Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 29 kwietnia 2024 03:06

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak ją rozpoznać?

Kanibalizacja w pozycjonowaniu stron internetowych to sytuacja, w której więcej niż jedna podstrona tego samego serwisu internetowego rankuje na daną frazę kluczową. To niepożądane zjawisko, którego efektem jest obniżenie miejsca witryny w wynikach wyszukiwania TOP 10. Często można zauważyć tak zwaną „wymianę podstron”. Polega ona na tym, że w danym dniu na to samo zapytanie widoczna jest strona A, następnego dnia B, a innego D. Kanibalizacja prowadzi do chaosu robotów wyszukiwarki – zaczynają się one gubić w tym, którą podstronę danego serwisu wybrać do wyświetlania pod kątem danego słowa kluczowego.
  • 31.08.2021 15:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i jak ją rozpoznać?

Jakie strony są narażone na kanibalizację? Przyczyny zjawiska

Nieodpowiednia strategia doboru fraz kluczowych do podstron jednej witryny może zdarzyć się w zasadzie przy każdej domenie. Wystarczy, że ta sama fraza jest używana intensywnie przy kategorii produktów, kilku produktach i wpisach blogowych. Problem może dotyczyć przede wszystkim:

  • mniejszych serwisów o niszowej i specjalistycznej tematyce – treści na podstronach mogą być do siebie bardzo zbliżone,
  • e-sklepów, w których asortyment jest dostępny w wielu wersjach (kolory, rozmiary etc.) i zawiera wiele produktów – podstrony i strony główne są podobnie zoptymalizowane,
  • portali informacyjnych i często aktualizowanych blogów tematycznych, poruszających podobne tematy,
  • podstron, na których znajdują się te same słowa kluczowe odnośnie grupy produktów (np. związane z branżą odzieżową),

Jak rozpoznać kanibalizację na swojej stronie?

W tym celu wykorzystaj Google Search Console. W panelu po kliknięciu Skuteczność/Strony otrzymasz listę witryn, które rankowały na konkretne słowo kluczowe. Możesz też użyć płatnych narzędzi takich jak Senuto, SEMSTORM, Screaming Frog czy Ahrefs.

Kanibalizacja a pozycjonowanie

Kanibalizacja może doprowadzić do obniżenia pozycji witryny w wyszukiwarce, a nawet długotrwałych spadków w SERPach. Jakie jeszcze efekty powoduje to zjawisko?

  • obniżenie współczynnika konwersji – kanibalizacja powoduje dezorientację robotów, które zamiast koncentrować się na jednej podstronie pod wybrane słowo kluczowe, „skaczą” po nich, starając się wychwycić to, czego potrzebują użytkownicy internetu;
  • spadek jakości contentu – warto zwrócić uwagę na to, jak wyglądają treści na kolejnych podobnych do siebie podstronach i stronach. Powtarzalność (a nawet duplikacja) znacznie obniżają jakość treści,
  • błędy w linkowaniu zewnętrznym – link building ma duże znaczenie w pozycjonowaniu. W przypadku rankowania kilku podstron na to samo słowo kluczowe, linki ulegną podzieleniu i ich działanie znacznie osłabnie,
  • problemy w linkowaniu wewnętrznym – treści nie są prawidłowo zoptymalizowane (np. ten sam anchor dla kilku stron).

Jak zwalczać kanibalizację?

Optymalizuj podstrony na różnorodne i dobrze dopasowane słowa kluczowe. Warto poprosić o pomoc agencję SEO, która pomoże budować widoczność serwisu na wiele fraz i zwiększać jego widoczność w wyszukiwarce bez kanibalizacji.

Korzystaj również z fraz na długi ogon. Unikaj krótkich, ogólnych fraz przy wpisach blogowych, jeśli mogą one pokrywać się ze słowami kluczowymi kategorii. W przypadku branży odzieżowej, możesz napisać artykuł na blog: „Jak dobrać kostium kąpielowy do typu figury” i zoptymalizować go pod long tail. Nie będzie miał tak dużej mocy jak „kostium kąpielowy”, ale dotrze do odpowiedniej grupy docelowej i jednocześnie wzmocni kategorię w sklepie.

Wykorzystuj linki kanoniczne (główny, najważniejszy adres wśród wielu podstron). Nie używaj tego samego słowa kluczowego w różnych miejscach na stronie, postaw na synonimy. Poza tym na każdej takiej witrynie dodaj link wewnętrzny do strony kanonikalnej. W przypadku używanej wcześniej kategorii „kostium kąpielowy”, będzie bardziej istotna pod kątem biznesowym niż wpis na blogu „Jak dobrać kostium kąpielowy do typu figury”. Gdy ustawisz „kostium kąpielowy” jako link kanoniczny, a tytuł artykułu nieco zmodyfikujesz i podlinkujesz kategorię ze sklepu, sygnalizujesz robotom wyszukiwarek priorytetyzację ich działań.

Usuwaj niepotrzebne kategorie i tagi. Przebudowanie i uporządkowanie struktury sklepów i blogów eliminuje kanibalizację. Trzeba też pamiętać o przekierowaniu usuwanych adresów nie na stronę główną, lecz na podobne URLe.

Umieść wskaźnik „noindex” w przypadku stron, których nie chcesz jeszcze usuwać, ale też nie potrzebujesz ich wyświetlać. Przy takim oznaczeniu podstrona nie jest rankowana i roboty „nie rozpraszają się”. To korzystne w przypadku kanibalizującej i funkcjonalnej podstrony (np. kategorie na blogu) - unikasz wtedy kanibalizacji i duplikacji na stronie.

Twórz wartościowe treści przyjazne SEO. Przy tworzeniu contentu zwróć uwagę, czy nowe treści nie będą duplikowały się ze starymi. Czasami lepiej zaktualizować starsze wpisy zamiast tworzyć kolejne.

Jak tworzyć treści na stronie, żeby zapobiec kanibalizacji?

Tworzenie tekstów na blog/kategorie/podstrony, to osobny temat. W tym miejscu jedynie wspomnimy, jakie kroki podjąć, żeby zapobiec kanibalizacji i jednocześnie „zaprzyjaźnić się z SEO”.

 

  • wybierz główne słowo kluczowe, na które chcesz wyświetlać artykuł lub które generują największą sprzedaż czy też ściągają ruch do danej kategorii,
  • opracuj słowa pomocnicze. W tym celu skorzystaj z narzędzi takich jak SEMSTORM, Senuto czy SurferSEO,
  • zoptymalizuj wpis pod long tail i odpowiednio podlinkuj słowa kluczowe,
  • stwórz treść o długości, która wyczerpie temat,
  • stwórz tytuł i nagłówki, które nawiązują do słów kluczowych,
  • uwzględnij „topical authority” przy budowaniu treści,
  • dodaj obrazki do wpisu i pamiętaj o ich odpowiednim opisaniu,
  • utwórz dedykowany url dla wpisu.

Podsumowanie

Kanibalizacja słów kluczowych jest częstym problemem stron internetowych, blogów czy sklepów online. Warto rozpoznać ją jak najszybciej i wprowadzić działania, które pomogą opanować zjawisko. Aby skutecznie wykryć problem i poradzić sobie z nim, trzeba skoordynować różnorodne działania z zakresu pozycjonowania, optymalizacji oraz odpowiedniego przygotowywania contentu.

Materiał zewnętrzny