Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 16:35
Reklama
Reklama

Biedronka i Lidl w ostrym konflikcie. Akcje reklamowe uderzające w konkurencję

Dwie największe sieci handlowe weszły na ścieżkę otwartego starcia. Zaczęła Biedronka, która w sms-ach do klientów zapewnia, że ma niższe ceny niż konkurencja.
Biedronka i Lidl w ostrym konflikcie. Akcje reklamowe uderzające w konkurencję
Biedronka atakuje w sms-ach Lidla, odnosząc się do koszyków zakupowych oraz cen u swojego konkurenta

Autor: iStock

Tak otwartej walki między Biedronką a Lidlem nie było. Pierwsza z tych sieci ma najwięcej sklepów w Polsce. Lidl w takim zestawieniu jest na drugiej pozycji. Wydawało się, że porządek rzeczy jest ustalony, a walka o klienta toczy się za pomocą reklam czy gazetek promocyjnych.

Teraz jednak starcie jest otwarte i ostre. Zaczęła Biedronka, rozsyłając do swoich klientów sms-y z porównaniem cen konkretnych produktów.

Walka na koszyki

Skąd ten pomysł? Otóż gazety i portale często publikują tego rodzaju zestawienia, prezentując tzw. koszyki zakupowe. To porównanie cen danych produktów z tego samego dnia. W zależności od terminu – zwycięzcą nie zawsze są to dyskonty. Na przykład przed Bożym Narodzeniem taki „konkurs” wygrywały supermarkety.

10 lutego swój koszyk przedstawił „Fakt”. 

„We wtorek wybraliśmy się do Biedronki, Lidla, Dino i jednego ze sklepów Lewiatana. Wyobraź sobie koszyk, w którym jest 25 produktów spożywczych typu pieczywo, mięso na obiad, nabiał, owoce i warzywa, olej i mąka. Dwa tygodnie temu najważniejsze sprawunki kosztowały 184 zł. A teraz? Koszyk „Faktu” jest wart średnio 171 zł 54 gr” – czytamy.

Z testu wynika, że za koszyk, w którym są np. jajka, parówki czy cukier trzeba zapłacić:

  • Lidl 120 zł 96 gr,
  • Biedronka 131 zł 17 gr,
  • Dino 199 zł 54 gr,
  • Lewiatan 234 zł 49 gr.

Atak Biedronki

Tymczasem Biedronka atakuje w sms-ach Lidla, odnosząc się do tego rodzaju koszyków i cen u swojego konkurenta. 

„Rywalizacja cenowa sieci rozpędza się, bo konsumenci nadal w dobie sporej inflacji szukają niskich cen. Sieci starają się do nich dotrzeć na różne sposoby, ale to, co zrobiła Biedronka, wydaje się być początkiem nowego wymiaru tej rywalizacji” – analizują sytuację wiadomoscihandlowe.pl.

W sms-ach można przeczytać, że np. jakieś słodycze w dyskontach na literę B są tańsze niż w tych na literę L. Porównywany jest też papier toaletowy, mandarynki czy masło.

Lidl w tym starciu zachowuje się spokojnie. Sieć tłumaczy, że zgodnie z badaniami cen wypada ona bardzo dobrze i np. w zestawieniu koszyków z 23 stycznia sieć okazała się najtańsza w Polsce.

Cierpliwość Lidla może się jednak skończyć lada dzień, tym bardziej że Biedronka nie zamierza rezygnować z akcji sms-owej.

– Jesteśmy zdeterminowani, żeby w praktyce realizować hasło „Codziennie niskie ceny” w interesie naszych klientów. W tym konkretnym przypadku najlepiej widać, kto jest liderem cen na polskim rynku, do którego działań dostosowują się konkurenci – mówi Jan Kołodyńsacki, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka.

Czy to jest legalne?

Czy jednak takie działania są legalne? Klienci mogą sobie zadawać to pytanie, bo nie było chyba w Polsce nigdy akcji reklamowych tak otwarcie uderzających w konkurencję.

To tzw. reklama porównawcza. I jest ona zgodna z prawem. 

– Reklama porównawcza – jak sama nazwa wskazuje – polega na porównywaniu. Reklamujący porównuje się w niej z konkurentem lub porównuje z produktem konkurenta produkt ze swojej oferty. Porównywane mogą być również ceny tych samych produktów w różnych sieciach, jak czyni to Biedronka. Wszystko to ma na celu wykazanie, że oferta reklamującego jest atrakcyjniejsza niż oferta konkurencji – tłumaczy android.com.pl Natalia Gaweł, adwokatka w Kancelarii Andersen.

Trzeba jednak pamiętać o obowiązujących wtedy zasadach. Na przykład, że taka reklama nie może wprowadzać w błąd. Musi porównywać towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Wokalista gryfiński 13.02.2024 16:48
Była kiedyś taka melodia "Biedronka, ahhh biedronka"

A. Żmijewski 12.02.2024 21:22
Precz z marketami! Zasadniczo niech żyją ogrodowe pyr pyr pomidory ze szklarni a nie ten hiszpański czy holenderski badziew.

Pamiętliwy 12.02.2024 13:46
Były takie akcje. Kilka/kilkanaście lat temu sieci komórkowe walczyły w ten sposób.

Kupiec gryfiński 12.02.2024 13:20
Niech się wzajemnie wyniszczą

ugotowany 12.02.2024 12:07
W Gryfinie wrze!!!!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: kasa misiu kasaTreść komentarza: 120 tysięcy dla Zenka? Polsat chyba kompletnie odleciał! Na tle Stinga to jest żart, ale wciąż to jest olbrzymia kwota za kilkanaście minut śpiewania do playbacku. Widać, że Polsat stawia na masowego, najmniej wymagającego widza i tanie rozrywki. Szkoda, bo mieli tam Beata Kozidrak i Edytę Górniak, a na billboardach i tak będzie Zenek.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:25Źródło komentarza: Telewizyjna rywalizacja sylwestrowa. Kto stawia na Stinga, a kto na wykonawców disco poloAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Trzeba było dostawić jeszcze kilka rzędów krzeseł bliżej sceny. Niepotrzebna dziura.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:17Źródło komentarza: Nauczyciele na scenie! Jubileusz z pompą i kabaretowym humoremAutor komentarza: bankowiecTreść komentarza: Absolutnie tak! Czesi, Węgrzy, Ukraińcy – wszyscy mają swoje znaki. Polska, jako lider regionu, po prostu musi mieć symbol. Znak graficzny to podstawa identyfikacji wizualnej waluty. Ktoś, kto uważa, że to jest niepotrzebne, nie rozumie znaczenia brandingu w dzisiejszym świecie. Jestem za szybką implementacją.Data dodania komentarza: 14.12.2025, 15:09Źródło komentarza: Ciekawostka: Złotówka ma mieć nowe oznaczenie. Niczym dolarAutor komentarza: A. ŻmijewskiTreść komentarza: Zasadniczo to stacje benzynowe czy apteki pyr pyr nie powinny mieć ustawowej możliwości sprzedawania alkoholu czy papierosów, peawda pyr pyr? No tak na logikę pyr pyrData dodania komentarza: 14.12.2025, 15:08Źródło komentarza: Alkohol na stacjach paliw ma być ukryty. Zakaz sprzedaży nie rozwiąże problemu pijanych kierowców
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama