Cieszy Cię fakt, że możesz już podróżować całą S3? Jaki odcinek był dla Ciebie najbardziej oczekiwany?
Ostatni północny odcinek gotowy
Zakończenie budowy odcinka drogi ekspresowej S3 od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje oznacza, że cała trasa S3 w Polsce jest już przejezdna jako droga ekspresowa. Od dzisiaj kierowcy mogą pokonać tę trasę w pełnym, dwujezdniowym przekroju, podróżując od wybrzeża Bałtyku w Świnoujściu, aż pod granicę z Czechami w Lubawce.
Otwarty fragment był częścią większego projektu S3 Świnoujście - Troszyn o długości 33 km, który podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Umowy na te prace podpisano w 2020 roku, a roboty budowlane ruszyły na początku 2022 roku.
Łączna wartość projektu S3 Świnoujście - Troszyn to 1,76 mld zł, z czego 757,4 mln zł pochodziło z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu FEniKS.
Proces udrażniania północnego odcinka trwał od maja, stopniowo oddając kierowcom do użytku kolejne fragmenty, co znacząco poprawiło płynność ruchu, zwłaszcza poprzez likwidację tymczasowego ronda w rejonie Międzyzdrojów. Ostatni odcinek na północy, Wolin - Troszyn, został uruchomiony z dwiema jezdniami 7 października.
Prace wykończeniowe trwają
Mimo oddania do użytku głównych jezdni, inwestycja nie jest jeszcze całkowicie zakończona. W najbliższych tygodniach i miesiącach będą kontynuowane prace porządkowe, nasadzenia zieleni oraz prace wykończeniowe na jezdniach dodatkowych.
Najważniejsze elementy, które zostaną jeszcze ukończone to:
- Para Miejsc Obsługi Podróżnych Dargobądz.
- Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód.
- Zakończenie prac na węźle Świnoujście Terminal LNG (jego zamknięcie potrwa jeszcze kilka tygodni, a wykonawca musi zdemontować wytwórnię mas bitumicznych do końca roku).
- Kluczowy Korytarz Bałtyk – Adriatyk
Kluczowy korytarz Bałtyk - Adriatyk
S3 to nie tylko ważna polska droga, ale także element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk - Adriatyk oraz fragment europejskiej trasy E65, która łączy Szwecję z Grecją.
Droga ta ma kluczowe znaczenie dla:
- Portów Szczecin-Świnoujście: Ułatwia obsługę obecnej infrastruktury (np. terminal promów morskich) i przyszłych inwestycji (planowany terminal kontenerowy).
- Turystyki: Jest kluczową arterią komunikacyjną dla gospodarki wybrzeża bałtyckiego.
Połączenie z Czechami
Wraz z zakończeniem polskiej S3, na południu postępują prace u naszych sąsiadów. Strona czeska buduje 21-kilometrowy odcinek autostrady D11 do Trutnova. Dzięki temu, już w przyszłym roku ostatni polski fragment S3 (od Lubawki do granicy) połączy się z czeską D11, zapewniając w ciągu najbliższych lat bezpośrednie połączenie S3 z siecią dróg szybkiego ruchu na południu Europy.
Historia realizacji
Proces budowy S3, która zastąpiła dawne, często jednojezdniowe i przechodzące przez miejscowości odcinki DK3, ruszył w 2007 roku.
- Początki (2007-2010): Oddano do ruchu odcinek Szczecin - Gorzów Wielkopolski.
- Lata 2013-2014: Kierowcy pojechali trasą od Gorzowa do Sulechowa, a także dobudowano drugie jezdnie na obwodnicach.
- 2018-2021: Oddano do ruchu kluczowe odcinki na południe od Zielonej Góry oraz na Dolnym Śląsku. W 2021 roku S3 spięła autostrady A6, A2 i A4.
- 2024 (finalizacja): Zakończenie budowy odcinków północnych i pełna przejezdność całej trasy.
Łącznie, realizacja S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 kosztowała ponad 15 mld zł, z czego ok. 7,7 mld zł stanowiło dofinansowanie z funduszy UE. Cała droga, licząca 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z A6), jest teraz symbolem nowoczesnej polskiej infrastruktury drogowej.
















Napisz komentarz
Komentarze