Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 13:15
Reklama
Reklama

Na kolei wchodzi zmiana rozkładu jazdy. Zimowy kursy niekorzystne dla powiatu gryfińskiego

Jak wieczorem zechcemy wracać pociągiem do gminy Widuchowa, Chojna, Moryń, czy Mieszkowice, to będzie to niemożliwe. Dopiero nad ranem. Od 14 grudnia mamy nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Zmiany obejmą zarówno przewoźników regionalnych, jak i pociągów dalekobieżnych.
Na kolei wchodzi zmiana rozkładu jazdy. Zimowy kursy niekorzystne dla powiatu gryfińskiego
Zimowy rozkład odcina Szczecin od powiatu gryfińskiego o pewnej porze dnia.

Autor: PKP Intercity

Największe modyfikacje zapowiadają przewoźnicy regionalni. Na wielu liniach zwiększona zostanie liczba kursów, szczególnie w godzinach porannych i popołudniowych. W niektórych województwach pojawią się również nowe połączenia, a część wcześniej zawieszonych tras zostanie przywrócona. 

Ma to poprawić dostępność transportu kolejowego w mniejszych miejscowościach oraz skrócić czas dojazdu do dużych miast.

Zmiana jak co roku

Co roku w połowie grudnia zmienia się rozkład jazdy na kolei. W tym roku stanie się to w niedzielę, 14 grudnia. Dlatego nawet osoby często jeżdżące pociągami powinny przed podróżą sprawdzić nowy rozkład i zapoznać się ze zmianami.

A te w przypadku ruchu dalekobieżnego są znaczące. PKP Intercity zapowiada uruchomienie nowych połączeń międzynarodowych, m.in. do Niemiec, Austrii czy na Litwę. W rozkładzie pojawiają się też nowe kursy na Ukrainę. Celem przewoźnika jest zwiększenie liczby możliwości podróży bez przesiadek.

„Podróżni będą mieli do dyspozycji aż 555 połączeń, w tym 527 całorocznych i 28 sezonowych. To aż o 50 połączeń więcej niż w ubiegłorocznym rozkładzie (w rocznym rozkładzie 2024/2025 uruchamialiśmy 505 połączeń, w tym 34 sezonowe). 

Co ważne pociągi będą odjeżdżać w równych odstępach czasowych, co jest wygodą dla pasażerów w planowaniu podróży i zapamiętywaniu rozkładów. Cykliczność będzie widoczna m.in. na liniach: Trójmiasto-Warszawa (odjazd co 1 godzinę), Trójmiasto-Kraków (odjazd nie rzadziej niż co 2 godziny) czy Wrocław-Kraków (odjazd co 1 godzinę).  

Co 2 godziny będą kursować składy z Warszawy do Berlina, co 4 godziny z Krakowa do Wiednia, a także co 4 godziny do Pragi z Krakowa, Warszawy Wrocławia, Poznania i Trójmiasta” – wylicza kolejowa spółka. 

Z Zakopanego do Gdańska w 7 godzin

To nie wszystko, bo pociągi kategorii Express InterCity Premium rozpoczną kursowanie do Zakopanego. Bezpośrednie połączenie do popularnej miejscowości turystycznej zapewni pociąg EIP z Trójmiasta. Czas przejazdu ze stacji Zakopane do Gdańska Głównego wyniesie 7 h 1 minutę. Skład zatrzyma się po drodze m.in. w Krakowie i Warszawie. 

Połączenie zapewni możliwość szybkiego przejazdu do Zakopanego: z Warszawy w 4 h 19 minut oraz z Krakowa w 1 h 57 minut. W sezonie wakacyjnym relacja pociągu zostanie wydłużona do Kołobrzegu co jeszcze bardziej ułatwi podróżowanie koleją w drodze na letni wypoczynek.

„W nowym rozkładzie podróżni skorzystają z większej liczby połączeń ekspresowych. Aż 15 nowych pociągów tej kategorii wyjedzie m.in. na trasę Trójmiasto-Warszawa, na której od rana do wieczora pociągi będą kursować co godzinę. Zwiększy się również liczba składów kategorii EIC i EIP z Krakowa do Gdyni, z 7 do 9 oraz z Krakowa do Warszawy – z 13 do 14 par pociągów” – dodaje PKP Intercity.

Nie tylko duże miasta

Informuje także, że będzie więcej pociągów nie tylko do miast wojewódzkich, ale również do mniejszych. Mieszkańcy Gorzowa Wlkp. będą mogli skorzystać aż z 5 nowych bezpośrednich, szybkich połączeń do Poznania przez Krzyż Wlkp. Dodatkowo Gorzów, Piła, Chojnice i Czersk zyskają też kolejne bezpośrednie połączenie z Trójmiastem – TLK Krajna wyjedzie rano z Trójmiasta, a po południu z Gorzowa, dając też możliwość przesiadek m.in. do Warszawy i na Mazury.

Ze stolicy Wielkopolski wyjadą 2 dodatkowe pary pociągów do Szczecina, dzięki wydłużeniu trasy składów: IC Koziołek (Lublin-Szczecin) oraz IC Ślązak (Przemyśl-Szczecin). Nowością w kierunku stolicy Polski będzie pociąg IC Kiliński relacji Poznań-Warszawa.

„Dzięki wydłużeniu relacji pociągów IC Fredro oraz IC Konopnicka, które w aktualnym rozkładzie kursują z Warszawy do Wrocławia, od grudnia pojawią się 2 nowe bezpośrednie składy do Jeleniej Góry. 

W kierunku Karkonoszy, do Szklarskiej Poręby będą jeździć codziennie pociągi IC Orzeszkowa i IC Karkonosze, które do tej pory kursowały tam tylko w wakacje i ferie zimowe” – wylicza dalej przewoźnik.

Mówi także o Polsce wschodniej. Do Chełma pojedzie aż 5 par połączeń (wzrost z 3). Nowością będzie nocny pociąg IC Uznam Chełm-Świnoujście z grupą wagonów do Berlina. Pociąg zatrzyma się po drodze m.in. w Lublinie, Warszawie, Łodzi czy Kaliszu.

Lokalnie katastrofa - Szczecin odcięty od naszego regionu

Jeśli wieczorem zechcemy wracać pociągiem do gminy Widuchowa, Chojna, Moryń, czy Mieszkowice, to będzie to niemożliwe. Ostatni pociąg Regio 0 20.35. Kolejny dopiero o 4.42. 

Pociąg o 22.40 jedzie tylko do Gryfina.

Wieczorem i w nocy jesteśmy odcięci od Szczecina.

Łatwiej będzie dojechać wieczorem i w nocy do Szczecina z Chojny bo mamy pociągi o 20.02, 21.10 i ostatni o 23.53. 

Nadorzanka będzie "drożna" wieczorami i w nocy tylko o jednej porze.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

dlatego 13.12.2025 11:42
Bo wtedy sołtys Mieszkowic szyny zwija.

pasażer z Chojny 13.12.2025 11:09
Skandal!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama