Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 14:48
Reklama
News will be here
Reklama

Kolej robi ukłon w stronę ekologii

Projekt wpisuje się w unijny trend priorytetowego finansowego wsparcia inwestycji ukierunkowanych na rozwiązania zawierające czynnik klimatyczny i środowiskowy. W systemie rozdysponowywanych środków unijnych kolej, z jej w znacznej mierze proekologicznymi projektami, zajmuje szczególne miejsce, również z punktu widzenia założeń nowej perspektywy finansowej UE - powiedziała Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Kolej robi ukłon w stronę ekologii

Modernizacja i elektryfikacja odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko otrzymała wsparcie unijne ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Umowa na prace na linii kolejowej nr 38 to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Wierzę, że elektryfikacja linii wpłynie korzystnie na środowisko przyrodnicze Mazur, a trasa z Ełku do Korsz przyciągnie wielu turystów. Przy wsparciu środków europejskich sukcesywnie zmieniamy polską kolej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i dostępną dla pasażerów – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Dzięki elektryfikacji 49 km torów kolej na odcinku Olsztyn – Ełk przyspieszy nawet dwukrotnie a podróż skróci się o 50 minut. Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko właśnie wchodzą w fazę realizacji. Cały projekt „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko wraz z elektryfikacją”, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, stanowi I część większego przedsięwzięcia, podzielonego na 2 fazy:

· faza I – prace budowlane na odcinku Ełk (bez stacji) – Giżycko (ze stacją), tj. w km 103,706 – 152,850 km linii nr 38, wraz z I częścią zapewnienia zasilania trakcyjnego z 6 podstacji trakcyjnych (Ełk, Stare Juchy, Siedliska, Sterławki Małe, Kętrzyn, Korsze), zlokalizowanych na odcinku Ełk – Korsze;

· faza II – druga (końcowa) część zapewnienia zasilania trakcyjnego z wyżej wymienionych podstacji trakcyjnych.

 

Projekt wpisuje się w unijny trend priorytetowego finansowego wsparcia inwestycji ukierunkowanych na rozwiązania zawierające czynnik klimatyczny i środowiskowy. W systemie rozdysponowywanych środków unijnych kolej, z jej w znacznej mierze proekologicznymi projektami, zajmuje szczególne miejsce, również z punktu widzenia założeń nowej perspektywy finansowej UE. Elektryfikacja odcinka kolejowego Ełk – Giżycko wraz z modyfikacją i budową infrastruktury towarzyszącej to krok, który niewątpliwie docenią zarówno przewozy pasażerskie i towarowe, jak i warmińsko-mazurska natura. Dzięki dofinansowaniu w wysokości ponad 640 mln złotych zostanie zrealizowany projekt, który przyspieszy i usprawni przewozy kolejowe w Warmii i Mazurach – stwierdziła Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

 

Założenia projektowe

Podstawowym celem realizowanego projektu jest modernizacja i elektryfikacja trasy, co pozwoli usprawnić pasażerski i towarowy transport kolejowy w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

W ramach modernizacji wymieniona będzie nawierzchnia kolejowa na całym odcinku Ełk – Giżycko, z podniesieniem dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN i przebudową układów torowych na stacjach dla pociągów towarowych o długości 750 m. Prace obejmą także wzmocnienie podtorza i przebudowę nasypów wraz z torowiskiem w miejscach przesunięcia linii kolejowej oraz udrożnienie i odbudowę odwodnienia.

Elektryfikacja wraz z budową sieci trakcyjnej i zapewnieniem jej zasilania to – obok modernizacji – kluczowy cel projektu.

Inwestycja obejmie także m.in. przebudowę sześciu i budowę dwóch obiektów inżynieryjnych, modernizację trzech stacji i dwóch przystanków osobowych oraz przebudowę systemów zabezpieczających na przejazdach kolejowych.

Zakończenie realizacji całego projektu modernizacji i elektryfikacji linii nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko zaplanowano na 2024 rok. Realizacja dalszej części projektu, czyli „Prac na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” jest planowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

 

Efekty inwestycji

Linia kolejowa nr 38 na wspomnianym odcinku jest linią jednotorową, o klasie torów 2. Prędkości techniczne pociągów pasażerskich wahają się w granicach 80-100 km/h z licznymi punktowymi ograniczeniami prędkości, co sprawia, że jakość obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego jest ograniczona i nie pozwala na oferowanie usług najwyższej jakości.

Inwestycja zwiększy przepustowość linii kolejowej, skróci czasu podróży pasażerów i towarów, co poprawi jakość usług kolejowych. Zmniejszą się także koszty eksploatacji.

Elektryfikacja nie tylko usprawni połączenia, ale także, poprzez zmniejszenie emisyjności, ograniczy szkodliwe oddziaływanie transportu na środowisko w Krainie Wielkich Jezior Mazurskich.

Przebudowa urządzeń zabezpieczających na przejazdach kolejowo-drogowych przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kolejowego.

Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwo Infrastruktury


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
fotowoltaiczny 17.01.2022 23:49
A gdzie tu elektryka to ekologia? No gdzie?

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ejoTreść komentarza: To jest problem główny, który trzeba szybko załawić: Na zakażenie narażeni są niemal wszyscy, ale wirusowe zapalenie wątroby typu C można szybko i skutecznie wyleczyć, bez obaw o powikłania czy skutki zakażenia. Zatem gdzie tkwi problem? Nierozpoznane HCV latami po cichu rujnuje wątrobę. - Obecnie 40 proc. chorych w momencie diagnozy ma już zaawansowaną chorobę wątroby, a jedna czwarta - marskość. Na dodatek to nie są ludzie starzy, to osoby w wieku 30-50 lat - alarmuje prof. Robert Flisiak.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:11Źródło komentarza: Od zaburzeń nastroju po niedowłady. Jak nie zarazić się na majówceAutor komentarza: tyleTreść komentarza: Ajwaj, masz fobie...Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:08Źródło komentarza: Wygrali wybory. Wiceburmistrz odchodzi do innej gminyAutor komentarza: RobalTreść komentarza: Już naprzyjmowali do wot takich zawodników bez badań chyba że teraz padają na zawały na białoruskiej granicy. A jak wyglądają widziałem w listopadzie pod cmentarzem -2 żołnierki łącznie koło 200 kg? Czy to jest poważne? Dajcie pieniądze to będą chetniData dodania komentarza: 26.04.2024, 14:08Źródło komentarza: Transseksualiści nie są przyjmowani do wojska. RPO: to dyskryminacjaAutor komentarza: ConnorsTreść komentarza: Po prostu unikają konfliktów.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:05Źródło komentarza: Transseksualiści nie są przyjmowani do wojska. RPO: to dyskryminacja
ReklamaMrówka
Reklama