Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 07:42
Reklama
Reklama
Reklama

Zbiór niezwykłych obrazów dostępny w muzeum

Niemal 200 tys. zł przyznane Muzeum Narodowemu w Szczecinie przez marszałka województwa zachodniopomorskiego pozwoliło na sprowadzenie niezwykłej kolekcji obrazów „Malarstwo w Normandii”.
Zbiór niezwykłych obrazów dostępny w muzeum
Pomysł ściągnięcia do Szczecina kolekcji ponad 100 obrazów przedstawiających Normandię, pojawił się po raz pierwszy podczas spotkania marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza z francuskim ambasadorem Pierrem Buhlerem w 2015 roku. W tym roku, dzięki wsparciu województwa, zbiór dzieł pochodzących z końca XIX i początku XX wieku, będzie można oglądać w Muzeum Narodowym w Szczecinie.
 
Już teraz możemy zaprosić na konferencję prasową dotyczącą „Malarstwa w Normandii”, która odbędzie się w poniedziałek 22 lutego br. w Muzeum Narodowym w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej ul. Staromłyńska 1 (godz. 11.00).
 
Kolekcję będzie można oglądać od 26 lutego do 22 maja 2016 r.
 
Komunikat muzeum:
Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Sztuki Współczesnej, ul. Staromłyńska 1
 
 
Otwarcie wystawy: 26 lutego (piątek), godz. 17.00; wstęp wolny; wystawa czynna do 22 maja 2016
 
godziny otwarcia: wtorek, środa, czwartek, sobota: godz. 10.00–18.00, piątek, niedziela: godz. 10.00–16.00, poniedziałek – nieczynne
                                                                   
 
artyści: Charles Angrand, Jacques-Émile Blanche, Auguste Bonheur, Pierre Bonnard, Frank-Myers Boggs, Eugène Boudin, Adolphe-Félix Cals, Jean-Baptiste Camille Corot, Gustaw Courbet, Charles-François Daubigny, Karl Daubigny, Eugène Delacroix, Joseph Delattre, Louis-Alexandre Dubourg, Raul Duffy, Pierre Dumont, Guillaume Fouace, Théodore Gericault, Emile Otton Friesz, Paul Huet, Eugène Isabey, Albert Lebourg, Victor-Stanislas Lepine, Maurice Louvrier, Claude Monet, Berthe Morisot, Robert-Antoine Pinchon, Auguste Renoir, Théodule Ribot, Henri Le Sidaner, Louis Valtat, Édouard Vuillard
 
dyrektor kolekcji: Alain Tapié
sekretarz kolekcji i kurator wystawy: Steen Heidemann
współpraca kuratorska: Marlena Chybowska-Butler
 
organizatorzy: Muzeum Narodowe w Szczecinie
 
finansowanie: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Instytut Francuski w Polsce
 
patronat honorowy: ambasador Francji w Polsce Pierre Buhler, marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz
 
 
Kolekcja „Malarstwo w Normandii”, stworzona w 1992 roku z inicjatywy Rady Regionu Dolnej Normandii i przy wsparciu partnerów prywatnych, to ponad 100 dzieł malarskich różnych artystów. Istotą kolekcji są malarskie przedstawienia Normandii powstałe pod koniec XIX i na początku XX wieku.
 
Honfleur, Le Havre, a później Rouen – nazwy tych miejscowości są synonimem twórczej wymiany myśli na temat najważniejszych idei kształtującego się modernizmu, znanych jako impresjonizm i fowizm. Claude Monet i Johan Barthold Jongkind, Albert Lebourg i Joseph Delattre, Albert Marquet i Raoul Dufy, to tylko niektóre z wielu nazwisk artystów, dzięki którym Normandia stała się archetypem (miejscem) czystej przyjemności malowania.
 
Tytuł kolekcji to sugestia podróży, podczas której odkrywać będziemy niezwykłe pejzaże normandzkiej wsi i normandzkiego wybrzeża, osadzone w tradycji romantycznego naturalizmu i obdarzone kontemplacyjnym charakterem krajobrazu. Wiele z obrazów kolekcji podkreśla piękno mniej znanych światu miejsc. Wybór obrazów dyktowany jest dość szczególnym aspektem – dyskretnym, niekiedy utajonym wpływem pejzażu, przy przedstawieniu znanych miejsc i scen, które nie odgrywają wiodącej roli. Corot i Boudin mają swój „szary impresjonizm”, zaś Signac i Louvrier swój perłowy koloryzm. Kolejność, w jakiej dzieła są prezentowane, odzwierciedla sekwencję łączącą wymiar fizyczny z topografią. Punktem wyjścia jest zatem farma Saint Siméon, powiązane z nią przedstawienia wybrzeża i miejsc związanych z nadmorskim wypoczynkiem. Następnie kierując się w górę rzeki, podążając wzdłuż brzegów Sekwany, docieramy do serca regionu, gdzieś pośród wiejskiego krajobrazu Normandii.
 
Na przełomie XVIII i XIX wieku świat sztuki zdominowany był przez akademickie malarstwo rodzajowe i historyczne. Kształcenie artystyczne młodych twórców polegało między innymi na perfekcyjnym opanowaniu rysunku i wieloletnim studiowaniu odlewów antycznych rzeźb i żywych modeli.  Technika malarska, jakiej uczono i do jakiej przyzwyczajona była publiczność, dawać miała efekt gładkiej, niemal jednolitej powierzchni obrazu. Tematyka obrazów nie wykraczała poza motywy zaczerpnięte z historii, często anegdotyczne, ilustrację mitologii czy konwencjonalne i idealizowane sceny rodzajowe.
 
Stopniowo wielu artystów zaczęło jednak zrywać z oficjalnymi zasadami rządzącymi sztuką. Opierając się na doświadczeniach romantyków, wyszli z pracowni malować w plenerze. Pejzaż, traktowany dotychczas jako gatunek najmniej wartościowy, stawał się tematem rewolucjonizującym technikę malarską, sposób postrzegania barw, światła i kształtów.  Proces ten prowadził do powstania pierwszych dzieł impresjonistycznych, w których kolor i swobodny gest malarski odegrały kluczową rolę.  Obrazy Moneta, Renoira czy mniej znanego Boudina i wielu innych otworzyły drogę do kolejnych wielkich zmian w dziejach sztuki. Malarze tacy jak Corot czy Courbet kierowali swoją uwagę w stronę świata, który ich otaczał, poszukując tematów związanych z codziennością, pracą i kondycją człowieka.
 
Ważnym miejscem na mapie ówczesnych artystycznych poszukiwań i inspiracji stała się Normandia.
Ze względu na kulturową i przyrodniczą różnorodność region ten stwarzał artystom możliwość rozwijania nowych nurtów pojawiających się w sztuce oraz twórczej indywidualności, tak istotnej dla sztuki nowoczesnej.
Alain Tapié
Dyrektor Kolekcji

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: TeresaTreść komentarza: Dziękujemy Lence Szkolnickiej i Mikołajowi Lisowskiemu za super prowadzenie! A ten kabaret z udziałem nauczycieli był hitem! Pamięć o przeszłości, ale z humorem – tak trzymać!Data dodania komentarza: 16.12.2025, 01:33Źródło komentarza: Mieszkowice świętowały 80 lat! Szkoła im. Mieszka I łączy pokolenia i patrzy w przyszłośćAutor komentarza: mieszkam w NiemczechTreść komentarza: Idealne Wprowadzenie w Święta! Takie wydarzenie to najlepszy sposób, żeby oderwać się od przedświątecznej gonitwy. Zapach korzennych przypraw, radosna wrzawa i wspólne celebrowanie – tego właśnie potrzebujemy, aby poczuć najpiękniejszy okres w roku!Data dodania komentarza: 16.12.2025, 01:31Źródło komentarza: Powrót do korzeni na pochyłym rynku. Jarmark połączył średniowieczną tradycję ze świąteczną magiąAutor komentarza: ale...Treść komentarza: Ale dobrze było spotkać się z dawnymi współpracownikami – dyrektor Sobolewska, Ochęcki, Świerczyńska... To my, nauczyciele, tworzyliśmy te 80 lat. Wzruszyłam się...Data dodania komentarza: 16.12.2025, 01:15Źródło komentarza: Mieszkowice świętowały 80 lat! Szkoła im. Mieszka I łączy pokolenia i patrzy w przyszłośćAutor komentarza: za dużoTreść komentarza: Aż dwa pożary śmietników w Gryfinie w ciągu jednego dnia to chyba za dużo. Może czas na lepsze, zamykane wiaty i edukację sąsiadów? No i te dwa drzewa na drodze... to też znak, że zarządcy dróg powinni zadbać o przycinkę w pasie drogowym, zanim dojdzie do tragedii!Data dodania komentarza: 16.12.2025, 01:12Źródło komentarza: Tydzień pod znakiem akcji. Straż pożarna podsumowuje zdarzenia
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama