Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 18:20
Reklama
Reklama
Reklama

Maleje sprzedaż wyrobów tytoniowych, bo jest szara strefa. Droga podwyżek rozłożona w czasie?

Traci budżet, bo na rynku jest coraz więcej nielegalnych papierosów. w Europie co 11 wypalony papieros był nielegalny. W Polsce – co 25 i szara strefa szybko rośnie.
Maleje sprzedaż wyrobów tytoniowych, bo jest szara strefa. Droga podwyżek rozłożona w czasie?
Palenie szkodzi zdrowiu, a mimo to jest wielu chętnych na "dymka".

Autor: Canva

Jak podała „Gazety Wyborczej”, od stycznia do maja 2025 roku w Polsce skurczyła się  legalna sprzedaż papierosów, tytoniu do skręcania papierosów i podgrzewanego tytoniu.

Powód tego stanu rzeczy? Krajowe podwyżki akcyzy i plany Komisji Europejskiej zrównania cen wyrobów tytoniowych w UE.

Maleje sprzedaż wyrobów tytoniowych

Z raportu KPMG „Szara strefa tytoniowa w Europie w 2024 roku” wynika, że w całej UE co 11 papieros pochodził z nielegalnych źródeł. Strata budżetów państw Wspólnoty wyniosła 14,9 mld euro, a szara strefa urosła do 9,2 proc. 

W Polsce z szarej strefy pochodziło ok. 1,85 mld sztuk papierosów. Oznacza to, że co 25 papieros był nielegalny. To 4,3 proc. rynku. Dla porównania – rok wcześniej było to 3,9 proc.

Straty dla budżetu państwa – według raportu – wyniosły 312 mln euro. 

Spadają też wpływy z akcyzy do budżetu, bo zmalała legalna sprzedaż:

  • tytoniu do skręcania o 15,79 proc.,
  • tytoniu do podgrzewania o 11,26 proc.,
  • papierosów o ponad 7 proc. 

To reakcja rynku na podwyżki akcyzy w 2025 r., która zamiast o 10 proc., jak planowano, wzrosła o 25 proc., na tytoń do palenia o 38 proc., a na podgrzewany tytoń o 50 proc.

Rząd najwyraźniej nie założył takiego scenariusza. Zakładał, że wyższa akcyza zwiększy wpływy do budżetu. Tymczasem z danych Ministerstwa Finansów – jak podaje Newseria – w pierwszym kwartale 2025 r. wpływy z akcyzy na produkty tytoniowe spadły o 5,81 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. 

W liczbach bezwzględnych to 390 mln zł mniej pieniędzy w budżecie.

 Nie popełniajmy błędów Europy Zachodniej 

– Francja i Holandia popełniły ten błąd, że radykalnie podnosiły akcyzę. A to doprowadziło do wzrostu szarej strefy – przypomina Waldemar Buda, europoseł PiS. 

I dodaje: – Jeżeli namawia się nas do tego samego, to znaczy znów bez większego planu radykalnego podniesienia akcyzy, a pamiętajmy, że były takie dyskusje w Polsce, które akcyzę podniosłyby bodajże o 139 proc., doprowadziłoby to do sytuacji, w której natychmiast cena by wzrosła radykalnie i natychmiast wzrosłaby szara strefa. 

Jego zdaniem – to nie jest ta droga. 

– Należy wyznaczać jakąś drogę podwyżek rozłożoną w czasie, która nie powoduje takich skokowych fluktuacji i chęci zarabiania na nielegalnym przemycie – proponuje.

I ocenia, że zwiększanie szarych stref z miejsca spowoduje osłabianie tych regionów, które mają udział nie tylko w rynku konsumenckim, ale i w rynku producenckim. 

– Należy więc bardzo delikatnie postępować, bo radykalne podniesienie cen z pewnością doprowadziłoby do większej szarej strefy. A to jest strata dla wszystkich – podsumowuje europoseł Buda.

Polska jest – doprecyzujmy – największym producentem wyrobów tytoniowych w Unii Europejskiej i drugim – po Chinach – na świecie.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

liberał 10.07.2025 00:35
Krzywa Laffera.

A. Żmijewski 09.07.2025 20:01
Zasadniczo jedni rzucą a inni będą sadzić tytoń i palić samoróbki pyr pyr. Podnosząc cenę zawsze zmniejsza się popyt i sprzedaż.

Andrzej Tumanowicz ha ha ah 09.07.2025 13:15
ja kupuje te z *** śa tak tanie że nawet dupą pale ha ah ah

Knagulec. 09.07.2025 11:04
Obniżcie akcyzę barany Wpływy wzrosną Myślcie pajace myślcie.

Zdzislaw Dyrman zasadniczo 09.07.2025 09:14
Brawo szara strefa Podnosząc akcyzę chciwy dwa razy traci przecież to jest oczywiste zasadniczo

GP 09.07.2025 08:56
Wpadają w nałogi jak ryby do sieci. A potem przez całe życie są dojeni.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama