne przepływanie pomiędzy Morzem Bałtyckim, Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym, Elblągiem, Tolkmickiem to jest wielkie zwycięstwo Polski, wielkie zwycięstwo  patriotów, wielkie zwycięstwo tych, którzy rozumieją suwerenność i jego znaczenie – powiedział Andrzej Duda.

Jedna z największych takich wysp w Polsce

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 metrów głębokości.

Dodatkowym elementem tej inwestycji jest sztuczna wyspa, na którą będzie trafiał urobek z prac czerpalnych i pogłębiania kanału. Wyspa Estyjska – bo tak się nazywa – o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie 4,9 kilometra i powierzchni 180 hektarów jest jedną z największych tego typu wysp w Polsce. 

Budowa pierwszego etapu tej inwestycji już się kończy. Do wykonania pozostały jedynie prace porządkowe.

Kto pogłębi rzekę Elbląg?

Tyle że to dopiero pierwsza część tej gigantycznej inwestycji. Bo na razie statki do portu w Elblągu nie dopłyną. Nie został on bowiem pogłębiony. Na razie mogą do niego wpływać takie same jednostki, jak przez ostatnie lata – o zanurzeniu nie większym niż 2 metry.   

Na dodatek toczy się spór o to, kto ma wziąć na siebie koszt pogłębienia portu i jego modernizacji. Samorząd twierdzi, że powinien to zrobić rząd, m.in. dlatego, że rzeka stanowiąca dojście do portu jest według prawa „rządowa”. Z kolei rząd stoi na stanowisku, że to samorząd powinien te wyłożyć pieniądze. Na razie końca tego sporu nie widać.

Cała inwestycja – według założeń – ma się zakończyć w przyszłym roku. Jej koszt to prawie 2 mld zł.

 

 

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Logan 25.09.2022 20:04
Komentarz zablokowany

Coy 25.09.2022 16:02
Komentarz zablokowany

Alica 25.09.2022 14:06
Komentarz zablokowany

Isabelle 22.09.2022 18:06
Komentarz zablokowany

Murray 22.09.2022 16:18
Komentarz zablokowany

Blair 21.09.2022 13:17
Komentarz zablokowany

Nick 19.09.2022 14:51
właśnie zakończył się WSTRZĄSAJĄCY film w TVP "nasz człowiek w Warszawie"" fakty znane, ale zebrane łącznie i pokazując kto NIESTETY kierował Najjaśniejszą Rzeczpospolitą przez tyle lat i jaka to była antypolska kanalia (...)Część komentarza usunięta. Skończ z propagandą. administrator

Wiatrak 19.09.2022 13:50
Komentarz zablokowany

kłamstwo Smoleńskie ma inne znaczenie 19.09.2022 12:47
Nie milkną echa reportażu "Siła kłamstwa" TVN24, z którego wynika, że Antoni Macierewicz ukrywał dowody w sprawie Smoleńska. Jak wynika z reportażu "Siła kłamstwa" TVN24, podkomisja do zbadania katastrofy smoleńskiej dysponowała wynikami badań, które zaprzeczały tezie o wybuchu w skrzydle samolotu, a zatem — o zamachu. Antoni Macierewicz zdecydował się jednak nie publikować ich w końcowym raporcie. Telewizja pokazała nieznane dotąd materiały, w tym analizy amerykańskiego Narodowego Instytutu Badań Lotniczych (NIAR), które zostały ukryte przez podkomisję. Niemal dwie trzecie ankietowanych odpowiedziało, że szef podkomisji smoleńskiej oszukuje opinię publiczną. 46,1 proc. badanych wyraziło, że jest zdecydowanych w tej opinii, a 15,3 proc. wskazało odpowiedź z zastrzeżeniem "raczej".

Heheb 19.09.2022 16:04
Skocz z propaganda

Nick 19.09.2022 11:37
Wszyscy wspieraja te inwestycje oprucz niemcow i ich pacholkow (...)Skończ z antyunijną propagandą i fake newsami Część komentarza usunięta.administrator

Nick 19.09.2022 11:46
Komentarz zablokowany

Nick 19.09.2022 11:32
Komentarz zablokowany

Nick 19.09.2022 11:31
Polska zrywa ostatnie kajdany zależności od Rosji". Holenderskie media z uznaniem o otwarciu kanału Polska otworzyła kanał, którym statki z Elbląga mogą dotrzeć do Morza Bałtyckiego, nie przekraczając wód rosyjskich - napisał największy dziennik Holandii „De Telegraaf”, który w tytule artykułu zacytował słowa premiera Mateusza Morawieckiego: „Polska zrywa ostatnie kajdany zależności od Rosji".De Telegraaf” podkreśla, że Polska wybrała szczególną datę na otwarcie przekopu. -„17 września 1939 roku Związek Radziecki napadł na Polskę, dzieląc ten kraj z nazistowskimi Niemcami, które zaatakowały z zachodu dwa i pół tygodnia wcześniej” – przypomina gazeta.To, że Rosja wykorzystuje własne przejście przez Mierzeję Wiślaną do wywierania presji na Polskę, stało się jasne na początku tego stulecia, napisał „De Telegraaf”. „W latach 2006-2010 Rosja zakazała wszelkiego ruchu żeglugowego na Zalewie Wiślanym, co wiązało się z ogromnymi wydatkami dla Elbląga”

Zdziwiony 19.09.2022 21:45
Wczoraj wpuścili ruski statek i tłumaczą się, że na ten transport nie ma sankcji.

nawet 19.09.2022 23:36
Bareja by tego nie wymyślił.

opcja 18.09.2022 21:29
Przekop podzieli los patriotycznych ławeczek? Od początku pomysł przekopu Mierzei Wiślanej – by otworzyć dostęp do portu w Elblągu bez konieczności przepływania statków przez kontrolowaną przez Rosję Cieśninę Piławską – budził liczne głosy krytyki. Zwracano uwagę na wpływ inwestycji na unikalny ekosystem Zalewu Wiślanego, na jej koszty i niewielki gospodarczy sens. PiS uparcie ignorował te głosy i parł do przodu z projektem - napisał Majmurek na Onet.

Przestań 18.09.2022 22:41
Onet i wszytsko jasne

lepiej 19.09.2022 06:14
Antoni - i wszystko ciemne...

Sauron 18.09.2022 20:20
Komentarz zablokowany

Skiper 18.09.2022 19:46
Rano się spóźnili. Dostali zj EB kę i już puszczają jachty. Po to ten przekop jest.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama