Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 17:59
Reklama
Reklama
Reklama

Albo poinformujesz, kto prowadził, albo zapłacisz mandat za kogoś

Ministerstwo Infrastruktury chce zmienić zasady egzekucji mandatów z fotoradarów stacjonarnych. Kluczową propozycją jest odwrócenie ciężaru dowodu.
Albo poinformujesz, kto prowadził, albo zapłacisz mandat za kogoś
Fotoradar nie wszystko wychwyci.

Autor: igryfino.pl

Jeśli zmiana przepisów się uda, to nie główny inspektor transportu drogowego (GITD) będzie musiał udowodnić, kto kierował pojazdem w chwili popełnienia wykroczenia. To właściciel lub posiadacz pojazdu ma wskazać kierującego. Jeśli tego nie zrobi, to sam poniesie odpowiedzialność.

Samorządy chcą fotoradarów

Samorządy coraz częściej domagają się możliwości samodzielnego zarządzania fotoradarami. Obecnie instalacja i obsługa fotoradarów to zadanie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), a dokładniej Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Samorządy muszą sfinansować zakup i instalację urządzeń, ale zarząd nad nimi przejmuje CANARD.

W 2022 roku aż 38 proc. z 445 wniosków dotyczących instalacji lub przeniesienia fotoradarów pochodziło od jednostek samorządowych. Tylko samorząd Warszawy postuluje montaż co najmniej 40 nowych fotoradarów, szczególnie na mostach i w tunelach, gdzie tradycyjna kontrola policji jest niemożliwa.

System jest dziurawy

Główne problemy z obecnym systemem to niska skuteczność egzekucji mandatów oraz czasochłonność postępowań. Obecnie, w przypadku braku identyfikacji kierowcy, postępowania są umarzane. To drastycznie obniża skuteczność systemu do 50 proc.

Jednym z pomysłów na usprawnienie systemu jest przejście z odpowiedzialności karnej na administracyjną, tak działa to m.in. we Francji. Ministerstwo Infrastruktury rozważa stworzenie funduszu poprawy bezpieczeństwa drogowego, który byłby zasilany środkami z mandatów. Pieniądze mogłyby być przeznaczane na inwestycje poprawiające bezpieczeństwo na skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych.

Ile fotoradarów działa w Polsce?

Według portalu Yanosik.pl w Polsce działa obecnie 570 fotoradarów. 

Najwięcej fotoradarów znajduje się w województwach: 

  • mazowieckim – 90, 

  • łódzkim – 55,

  • wielkopolskim – 54. 

Z kolei najmniej fotoradarów mają województwa opolskie (10) i świętokrzyskie (15).



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 11.12.2024 12:22
A niby na jakiej podstawie pyr pyr te lewactwo chce zakwestionować zasadę domniemania niewinności? Przecież to zasadniczo droga to totalitaryzmu czy innej Białorusi pyr pyr

Bydlak gryfinski 10.12.2024 22:33
wszamalem pierdlem spuscilem a nie powiedzialem kto kierowca byl

Klisza 10.12.2024 21:21
W Pniewie i Radziszewie rozpoznają kierowców bo dobrze widać.

AI WAY ONE WAY ROAD TO GRYFINO 10.12.2024 22:35
Klisza 10.12.2024 21:21
W Pniewie i Radziszewie rozpoznają kierowców bo dobrze widać.
tak rozpoznaje ze mnie namierzyc nie moze kilka lat te ich AI milicyjne hahahahahah

yanosik 11.12.2024 22:35
trzeba *** fotoradary to mandatów nie bedzie

AI WAY ONE WAY ROAD TO GRYFINO 12.12.2024 02:11
yanosik 11.12.2024 22:35
trzeba *** fotoradary to mandatów nie bedzie
ja sobie z nimi inaczej radze jak cie zlapia za reke to mow ze to nie twoja reka jak to cichy madrze kiedys powiedzial hahahahah

kapitan torpedauuuu 10.12.2024 19:19
Komentarz usunięty

Prawilniak 10.12.2024 17:46
*** konfidentom

Marlena 10.12.2024 12:09
Domniemanie przestęstwa nie wystarczy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama