Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 16:49
Reklama
Reklama
Reklama

Obowiązek geolokalizacji PKS. Kary dla samorządów za nieprzestrzeganie przepisów za wykluczenie komunikacyjne

Wraca sprawa PKS-ów i wykluczenia komunikacyjnego. To nawiązanie do programu PiS „PKS+”. Projekt przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
Obowiązek geolokalizacji PKS. Kary dla samorządów za nieprzestrzeganie przepisów za wykluczenie komunikacyjne
Sa miejsca w powiecie gdzie nie jedzie żaden PKS mimo że jest infrastruktura.

Autor: Canva

„PKS+”, czyli fundusz rozwoju przewozów autobusowych, powstał w 2019 r. Tak rząd PiS próbował poradzić sobie z wykluczeniem komunikacyjnym. 

W ocenie Pawła Rydzyńskiego, prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, słabością tego programu była dobrowolność funduszu. 

– Jeśli samorządowi zależało, to wnioskował o środki, jeśli nie, to tego nie robił – wyjaśnia w rozmowie z money.pl. 

Obecny rząd – jak podaje serwis – chce zmodyfikować fundusz powołany za rządów PiS i skupić się na wypełnieniu obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Co to znaczy?

Będą kary dla przewoźników i samorządów

Pojawi się obowiązek geolokalizacji autobusów. Będą też kary dla przewoźników i samorządów za nieprzestrzeganie przepisów. 

W projekcie ustawy została zapisana maksymalna stawka 3 zł dopłaty do wozokilometra. Zdaniem cytowanego Pawła Rydzyńskiego, pójdzie ona w górę. 

 Widzimy, jak rosną koszty – wyjaśnia w rozmowie z money.pl. 

Firmy z dopłatami do przewozów nie powinny dysponować pojazdami starszymi niż 20-letnie, a w przyszłości  15-letnie.

W projekcie są też zapisane kary dla opornych samorządów. Bo dotychczas marszałkowie województw mieli problemy przy tworzeniu planów transportowych. Chodziło o to, że samorządy nie dosyłały sprawozdań, a część z tych, które już trafiły do urzędów, zawierała niekompletne dane. 

Ten stan rzeczy mają zmienić właśnie kary, które znalazły się w projekcie ustawy 1 tys. zł od gminy i kolejne 2 tys. zł za niereagowanie na wezwanie. 

Te połączenia zagwarantuje ustawa

Marszałkowie zyskają też większe kompetencje. Bo to oni będą dysponowali pieniędzmi na dopłaty do przewozów i zajmowali się koordynacją i integracją przewozów.

Natomiast ustawa ma gwarantować połączenia pomiędzy miastem wojewódzkim a miastami powiatowymi i pomiędzy miastem powiatowym a miejscowościami, w których są siedziby władz gminy.

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 29.07.2025 07:20
Trzeba pamiętać zasadniczo pyr pyr że ludzie wykluczeni komunikacyjnie nie mają dostępu do godnego życia i nabycia ogrodowych pomidorów spod folii pyr pyr uprawianych z dziada pradziada, a ponadto w desperacji siadają bez uprawnień i po kielichu za kierownicę pyr pyra.

bezrobotny 29.07.2025 00:17
Sawaryn to leń leniuchowaty

Krzypnica 28.07.2025 19:25
Sawaryn długo sobie nic z tego nie robił.

ryba 28.07.2025 11:59
najpierw pis rozwalił pks i ogólnie transport zbiorowy/ najlepszy przykład nasz mietek/ a potem udawał ze naprawia. A hejter pełne kieszenie miał

ciekawe 28.07.2025 11:22
Geolokalizację to kto będzie sprawdzać?

pociup... 28.07.2025 10:28
widzieliscie ole jaka opalona pewnie wysmarowana dubajskom czekuladom ale by jej motorowe zrobil swedzi na sama mysl

do pociupa 28.07.2025 11:29
Jaka Ola? Co ty bredzisz?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama