Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 11:01
Reklama
Reklama

Będę podtrzymywać przyjazny klimat szkoły

Kolejny raz akt powierzenia stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mamerta Stankiewicza w Gryfinie odebrała Elżbieta Wnuk. W czwartek, 6 sierpnia dokument wręczali burmistrz Mieczysław Sawaryn oraz wiceburmistrz Paweł Nikitiński.
Będę podtrzymywać przyjazny klimat szkoły

Przedstawiamy wywiad z Elżbietą Wnuk, ponownie wybraną na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Gryfinie.

- Co dla Pani oznacza ponowny wybór na dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Gryfinie?

- Wybór mojej osoby na stanowisko dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Gryfinie jest wielką nobilitacją oraz docenieniem dotychczasowych działań podejmowanych przeze mnie w kierunku rozwoju szkoły. Podjęta przeze mnie decyzja dotycząca wzięcia udziału w konkursie na dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 wypływała z przeświadczenia, że dotychczasowa wiedza o pracy szkoły, dotychczasowa praca, moje umiejętności,  kwalifikacje, doświadczenie oraz znajomość środowiska pozwoli na kierowanie placówką w sposób skuteczny, nastawiony na jakość, zadowolenie uczniów, ich rodziców oraz pracowników szkoły. Czuję się odpowiedzialna za szkołę, za  nauczycieli, za uczniów i ich rodziców oraz pokładane we mnie nadzieje. Planuję dokończyć rozpoczęte w poprzednich kadencjach przedsięwzięcia. Moja wizja szkoły to kontynuacja wcześniej podjętych działań.  To szkoła przyjazna dziecku, zapewniająca wysoki poziom nauczania, otwarta na inicjatywy nauczycieli, uczniów, rodziców, kreatywna, nowoczesna, szkoła z charakterem. 

Moje dotychczasowe osiągnięcia w kierowaniu placówką gwarantują, że powierzenie mi funkcji dyrektora na kolejną kadencję zapewni placówce dalszy rozwój i stabilność, tak potrzebną w dobie ciągłych zmian w oświacie.

 

- Jakie wiążą się z tą nominacją plany?

- Szkoła, którą kieruję, jest placówką znaną i ma ugruntowaną pozycję w środowisku. W jej murach uczniowie osiągają wysokie wyniki w nauce, testach kompetencji i konkursach przedmiotowych o zasięgu zarówno gminnym, powiatowym, jak i krajowym, a nauczyciele stanowią grupę pasjonatów, którzy wspierają dzieci w ich rozwoju.

Postanowiłam przede wszystkim stworzyć i doskonalić taki system wsparcia każdego ucznia, który wyposażyłby go w wiedzę, kompetencje i umiejętności zgodnie z indywidualnymi możliwościami, by wzmacniał jego mocne strony, pozwalał pokonywać trudności oraz przygotowywał do nauki na kolejnym etapie kształcenia. Od początku swojego istnienia szkoła nierozerwalnie związana jest ze swoim patronem kapitanem żeglugi wielkiej Mamertem Stankiewiczem i tradycjami morskimi, do których nawiązuje w swojej codziennej działalności. Uczy właściwych postaw prospołecznych, poszanowania tradycji, patriotyzmu, szacunku, poszanowania symboli państwowych i narodowych, radzenia sobie ze stresem, tolerancji. Wszystkie działania określające charakter morski szkoły mam zamiar kontynuować w kolejnej kadencji, a także je rozwijać.  Nowa jakość edukacji przejawia się wprowadzeniem i realizowaniem wielu innowacji pedagogicznych, które poprzez wieloletnie wdrażanie funkcjonują dziś jako programy autorskie. Od wielu lat w klasach I-III prowadzone są zajęcia szachowe jako obowiązkowy przedmiot nauczania w wybranych klasach początkowych, w ramach innowacji pedagogicznej, następnie programu autorskiego, a obecnie jako Ogólnopolski Projekt PZS „Edukacja przez Szachy w szkole”. W ramach  realizacji programów autorskich prowadzimy: zajęcia językowe „Wielka Brytania wyspą skarbów”, program nauki języka niemieckiego, zajęcia muzyczne z rytmiką oraz grę na  instrumentach w ramach programu „Żegluj z nami”. Najmłodszym sześcioletnim pierwszakom proponujemy zajęcia z programu terapeutyczno-adaptacyjnego: „W świecie nauki, sztuki i zabawy”. Szkoła organizuje również zajęcia sportowe preferowane przez dzieci. Nauczyciele proponują pozalekcyjne zajęcia z piłki siatkowej, piłki koszykowej, tenisa stołowego, rajdy piesze prowadzone w ramach działalności klubu „Wędrowiec”. Różnorodność działań i indywidualne podejście do ucznia powodują, że w placówce nie istnieje problem „zwolnień z wychowania fizycznego”. Tradycją szkoły jest realizacja projektów: Tydzień Ziemi, Tydzień Tolerancji, Tydzień Bezpiecznego Internetu, Dzień Talentów, Dzień Języków Obcych czy akcje: ,,I Ty zostań Św. Mikołajem”, zbieranie nakrętek dla chorych dzieci, a nawet zbieranie kasztanów.

Życie kulturalne i artystyczne jest naszym znakiem rozpoznawczym. Szkoła w 2013 roku otrzymała tytuł Szkoły Odkrywców Talentów (Projekt MEN). Jako pierwsza placówka w województwie zachodniopomorskim została objęta honorowym patronatem Akademii Sztuki w Szczecinie. Wielkim uznaniem wśród mieszkańców cieszą się koncerty muzyczne, podczas których nasi uczniowie mogą zaprezentować swoje umiejętności wokalne oraz grę na siedmiu instrumentach. Zespół mażoretek prowadzony przez nauczycieli wychowania fizycznego wspólnie z muzykami uświetnia wiele uroczystości w mieście. W szkole działają również dwa koła teatralne- „Koło z morskiej piany” oraz koło religijne „IHTIS”.

Jako jedna z czterech szkół w województwie placówka przystąpiła do projektu nauczania dzieci gry w golfa. Nawiązanie współpracy z polem golfowym w Binowie zaowocowało pozyskaniem sprzętu dla szkoły. W ciągu ostatnich lat szkoła uczestniczyła w wielu projektach edukacyjnych: Szkoła z klasą, Uczeń z klasą, Matematyka innego wymiaru, Żaczek, Bakałarz, Mini Mundial, bezpośrednie wsparcie szkól poprzez zmodernizowany system doskonalenia nauczycieli, granty edukacyjne w zakresie form doskonalenia zawodowego, projekty finansowane przez PGE, PZU, PUK,  Bank BGŻ. 

Szkoła bierze udział w programach: Mleko w szkole, Owoce w szkole, Trzymaj formę, Ratujemy i uczymy ratować, Śniadanie daje moc, Radosna szkoła ( plac zabaw i wyposażenie dla uczniów sześcioletnich- Projekt MEN), Multisport ( Projekt MEN) , Mały Mistrz ( Projekt MEN). Od lat podtrzymujemy kontakty ze szkołą partnerską w Bersenbruck w ramach współpracy miast współfinansowanej przez Euroregion Pomerania. W kadencji na lata 2015-2020 postanowiłam kontynuować dobre praktyki, a także wprowadzić nowe pomysły, dzięki którym szkoła utrzymywałaby wysoką pozycję w środowisku, a jej oferta byłaby zachętą dla kolejnych rzeszy młodych ludzi, którym zależy na wszechstronnym rozwoju swoich pociech.

 

- Czy przewiduje Pani jakieś zmiany związane z funkcjonowaniem szkoły?

- Zależy mi, by systematycznie pracować na wysoki wynik sprawdzianu, ale również, by poprawić poziom zdawania go przez naszych uczniów. Zależy mi także, by nauczyciele naszej szkoły korzystali z nowoczesnych technik i technologii nauczania, z platformy edukacyjnej i  elektronicznych pomocy naukowych. Pozyskanie środków na realizację tych zadań będzie wyzwaniem dla mnie jako dyrektora na przyszłą kadencję. Mam świadomość, że do naszej szkoły trafiają dzieci z bardzo różnych środowisk i rodzin o bardzo zróżnicowanym poziomie materialnym. Problemy tych dzieci przekładają się najczęściej na problemy szkolne. Jako pedagog z wieloletnim stażem zauważam konieczność otoczenia szczególną opieką, nie tylko materialną, dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo. Dla nich nauka i wykształcenie jest często jedyna szansą na osiągniecie sukcesu życiowego. W naszej szkole nauczamy, wychowujemy wszystkie dzieci, pomagamy im się rozwijać, zapewniamy bezpieczeństwo.

W szkole funkcjonuje „System Bezpieczeństwa”, który określa działania i kompetencje poszczególnych osób tu pracujących oraz strategię działań wychowawczych, zapobiegawczych i interwencyjnych obowiązujących wszystkich pracowników, nie tylko nauczycieli. Ważne na kolejną kadencję będzie dla mnie udoskonalenie szkolnego monitoringu, podtrzymywanie przyjaznego klimatu szkoły, dającego uczniom autentyczne bezpieczeństwo, sprzyjającego harmonijnemu rozwojowi dziecka. Dobrze pracująca szkoła dba przede wszystkim o rozwój emocjonalny ucznia. Uczy jak współpracować w grupie, jak radzić sobie ze stresem, uczy umiejętności rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji oraz samodzielności, umiejętności odpoczywania oraz uczenia się przez całe życie. Powinna też wzmacniać samoocenę ucznia przy jednoczesnym stawianiu granic i wymagań.  Doskonalenie tych działań to wyzwanie nie tylko dla mnie jako dyrektora, ale także dla wszystkich pracujących w tej szkole pracowników i nauczycieli. Bez autentycznej współpracy z rodzicami, zaufania, ścisłych i wzajemnych kontaktów, nigdy nie osiągniemy sukcesu w szkole. Wzorową współpracę z rodzicami chcę osiągnąć poprzez różnorodne działania wg zasad Szkół Współpracy.

 

- Jakie jest największe wyzwanie, przed którym stanie teraz Szkoła Podstawowa nr 2 w Gryfinie?

Największym wyzwaniem na najbliższe lata jest systematyczna praca nad wysokimi wynikami nauczania i wynikami sprawdzianu szóstoklasisty, rozwijanie dzieci na miarę ich możliwości oraz rozwój ich zainteresowań. Bardzo ważne jest również utrzymywanie przyjaznego dziecku klimatu, pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku, zapewnienie bezpieczeństwa oraz otwarcie na ciągłe zmiany w prawie oświatowym.

Nie ukrywam, że dużym wyzwaniem organizacyjnym będzie dla mnie i moich pracowników współpraca ze Szkołą Muzyczną, która będzie miała swoją siedzibę w budynkach naszej szkoły.

 

Autor: Paweł Drąg


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama