Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
środa, 15 maja 2024 19:25
Reklama

Co z drugim torem kolejowym na trasie Szczecin-Berlin?

Dlaczego mimo ustaleń nadal jest wąskie gardło dotyczące połączenia Szczecina z Berlinem bo jest jeden tor kolejowy? Ponieważ osiem lat temu umówiono się co do... terminu, a studium w tej sprawie powstanie za...rok. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację posłów z Pomorza Zachodniego. Pisma w sprawie poniżej.
Co z drugim torem kolejowym na trasie Szczecin-Berlin?
Jarosław Rzepa w sprawie mostu kolejowego w Siekierkach.

Autor: arch.

Interpelacja nr 11758

do ministra infrastruktury

w sprawie budowy drugiego toru kolejowego na trasie Szczecin-Berlin (na odcinku Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce-polsko-niemiecka granica państwowa)

Zgłaszający: Arkadiusz Marchewka, Sławomir Nitras, Artur Łącki, Magdalena Filiks, Jarosław Rzepa, Katarzyna Kotula

Data wpływu: 01-10-2020

Szanowny Panie Ministrze,

linia kolejowa na trasie Szczecin-Berlin stanowi kluczowy szlak służący skomunikowaniu stolicy województwa zachodniopomorskiego ze stolicą Niemiec. Każdego dnia trasę tę przemierzają setki osób w celach zawodowych, edukacyjnych, biznesowych i turystycznych. Obecne problemy komunikacji kolejowej na trasie Szczecin-Berlin to przede wszystkim brak zelektryfikowania oraz brak drugiego toru na odcinku trasy ze Szczecina do Angermünde.

Problem elektryfikacji zostanie rozwiązany w najbliższym czasie, ponieważ zarówno PKP PLK, jak i Deutsche Bahn zamierzają zelektryfikować wymagające tego odcinki zarówno na polskiej, jak i niemieckiej części trasy do 2026 roku. W odniesieniu zaś do kwestii budowy drugiego toru, w ostatnim czasie pojawiło się sporo niejasności i wątpliwości. W lipcu 2020 roku Deutsche Bahn ogłosiło zamiar budowy drugiego toru na trasie polsko-niemiecka granica państwa-Angermünde, zaś rząd federalny Niemiec zapowiedział dofinansowanie modernizacji linii kwotą 380 mln euro. Po 50 mln euro przekazać mają też landy Brandenburgia oraz Meklemburgia-Pomorze Przednie, przez które przebiega linia. Inwestycja ta, której zakończenie również planowane jest na 2026 rok, nie przyniesie jednak spodziewanych rezultatów w postaci skrócenia czasu podróży ze Szczecina do Berlina oraz zwiększenia liczby połączeń na tej trasie, jeżeli drugi tor nie będzie dobudowany także przez PKP PLK na odcinku od granicy państwa do stacji Szczecin Główny. PKP PLK opracowuje obecnie studium wykonalności inwestycji w postaci modernizacji trasy od granicy państwa do stacji Szczecin Główny, a w inwestycji tej budowa drugiego toru uwzględniana jest jako jeden z wariantów.

W dniu 16 września 2020 roku odbyło się posiedzenie Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego przedstawiciele PKP PLK poinformowali członków Zespołu, iż PKP PLK nie otrzymało zarówno od Deutsche Bahn, jej spółek zależnych jak i od organów władzy publicznej Republiki Federalnej Niemiec żadnych dokumentów pozwalających na zaplanowanie budowy drugiego toru, w związku z czym wszelkie działania PKP PLK w tej sprawie prowadzone są jedynie na podstawie umowy między Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast Republiki Federalnej Niemiec o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin, podpisanej w Szczecinie dnia 20 grudnia 2012 r. (M.P. z 2013 r., poz. 146). Zważyć przy tym należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. d tej umowy przy modernizacji istniejącej linii Szczecin-polsko-niemiecka granica państwowa-Angermünde-Berlin po stronie polskiej przewidziane zostało przedsięwzięcie określone jako „budowa drugiego toru na odcinku Szczecin Główny-Szczecin Gumieńce- polsko-niemiecka granica państwowa”. Umowa nigdy nie została wypowiedziana ani rozwiązana, zaś strona niemiecka, jak już zostało wyżej podniesione, planuje zrealizować jej postanowienia do 2026 roku.

Biorąc powyższe pod uwagę, kieruję do Pana Ministra następujące pytania:

1. Czy polski rząd oraz zależne od Skarbu Państwa spółki kolejowe podtrzymują wolę budowy drugiego toru na odcinku granica państwa–Szczecin Główny? Jeżeli tak, to kiedy planowana jest realizacja ten inwestycji?

2. Dlaczego w studium wykonalności modernizacji trasy na odcinku granica państwa– Szczecin Główny budowa drugiego toru rozważana jest jedynie jako jeden z wariantów?

3. Czy polski rząd lub zależne od Skarbu Państwa spółki kolejowe prowadzą ze stroną niemiecką (niemieckimi spółkami lub niemieckim rządem) jakiekolwiek negocjacje lub rozmowy dotyczące wspólnej realizacji przedsięwzięcia w postaci budowy drugiego toru na trasie Szczecin Główny–Angermünde? Jeżeli nie, to dlaczego? Jeżeli tak, to na jakim etapie znajdują się obecnie te negocjacje?

 

Odpowiedź:

MINISTER INFRASTRUKTURY

Znak sprawy: DTK-7.4602.139.2020

Pani Elżbieta Witek

Marszałek Sejmu RP

Szanowna Pani Marszałek, w odpowiedzi na pytania zawarte w interpelacji poselskiej nr 11758 posłów na Sejm RP Arkadiusza Marchewki, Sławomira Nitrasa, Artura Łąckiego, Magdaleny Filiks, Jarosława Rzepy i Katarzyny Kotuli w sprawie budowy drugiego toru kolejowego na trasie Szczecin - Berlin (na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - polsko-niemiecka granica państwowa) Ministerstwo Infrastruktury przedstawia następujące informacje:

Ad 1. Czy polski rząd i zależne od Skarbu państwa spółki kolejowe podtrzymują wolę budowy drugiego toru na odcinku granica państwa – Szczecin Główny? Jeżeli tak to kiedy planowana jest realizacja tej inwestycji?

Należy zauważyć, że Umowa między Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Rzeczypospolitej Polskiej a Federalnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast Republiki Federalnej Niemiec o współpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin, podpisana w Szczecinie dnia 20 grudnia 2012 r. (M.P. z 2013 r., poz. 146), dalej „Umowa”, nie nakłada na strony bezwzględnego obowiązku budowy drugiego toru na wskazanym połączeniu, a jedynie zakłada w art. 2 ust. 3, że budowa taka nastąpi w zależności od rozwoju przewozów. Mając na uwadze powyższe, decyzja w sprawie wyboru wariantu jedno lub dwutorowego dla ww. połączenia zostanie podjęta po sfinalizowaniu, zleconego przez spółkę PKP PLK S.A, studium wykonalności, w którym zostaną przenalizowane wszelkie uwarunkowania techniczno – ekonomiczne także z uwzględnieniem okoliczności, że odcinek ten pełni dodatkowe funkcje komunikacyjne w ramach opracowywanej obecnie koncepcji rozwoju sieci komunikacyjnej (metropolitarnej) aglomeracji Szczecina. Ww. studium ma zostać ukończone w 2021 r. Pr. Po dokonaniu wyboru wariantu, spółka PKP PLK S.A. opracuje harmonogram prac realizacji inwestycji.

Ad 2. Dlaczego w studium wykonalności modernizacji trasy na odcinku granica państwa Szczecin Główny budowa drugiego toru rozważana jest jedynie jako jeden z wariantów?

Główny budowa drugiego toru rozważana jest jedynie jako jeden z wariantów? Linia kolejowa Szczecin-Berlin, która jest przedmiotem Umowy zostanie włączona do korytarzy sieci bazowej TEN-T. Komisja Europejska pozytywnie odniosła się w tym zakresie do wspólnej propozycji zgłoszonej przez ministrów właściwych do spraw transportu RP i RFN. Unijne wymogi dotyczące infrastruktury TEN-T określone zostały w art. 39 ust 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE. Decyzji państw członkowskich pozostawiono w zasadzie tylko ustalenie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich oraz liczbę torów. Dla zdefiniowania konkretnego projektu inwestycyjnego związanego z modernizacją odcinka granica państwa – Szczecin Gumieńce – Szczecin Główny, w tym z budową dwutorowej linii oraz dla określenia wielkości potrzebnego finansowania niezbędne jest oparcie się na wynikach studium wykonalności. Metodologia studiów wykonalności zmierzająca do wyboru wariantu optymalnego zakłada porównanie kilku wariantów i polega na szczegółowej analizie kosztów i korzyści z uwzględnieniem założonych kryteriów.

Ad 3. Czy polski rząd lub zależne od Skarbu Państwa spółki kolejowe prowadzą ze stroną niemiecką (niemieckimi spółkami lub niemieckim rządem) jakiekolwiek negocjacje lub rozmowy dotyczące wspólnej realizacji przedsięwzięcia w postaci budowy drugiego toru na trasie Szczecin Główny – Angermünde? Jeżeli nie, to dlaczego? Jeżeli tak, to na jakim etapie znajdują się obecnie te negocjacje?

W zakresie trasy Szczecin Główny – Angermünde zgodnie z Umową każda ze Stron odpowiedzialna jest za modernizację odcinka położonego na własnym terytorium. Niezbędna koordynacja działań realizowanych przez obie Strony podejmowana jest na corocznych formalnych spotkaniach Polsko-Niemieckiej Ministerialnej Grupy Roboczej ds. Infrastruktury Kolejowej z udziałem zarządców infrastruktury kolejowej obu państw PKP PLK S.A i DB Netz AG (ostatnio we wrześniu 2019 roku w Gdańsku).

Z poważaniem,

Dokument podpisany elektronicznie przez:

z upoważnienia Ministra Infrastruktury

Andrzej Bittel

Sekretarz Stanu

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
czarne jest niebezpieczne 16.11.2020 22:37
posłowie opozycji jak w szczecinie zakonnice maja kupić działkę z 8 tys. do miasta, to samo zakonnice planują w moryniu

8 gwiazdek 14.11.2020 09:15
Przeciez przeprowadzają pełzający polexit, po co zatem drugi tor do ue?

SIEG HAILL RODSZYLD AVE SACHSEN COBURG GOTTA VON WETYN VEL WINDSOR 13.11.2020 21:58
Komentarz zablokowany

tragedia czy co? 13.11.2020 20:46
W Gryfinie ładnych kobiet brak?!!!!

Lucek 13.11.2020 22:08
NIe jest tak źle, a ta jest z Wełtynia.

AJWAJ ALELUJA I DO LONDYNU BRUKSELI I W ALPY DO TUNELU HA AH AH 13.11.2020 17:59
Komentarz zablokowany

Heil Donald 13.11.2020 17:47
Szkoda !!! Myślałem że drugi TOR będzie dla POciągów ze zrabowanymi dobrami w Polsce przez NIEMCÓW !! Które Angela i obywatele Niemiec chcą nam ODDAĆ !!!

Dawid 13.11.2020 16:20
Komentarz zablokowany

OLGIERD MASZ MIEJSCE W POCIAGU SIEDZACE CZY STOJACE AH AH AH NO I PASZPORT POL SATU HA AH AH 13.11.2020 15:38
Komentarz zablokowany

abc 13.11.2020 14:27
Chca blizej do berlina, zeby donisic zdrajcy

Sauron 13.11.2020 14:10
Czym te donosiciele i komuchy sobie zapracowaly ,ze trzeba patrzec na te zaxhodnie pyskii

ajwaj aleluja i do przodu do hadesu ah ah ah 13.11.2020 13:53
MÓWILI ze rzepa to prawdziwy burak ah ah ah

zgr-edo 13.11.2020 13:34
może coś napiszą w sprawie rozgrzebanych peronów i opóżnieniu prac na gryfińskim dworcu PKP, albo wystąpili z wnioskiem rewitalizacji Międzyodrza, pogłębienia kanałów naprawy urządzeń technicznych , wałów czy też budowy nowej drogi na Międzyodrzu pomiedzy, Gryfinem a Mescherin bo to wstyd , aby przez 70 lat nic w tym temacie nie zrobić. Do tych potomków pionierów powinno wkońcu dotrzeć, że granice państwowe na zachodnich kresach są trwałe i ,że to nie jest tymczasowa polska okupacja tych terenów. Pokolenie urodzone po transformacji ustrojowej jest pewne , że zniszczenia na Miedzyodrzu to skutek działań wojennych . Nie, to zniszczyli Polacy !!! Tereny przygraniczne powinny być wizytówką Polski, a nie bramą do III świata.

bober 13.11.2020 12:07
Zdjęcie z Ewką czyli żeby więcej wejść było?

źle 13.11.2020 10:52
Czyli kicha na razie.

sauron 13.11.2020 10:41
Komentarz zablokowany

do chama 13.11.2020 12:13
Podły trollu co ciebie obchodzi co piszą polskie media. Nie ty będziesz wyznaczał tematy i osoby.

AJWAJ ALELUJA I NA SATURNA 13.11.2020 13:57
sauron wiesz co to jest za skrót PIS HA HA AH PEJSY I SATANIZM HA HA AH A SLD SATANISCI LUDOWE DARMOZJADY A PSL POLNI SATANISCI LEWOSKRETNI A PO PEJSACI OKULTYSCI AH AH AH

Reklama
ReklamaMrówka
Reklama