Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 18:24
Reklama
Reklama
Reklama

Cena mieszkania jest teraz jawna. Deweloperzy będą musieli dokładnie wyliczyć

To niełatwa sprawa wyliczyć na początku dokładne koszty, gdy ceny się tak zmieniają. Tymczasem 11 lipca weszły w życie przepisy o jawności cen mieszkań. Teraz deweloperzy maja obowiązek publikować ceny ofertowe. Przepisy będą jednak wchodzić w życie stopniowo.
Cena mieszkania jest teraz jawna. Deweloperzy będą musieli dokładnie wyliczyć
Budowa w trakcie.

Autor: Canva

Ustawa o jawności cen zaczęła obowiązywać 11 lipca. Zobowiązuje ona deweloperów – przypomnijmy – do publikowania na swoich stronach internetowych cen ofertowych mieszkań i domów.

– Polski Związek Firm Deweloperskich od początku popierał wprowadzenie obowiązku publikowania cen ofertowych mieszkań. Jesteśmy zwolennikami transparentności i uczciwej konkurencji – mówi Bartosz Guss, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD). – Klienci mają prawo znać pełne koszty zakupu nieruchomości, a jawność cen wspiera podejmowanie świadomych decyzji. 

Pełna jawność cen obowiązkiem od 11 września

Ale uwaga – PZFD przypomina, że obowiązek publikacji cen dla większości inwestycji zacznie działać od 11 września 2025 r. Co to znaczy?

Że wejście w życie ustawy – wyjaśnijmy – przewidziano w dwóch etapach. Dlatego klienci mogą zauważyć różne tempo wdrażania zmian. Pełna jawność cen – jak podkreśla związek – stanie się obowiązkiem od 11 września. 

Dwumiesięczny okres przejściowy dotyczy projektów, w których sprzedaż rozpoczęła się przed 11 lipca. PZFD sugeruje, aby deweloperzy, którzy nie są objęci obowiązkiem od 11 lipca, informowali o tym klientów na swojej stronie internetowej.

Co się zmieni?

Nowe przepisy – jak czytamy na stronie PZFD – nakładają na deweloperów obowiązek informowania o:

  • cenie metra kwadratowego powierzchni użytkowej każdego oferowanego lokalu (mieszkania i domu),
  • cenie pomieszczeń przynależnych (np. komórek lokatorskich czy boksów rowerowych) lub miejsc postojowych,
  • wszystkich dodatkowych kosztach związanych z zakupem nieruchomości, które nabywca będzie zobowiązany ponieść na rzecz dewelopera.

Informacje te muszą być zamieszczane od momentu opublikowania ofert po rozpoczęciu sprzedaży, a w przypadku prowadzenia tzw. przedsprzedaży – przed zawarciem pierwszej umowy rezerwacyjnej.

Wszystkie informacje muszą być publicznie dostępne na stronie internetowej firmy, w miejscu umożliwiającym ich łatwe odnalezienie przez klienta. 

A to oznacza, że jeśli ceny są publikowane wyłącznie na portalach ogłoszeniowych lub stronach pośredników, nie spełnia to wymogów ustawy.

Nowe przepisy nie obejmują lokali usługowych

– To istotna zmiana, która uporządkuje sposób komunikowania cen na rynku  podkreśla Przemysław Dziąg, zastępca dyrektora generalnego PZFD. 

I dodaje, że: – Już teraz wielu deweloperów prezentuje ceny na swoich stronach, ale nowe przepisy tworzą jednolity standard, zrozumiały dla wszystkich. To korzystne zarówno dla klientów, jak i dla firm, które chcą działać na jasnych zasadach.

Nowe przepisy nie obejmują natomiast lokali usługowych (przeznaczonych pod działalność handlową, usługową czy biurową), a także lokali przeznaczonych pod najem krótkoterminowy (np. aparthotele, condo-hotele).

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 15.07.2025 07:08
Zasadniczo jawne ceny pyr pyr to mają jedynie ogrodowe pomidory i papryka ze szklarni pyr pyr. No może jeszcze koper i cebula.

gzyms 14.07.2025 20:52
Problem jest w tym czy ceny są jawne dla deweloperów

To oczywiste 14.07.2025 13:18
Jawne powinny być też dochody i wydatki Kościoła .

hmmm 14.07.2025 10:14
Pamiętam parę lat temu, jak z miesiąca na miesiąc rosły lawinowo ceny materiałów budowlanych. Ciekawe, jak cena z początku budowy będzie kalkulowana pod koniec budowy?

Sakwa 14.07.2025 09:17
Wiadomo ile kasy trzeba szykować.

Japek 14.07.2025 09:08
To będą musieli liczyć z górką.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama