Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 23:56

Wszystko co warto wiedzieć o przekładni łańcuchowej

Przekazywanie napędu – wszędzie gdzie występuje owa zależność mamy do czynienia z przekładnią łańcuchową. Aby lepiej to zobrazować wystarczy wyobrazić sobie tradycyjny łańcuch rowerowy – mechanizm, jak wiemy opiewa w pedały, które przy udziale łańcucha napędzają tylne koło. Podobny system dotyczy aut, bowiem w ich przypadku pasek klinowy napędza alternator.
  • 12.06.2018 08:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Wszystko co warto wiedzieć o przekładni łańcuchowej

Łańcuch rolkowy – jak go rozpoznać?

Jak sama nazwa wskazuje łańcuch ten posiada charakterystyczną rolkę ulokowaną wokół sworznia, czyli walca przenoszącego obciążenie zginające. Do najpopularniejszych i najczęściej stosowanych łańcuchów rolkowych zaliczamy jedno, dwu i trzyrzędowe, choć niektórzy producenci kreują również sześciorzędowe łańcuchy rolkowe będące projektem specjalnym. Ogromny wybór łańcuchów znajdą Państwo w sklepie EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/napedy-lancuchowe-kola-lancuchy-c-196_317_1343.html

Co wziąć pod uwagę podczas wyboru przekładni łańcuchowej?

Kluczowe przełożenie

Każda przekładnia łańcuchowa składa się z dwóch elementów – łańcucha oraz koła łańcuchowego. W przypadku większości maszyn należy założyć, iż maksymalnie dopuszczalne przełożenie wynosi 15 przy uwzględnieniu napędu wolnobieżnego. Jeśli chodzi maszyny bez tego rodzaju napędu przełożenie jest równe 8.

 

Ważny aspekt elastyczności.

 

Stosowane w maszynach łańcuchy rolkowe powinny mieć możliwość skrócenia przedziałki o 2% oraz jej wydłużenia o 2 przedziałki, co w praktyce zapewnia napięcie maksymalne. Tego rodzaju różnice są konsekwencją zużycia powierzchni ślizgowych łańcucha.

Rozmiar także ma znaczenie

Jeśli chodzi o rozmiar łańcucha warto pamiętać o zależności mówiącej o doborze przekładni łańcuchowej do mocy maszyny – nigdy na odwrót!

O materiałach słów kilka

Duże znaczenie w przypadku przekładni mają także zastosowane materiały. Łańcuchy rolkowe najwyższej jakości są wytwarzane ze stali konstrukcyjnych węglowych, stali stopowych, stali hartowanych oraz stali odpuszczanych. Rolki i tulejki powstają natomiast z materiałów następujących :

- stale nawęglane

- stale utwardzane

Podobne materiały dotyczą budowy sworzni.

Koła zębate łańcuchowe

Minimalna liczba kół zębatych łańcuchowych wynosi 12. W specjalnych przekładniach – gdzie kluczową rolę odgrywa płynność ruchu nie może być ich mniej niż 17. Koła z mniejszą liczbą zębów stosowane są w przekładniach, które nie wymagają przesadnie dużego obciążenia. Producenci zalecają stosowanie nieparzystej liczby zębów z uwagi na fakt, że wówczas nie będzie trzeba stosować tzw. półspinki.

Wady i zalety przekładni łańcuchowych

W rodzimym przemyśle najpopularniejszych rozwiązaniem jest zastosowanie łańcuchów rolkowych w przekładniach łańcuchowych. Zaletą tego rodzaju rozwiązań jest przede wszystkim uniwersalność oraz praktyczność. Tego rodzaju przełącza stosuje się również względem przenoszenia dużych obciążeń.

 

Przekładnie łańcuchowe podczas pracy zachowują przyłożenie stałe oraz łagodzą gwałtowne uderzenia oraz szarpnięcia, co jest ich niewątpliwym atutem. Jeśli chodzi o wady, to wspomnieć należy o nierówne i nieregularne ruchy stanowiące konsekwencję zużywania kół, głośną pracę, obowiązek regularnego smarowania, a także wykluczenie możliwości cyklicznych zmian kierunku.

 

Artykuł dostarczył sklep EBMiA.pl oferujący wysokiej jakości przekładnie łańcuchowe i inne części mechaniczne do budowy maszyn i automatyki.

--- Artykuł sponsorowany ---