Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 19:51
Reklama
Reklama
Reklama

Wspólnoty mieszkaniowe i zarządcy będą miały związane ręce. Zyskają amatorzy ładowarek

Rząd chce ułatwić mieszkańcom budynków wielorodzinnych montaż prywatnych ładowarek do samochodów elektrycznych.
Wspólnoty mieszkaniowe i zarządcy będą miały związane ręce. Zyskają amatorzy ładowarek
Prywatne ładowarki staną się czymś powszechnym.

Autor: Canva

Chodzi o usunięcie obecnych barier administracyjnych, skrócenie i uproszczenie procesu decyzyjnego, który dziś często opóźnia inwestycje lub je blokuje.

Nowe terminy, większe uprawnienia

Jedną z najistotniejszych zmian jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących zarząd wspólnoty mieszkaniowej do działania w ściśle określonych ramach czasowych. Jeśli mieszkaniec bloku zgłosi chęć montażu prywatnej ładowarki do auta elektrycznego, zarząd wspólnoty będzie miał 14 dni na zlecenie odpowiedniej ekspertyzy technicznej. Taki dokument ma potwierdzić, czy instalacja jest możliwa z punktu widzenia infrastruktury budynku.

Po wykonaniu ekspertyzy zarząd będzie miał dodatkowe 7 dni na jej przekazanie mieszkańcowi. Jeśli tego nie zrobi – lub jeśli nie podejmie decyzji w sprawie montażu – właściciel pojazdu zyska prawo, żeby samodzielnie zlecić ekspertyzę i kontynuować działania inwestycyjne bez czekania na zgodę wspólnoty.

Koniec z blokowaniem instalacji

Nowe przepisy przewidują także mechanizmy dyscyplinujące wobec zarządców nieruchomości. Ich celem jest ograniczenie celowego lub biernego blokowania inwestycji związanych z elektromobilnością. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy będą mogli szybciej i skuteczniej reagować na brak współpracy ze strony wspólnoty czy administracji.

Dzięki temu procedura montażu ładowarki – dotąd uzależniona od wielu niejasnych przepisów i czasochłonna – stanie się bardziej przejrzysta i przewidywalna. To istotne zwłaszcza w dużych miastach, gdzie większość mieszkańców żyje w zabudowie wielorodzinnej.

Elektromobilność łatwiej dostępna

Zmiany w ustawie wpisują się w plan rozwoju elektromobilności w Polsce i mają zachęcać kierowców do wyboru aut elektrycznych. 

Jak wynika z Licznika Elektromobilności, na koniec kwietnia 2025 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych liczyła w Polsce 90 720 sztuk. Park osobowych BEV składał się z 81 927 maszyn.

Dlatego uproszczenie procedur administracyjnych to krok w stronę realnego wsparcia elektromobilności w codziennym życiu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 22.06.2025 15:41
Nikt w bloku nie będzie wymieniał instalacji i przyłącza pyr pyr energetycznego tylko dlatego że zasadniczo ktoś tam chce sobie żuczka ładować pyr pyr.

po prostu 22.06.2025 13:07
Sąsiedzka zazdrość przestanie działać.

klich 22.06.2025 11:30
Zarządca przejmuje interesy mieszkańców.

dokładnie 22.06.2025 10:17
I nie będzie to tamto.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama