Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 grudnia 2025 12:20
Reklama
Reklama
Reklama

Ile danych przekazać aby kupić bilet miesięczny? To zgodne z prawem?

Rzecznik praw obywatelskich upomina się o to od lat. Bezskutecznie, bo wciąż – żeby kupić np. bilet miesięczny – musimy ujawnić mnóstwo danych o sobie.
Ile danych przekazać aby kupić bilet miesięczny? To zgodne z prawem?

Autor: Canva

„O ile zrozumiałe jest dociekanie daty urodzenia (m.in. ze względu na zniżki), to już żądanie podania numeru PESEL i w dodatku zamieszczenie go na bilecie czy karcie miejskiej, jest zdecydowaną przesadą” – podkreśla bezprawnik.pl.

Rzecznik praw obywatelskich (RPO) już od 2015 roku upomina się o sprecyzowanie, jakie dane osobowe pasażer musi podać przewoźnikowi. Przez tyle lat przepisy nie zostały jednak zmienione. Dlatego Marcin Wiącek znowu wraca do sprawy.

Co mówimy o sobie przewoźnikowi?

Kupując bilet – wylicza serwis – podajemy: imię i i nazwisko, datę urodzenia, miejsce zamieszkania (to może mieć wpływ na wysokość opłaty).

Jakby tego było mało, podajemy również swój PESEL. Jedna z internautek słusznie pyta: „Po co podawać datę urodzenia, skoro na PESEL-u ona już jest?”.

A jeśli kupujący bilet miesięczny, czy np. wyrabiający kartę miejską uważa, że przysługuje mu jakaś zniżka, to przewoźnik chce, żeby mu to udowodnił. Np. ujawnił dane dotyczące niepełnosprawności albo – jeśli jest honorowym dawcą krwi – przedstawił odpowiednie zaświadczenie. 

Co nie podoba się rzecznikowi praw obywatelskich?

Zdaniem RPO to się powinno zmienić, bo musimy chronić swoje dane osobowe. „Podawanie [ich] w określonych instytucjach czy firmach powinno być ograniczone, a w niektórych przypadkach podlegać szczególnym regulacjom” – czytamy.

I takie zmiany powinny być wprowadzone do prawa transportowego. Rzecznik – przypomnijmy – zabiega o to od prawie 10 lat. Najwyraźniej jednak Ministerstwo Infrastruktury, do którego trafiają pisma rzecznika, nie jest tym jakoś nadzwyczajnie zainteresowane.

Inaczej niż Marcin Wiącek rzecznik praw obywatelskich, który uważa, że zmiany w przepisach są konieczne. Dlatego kolejny raz zwrócił się o – jak napisał – podjęcie odpowiedniej inicjatywy. I poprosił ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka „o poinformowanie o stanowisku i podjętych działaniach”.

Bo teraz nie ma „żadnej konstrukcji prawnej, która w jakikolwiek sposób ograniczałaby zakres danych, o jakie może pytać przewoźnik” uzasadnia.

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 10.12.2024 20:57
Publiczny transport powinien być pyr pyr darmowy dla mieszkańców bo płacimy podatki a leniwy tercet zasadniczo nie zapewnia miejsc postojowych w centrum pyr pyrowa

stada do GaPa i z powrotem 10.12.2024 14:15
dlatego najlepiej jezdzic na gape

bool 10.12.2024 14:23
Poważny jesteś?

pewno dlatego 10.12.2024 10:05
To po to aby ewentualnego oszusta znaleźć.

Liczek 10.12.2024 09:39
Nie wiadomo po co mu te dane.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama