Pan naczelnik bardzo uprzejmie za każdym razem odpowiada, że o mnie pamięta i jak tylko zwolni się ekipa PUK realizująca zlecenia gminy, to zajmie się moją sprawą. Jednak ostatnio, jadąc przez ww. osiedle uszkodziłam miskę olejową i muszę oddać samochód do warsztatu. Jest to dla mnie wielki problem, ponieważ mam tylko jeden samochód, który jest mi potrzebny codziennie, a mechanik oświadczył, że muszę odstawić samochód do warsztatu przynajmniej na 2 dni.
Ponadto chciałabym zwrócić uwagę redakcji na to, że gmina ustawiła na ww. osiedlu tabliczki z nazwami ulic, jednak na niektórych odcinkach droga nie została nawet wytyczona np. ul. Lema na odcinku pomiędzy ul. Asnyka a Szymborskiej (jest więcej takich miejsc), co może skutkować wypadkiem drogowym lub uszkodzeniem pojazdu dla osób nieznających osiedla, w szczególności po zmroku, ponieważ osiedle nie jest oświetlone (z wyjątkiem kwadratu, w którym mieszka dyrektor ENE-I).
Poniżej dołączam skopiowane z internetu obowiązki gminy jako zarządcy drogi.
Każda gmina ma obowiązek budowy, utrzymania w dobrych stanie technicznym, odśnieżania czy oświetlania dróg gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). Zarządca drogi musi o nią dbać na bieżąco.
Zgodnie z uzasadnieniem wyroku Sądu Rejonowego w Międzyrzeczu z 9 grudnia 2016 r. (sygn. akt I C 597/16), zarządca drogi jest obowiązany do utrzymania stanu bezpieczeństwa drogowego i nie powinien dopuszczać do występowania zagrożeń na drodze. Zagrożenia związane z ruchem są rozmaite – między innymi mogą mieć źródło w stanie drogi, jak i jej odpowiednim utrzymaniu. Zasadniczo zarządca winien kompleksowo zapewniać właściwe warunki funkcjonowania systemu utrzymania dróg. Praca jednostki sprawującej zarząd drogi powinna być tak zorganizowana, aby miała możliwość szybkiego stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwa i podjęcia działań zmierzających do usunięcia zagrożenia.
W celu jeszcze większego sprecyzowania szerokiego zakresu obowiązków, co pozwoli na przejście do meritum problemu, należy przywołać wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 12 września 2018 r. (sygn. akt I ACa 396/18), w którym sąd stwierdził, że pod pojęciem utrzymania drogi i zarządzania nią należy rozumieć zwłaszcza konieczność dbałości o „substancję nawierzchni drogi i jej przejezdność” (a także możność korzystania przez pieszych użytkowników). Wymaga się więc od zarządcy zarówno tego, aby stan nieruchomości przeznaczonej na drogę wewnętrzną był monitorowany, jak i tego, aby podejmowane były odpowiednie czynności zaradcze w przypadku wystąpienia uszkodzeń nawierzchni zagrażających bezpieczeństwu ruchu. Obowiązkiem zarządcy drogi publicznej mającej status prawny drogi wewnętrznej jest więc także adekwatna reakcja na stopniową degradację powierzchni powodowaną np. przez działanie warunków atmosferycznych powiązanych z ruchem pojazdów.
imię i nazwisko do wiadomości redakcji

![Gminne absurdy [list czytelniczki] Gminne absurdy [list czytelniczki]](https://static2.igryfino.pl/data/articles/xl-gminne-absurdy-list-czytelniczki-1665411361.jpg)





Napisz komentarz
Komentarze