Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 16:42
Reklama
Reklama

Sprawdzają funkcjonowanie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej i ich dostępność dla pacjentów

Są już pierwsze efekty wspólnych działań Rzecznika Praw Pacjenta i NFZ, dotyczących weryfikacji dostępności do świadczeń zdrowotnych w placówkach ochrony zdrowia. Po tygodniu od rozpoczęcia czynności sprawdzających Rzecznik stwierdził nieprawidłowości w części przychodni POZ w województwie mazowieckim. Bartłomiej Chmielowiec zdecydował o weryfikacji licznych sygnałów, jakie wpływają od pacjentów. Wiele z nich dotyczy problemów, związanych z funkcjonowaniem przychodni podstawowej opieki zdrowotnej.
Sprawdzają funkcjonowanie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej i ich dostępność dla pacjentów

W ostatnich miesiącach Rzecznik Praw Pacjenta odnotował znaczący wzrost zgłoszeń, dotyczących braku dostępu do świadczeń zdrowotnych w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Rzecznik Praw Pacjenta weryfikuje sygnały napływające od pacjentów.

W ostatnim tygodniu pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta dokonali weryfikacji 24 przychodni podstawowej opieki zdrowotnej w powiecie grodziskim województwa mazowieckiego. Celem weryfikacji było sprawdzenie, czy na terenie powiatu występują problemy z:

  • zarejestrowaniem się do lekarza za pośrednictwem telefonu;
  • zarejestrowaniem się do lekarza osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej;
  • uzyskaniem wizyty osobistej;
  • dostępnością do leków – wizyty recepturowe;
  • wizytami domowymi.

Działania prowadzone przez Rzecznika wykazały, że w 79% sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (brak możliwości wejścia do przychodni), do 12% placówek nie można się dodzwonić a z 8% kontakt jest utrudniony. W 13% placówek, pomimo kontaktu telefonicznego, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, zarówno w dniu zgłoszenia jak i kolejnych dniach. W przychodniach, w których wystąpiły nieprawidłowości Rzecznik skieruje wystąpienie o podjęcie działań naprawczych. W przypadku braku ich realizacji zostaną podjęte stosowne kroki, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zarządzeniami Narodowego Funduszu Zdrowia – przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej powinny zapewnić dostępność do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy.

Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta, jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
gryfiniak 05.10.2020 07:35
A Vitamed kiedy na górnym tarasie???? Tam cyrki odchodzą - 3 kobity jedna tylko telefony odbiera a pozostałe kawkę siorbią!!!

K 04.10.2020 11:19
W przychodni na gorce nie ma szans na osobista wizyte

Justyna 03.10.2020 16:44
Przychodnia Vita-Med w Gryfinie to totalna porażka! Telefonów nie odbierają. Udalo mi sie dodzwonic po kilku dniach prób, ale rozmowa z lekarzem i tak nie byla mozliwa z uwagi na rzekomy brak miejsc na teleporadę. Wg zalecen pani w rejestracji nalezało probowac w dzien następny bo oczywiscie brak bylo mozliwosci by od razu umowic teleporade na nastepny dzien. Przy kolejnych probach oczywiscie telefon byl nieodbierany. Totalna masakra i brak empatii. Dla mnie jest to oczywista obraza pacjentów. Nie widzę sensu odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne skoro i tak koniec koncow konieczna jest płatna wizyta w prywatnym gabinecie.

prosta rada 03.10.2020 16:54
Prosta rada - nie podoba ci się - przenieś się. Wiele przychodni ma umowę z NFZem w Gryfinie. A moja rodzina akurat zadowolona z tej przychodni. Dodzwonić się można - fakt, kilka prób ale można. W razie czego można podejść i się dogadać przy drzwiach. Jest epidemia. Jakoś nikt nie odmówił porady w sprawie pilnej.

bazuki 02.10.2020 23:16
Lepiej w tych czasach nie chorować.

Berlińczyk 02.10.2020 15:26
Takie j a j a tylko w Polsce z tymi teleporadami.. W Niemczech normalnie idzie się do lejarza... Oczywiście w maseczce i trzeba ręce zdezynfekować..

wiola 02.10.2020 14:36
w jednej z przychodni / nie wiem czy wszędzie/ trzy tygodnie w Gryfinie na wypisanie e-recepty na stałe leki/kontakt z lekarzem rodzinnym zerowy,zastanawiam się czy mam jeszcze lekarza rodzinnego

kuksaniec 02.10.2020 14:00
Czas najwyższy zrobić z tym porządek.

smutna 02.10.2020 09:57
Niech lepiej popatrzą ile ciągle wisi klepsydr w każdym mieście.Brak dostępu do lekarzy daje efekt

ORK 02.10.2020 09:49
JAK MYŚLICIE... KTO PŁACI ZA TEN CAŁY COVIDOWY CYRK=ODPOWIEDŹ JEST PROSTA -MY WSZYSCY- NIE DOSTANIESZ SIĘ DO LEKARZA, SPECJALISTY NIE ZROBIĄ BADAŃ, ODWOŁAJĄ ZABIEG LUB OPERACJE=SKOŃCZYŁY SIĘ LIMITY. NA PUSTE CIVIDOWE ŁÓŻKO LUB NIE UŻYWANY RESPIRATOR PIENIĄDZE SĄ ZAWSZE.

capslock 02.10.2020 09:53
Cyrk to jesteś ty Ork i wyłącz capsloka

emeryt 02.10.2020 10:02
Tak duże likery to krzyk i brak kultury w internecie. Ktoś, kto ma choć odrobinę wiedzy w zakresie obsługi komputera powinien to znać, chyba że jest się leniwym internautą.

sarkazm 02.10.2020 09:43
Przecież jest dostępność, przez telefon:)))))))))))))

Tola 02.10.2020 09:51
Smutne ale prawdziwe.

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama