Cedyńskim placówkom oświatowym w związku z tym wydano dwanaście nakazów. Część z nich miała być wykonana jeszcze przed rozpoczęciem bieżącego roku szkolnego, a inne muszą zostać zrealizowane do końca sierpnia 2017 r.
-To nie znaczy, że mamy dokładnie zrobić to, co tam zapisano. Trzeba zastosować inne rozwiązania, np. inaczej nazwane drogi ewakuacyjne. Taką ekspertyzę musi wykonać strażak z odpowiednimi uprawnieniami. Może być tak, że wystarczy powiesić dodatkowe gaśnice. Nikt tego nie ukrywał. Oczywiście zrobimy wszystko, żeby dzieci były bezpieczne i w tym kierunku zmierzamy – powiedziała na sesji Rady Miejskiej 19 października 2016 r. burmistrz Gabriela Kotowicz.
-Występujemy o zmianę decyzji, inny sposób załatwienia sprawy i oczywiście o środki do Urzędu Miejskiego. W tej decyzji rzeczywiście wskazane są duże rzeczy, które powinniśmy zrobić, ale rzeczoznawca nam powie, czy faktycznie musimy. Nie jestem specjalistą, ale nie wyobrażam sobie aby w tym budynku obudować klatki schodowe. Dopiero w tych obudowanych klatkach schodowych stałoby się niebezpieczeństwo. Na dzień dzisiejszy budynek jest bezpieczny – przekonywała dyrektor Joanna Patrzykowska.
-Są panie od 11 lat na kierowniczych stanowiskach. Jeżeli jest tak dobrze, jak panie mówią, to dlaczego w decyzji napisane jest, że szkoła zagraża życiu? – zapytał radny Tomasz Siwiela dyrektor Joannę Patrzykowską i kierowniczkę Zespołu Administracyjnego Szkół Agnieszkę Nykiel. -Traktujmy rzeczy po imieniu i na poważnie. Nie rozumiem szkoły o takiej liczbie uczniów, gdzie apele odbywają się na korytarzu, bo sala jest taka, że wstyd tam wejść. Poprzednia kontrola była w 2008 r. Z ostatniej natomiast wynika, że są zaniedbania. Ktoś za to powinien odpowiedzieć, bo moje dzieci i dzieci moich znajomych uczęszczają do tej placówki. Moim obowiązkiem jako radnego jest dbanie o to, żeby władza wykonawcza robiła to, co do niej należy – stwierdził Tomasz Siwiela.
-Zalecenia wykonujemy. Kontrola w 2008 r. nie wskazała tych zaniedbań. Jednak w międzyczasie zmieniły się przepisy dotyczące wymagań przeciwpożarowych – odpowiedziała dyrektor Patrzykowska.
-Jestem pewna, że jeżeli ta szkoła byłaby naprawdę taka niebezpieczna, to kontrolujący strażak nie wydawałby decyzji i nie określałby terminów, tylko niezwłocznie by ją zamknął. To, że ta szkoła jest w takim stanie, to nie jest wina dyrektorów, bo oni zarówno w tamtej, jak i w obecnej kadencji składali wnioski. To wina poprzednika [burmistrza Adama Zarzyckiego – przyp. red.]. Wystąpiliśmy do wojewódzkiej straży pożarnej, by powiedzieli co zrobić, jak zaprojektować żeby budynek był bezpieczny – powiedziała burmistrz.
- Czyli teraz nie jest bezpieczny? – zapytał radny Siwiela, odnosząc się do ostatniej części wypowiedzi Gabrieli Kotowicz.
-Jest bezpieczny. Wiele mam takich obiektów w gminie, które są niebezpieczne – z zaskakującą szczerością odpowiedziała burmistrz Kotowicz.
Kontrola przeprowadzona w gimnazjum oraz Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Cedyni w marcu 2016 r. wykazała, że:
-Klatki schodowe w budynku nie zostały obudowane i zamknięte drzwiami.
-Nie wyposażono ich w urządzenia zapobiegające zadymieniu lub służące do usuwania dymu. W czasie pożaru najgroźniejszym dla zdrowia i życia ludzi jest dym i toksyczne gazy wydzielające się podczas spalania. Zadymiona klatka schodowa utrudnia, a niekiedy wręcz uniemożliwia bezpieczne i szybkie opuszczenie strefy zagrożenia.
-Podłogi w korytarzach wyłożone są wykładzinami oraz płytkami PCV. Nie przedstawiono dokumentów potwierdzających, że materiały te są co najmniej trudno zapalne. W myśl obowiązujących przepisów na drogach ewakuacyjnych, stosowanie wykładzin podłogowych z materiałów łatwo zapalnych jest zabronione.
-Drogi ewakuacyjne w budynku należy wyposażyć w awaryjne oświetlenie ewakuacyjne. Oświetlenie ewakuacyjne, w przypadku ewentualnego pożaru i zaniku prądu, pozwala zapobiec panice, a co za tym idzie, ułatwia sprawne i bezpieczne opuszczenie zagrożonego budynku.
-Z drugiej kondygnacji segmentu D długość drogi ewakuacyjnej od najdalszych pomieszczeń do wyjścia na zewnątrz budynku jest większa o ponad 100 % od określonej w przepisach techniczno-budowlanych i wynosi 82 m. Długość ta nie powinna przekroczyć 10 m.
-Na dzień kontroli w wymagane awaryjne oświetlenie ewakuacyjne wyposażona została sala gimnastyczna. Nie przedstawiono natomiast protokołu z przeglądu technicznego oświetlenia (powinno być dokonywane nie rzadziej niż raz w roku).
-W korytarzu segmentu C znajdują się materiały palne (fotele).
-Podobna sytuacja ma miejsce także w korytarzu piwnicy, gdzie również składowane są meble.
-Materiały palne nagromadzone są na strychu budynku.
Ma to negatywny wpływ na prowadzenie akcji gaśniczej. Pozwala na szybsze rozprzestrzenianie pożaru, a co za tym idzie znacznie utrudnia działania ratowników.
-Budynek wyposażony został w hydranty wewnętrzne Ø 25 z wężem płasko składanym. Przepisy przeciwpożarowe nakazują w omawianym obiekcie stosować hydranty wewnętrzne Ø 25 z wężem półsztywnym. Obecne hydranty swym zasięgiem nie zapewniają ochrony całej powierzchni budynku.
-Brak hydrantów w segmencie E (sala gimnastyczna).
-Zgodnie z przedstawionym protokołem z przeglądu hydrantów, ich wydajność nie spełnia obowiązujących wymagań i waha się w granicach 0,34 - 0,48 dm³/s przy wymaganym 1,0 dm³/s.
-Obiekt należy również wyposażyć w przeciwpożarowy wyłącznik prądu. Wymaganie to dotyczy budynków o kubaturze przekraczającej 1000 m3. Wyłącznik powinien być umieszczony w pobliżu głównego wejścia do budynku lub złącza i odpowiednio oznakowany. Jednym z priorytetów w prowadzeniu działań ratowniczo-gaśniczych jest bowiem odłączenie zasilania budynku w energię elektryczną.
-Brak bieżącej aktualizacji Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego. Ostatniej aktualizacji Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dokonano w październiku 2012 r. (a powinna być co najmniej raz na dwa lata).
-Należy oznakować znakami zgodnymi z Polską Normą drogę pożarową oraz miejsce zbiórki do ewakuacji. Oznakowania te podnoszą poziom bezpieczeństwa pożarowego budynku. Usprawniają bowiem organizację ewakuacji oraz pozwalają zachować przejezdność drogi pożarowej.
W związku z licznymi nieprawidłowościami komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Gryfinie wydał w maju 2016 r. decyzję, w której nakazał:
1)klatki schodowe obudować i zamknąć drzwiami oraz wyposażyć w urządzenia służące do usuwania dymu, a także potwierdzić badaniami należyty stan techniczny instalacji w terminie do 30.08.2017 r.
2)usunąć z korytarzy segmentów budynku: A, B, C, D (w części szkolnej i przedszkolnej), E i F wykładziny oraz płytki podłogowe PCV w terminie do 30.08.2017 r.
3)zapewnić odpowiednie warunki ewakuacji poprzez zachowanie dopuszczalnej długości dojścia ewakuacyjnego w terminie do 30.08.2017 r.
4)wyposażyć każdą kondygnację budynku w hydranty wewnętrzne Ø 25 z wężem półsztywnym zapewniające ochronę całej jego powierzchni oraz potwierdzić badaniami należyty stan techniczny instalacji w terminie do 30.08.2017 r.
5)wyposażyć budynek w przeciwpożarowy wyłącznik prądu w terminie do 30.08.2017 r.
6)wyposażyć budynek w awaryjne oświetlenie ewakuacyjne oraz potwierdzić badaniami należyty stan techniczny instalacji w terminie do 30.08.2017 r.
7)wykonać przegląd techniczny istniejącej instalacji oświetlenia ewakuacyjnego w sali gimnastycznej w terminie do 30.08.2016 r.
8)dokonać aktualizacji instrukcji bezpieczeństwa pożarowego w terminie do 30.08.2016 r.
9)usunąć materiały palne (fotele) z korytarza segmentu C w terminie do 30.08.2016 r.
10)usunąć materiały palne (meble, kartony, itp.) ze strychu oraz korytarza piwnicy w terminie do 30.08.2016 r.
11)oznakować miejsce zbiórki do ewakuacji w terminie do 30.08.2016 r.
12)oznakować drogę pożarową w terminie do 30.08.2016 r.










Napisz komentarz
Komentarze