Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:20
Reklama
Reklama
Reklama

Oszuści podszywają się pod pracownika banku. Złodzieje cudzych oszczędności

Schemat działania złodziei jest prosty. Najpierw są maile wyglądających jak wiadomości z profilu zaufanego. Informują, że zalogowano się z nowego urządzenia i podają numer telefonu kontaktowego do oszusta.
Oszuści podszywają się pod pracownika banku. Złodzieje cudzych oszczędności
Nie tylko mail jest fałszywy, ale też numer telefonu.

Autor: Canva

Policja alarmuje, że zagrożone są pieniądze 16 mln Polaków, bo tyle osób korzysta z profili zaufanych. Oszuści wykorzystują je, żeby wyłudzać nasze dane.

Policja ostrzega przed oszustwami na – jak podaje next.gazeta.pl – profil zaufany. W 2023 r. korzystało z niego ponad 16 mln osób. Jest to więc łakomy kąsek dla złodziei cudzych oszczędności. 

Oszuści podszywają się pod pracownika banku

Działają według określonego schematu. Zaczyna się od maili wyglądających jak wiadomości z profilu zaufanego. Rozsyłają je przestępcy.

– W treści informują, że zalogowano się z nowego urządzenia i podają numer telefonu kontaktowego. Zdezorientowany klient sam dzwoni pod wskazany numer i słyszy, że ktoś skradł jego dane na profilu zaufanym oraz że skontaktuje się z nim bank – opisują scenariusz funkcjonariusze cytowani przez next.gazeta.pl.

W rzeczywistości – tłumaczą policjanci – to nie bank oddzwania, ale oszust, który podszywa się pod pracownika banku

I… – …nakłania do przelewów. Twierdzi, że ktoś próbował wykonać przelewy i że aby zabezpieczyć środki, klient musi przelać pieniądze na konta techniczne doprecyzowują.

Nie wolno podawać się presji czasu

Policja przestrzega, że w ten sposób łatwo możemy stracić wszystkie oszczędności. Jak się przed tym ustrzec?

Eksperci radzą, żeby dokładnie sprawdzać adres nadawcy wiadomości, nie dzwonić na numery podawane w e-mailach i nie poddawać się presji czasu.

I lepiej nie lekceważyć tych rad, bo z danych cytowanego przez serwis raportu F-Secure wynika, że chociaż 69 proc. osób zapewnia, że potrafi rozpoznać oszustwo internetowe, to w rzeczywistości w ubiegłym roku aż 43 proc. z nich… padło ofiarą oszustów. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

A. Żmijewski 01.12.2025 07:24
Po co komu pyr pyr profil zaufany skoro nie można mu ufać zasadniczo? Do mnie wypchana skarpeta jeszcze nigdy nie pisała meili ani nie dzwoniła pyr pyr z dziada pradziada od czterdziestego piątego pyr pyr

takie życie 01.12.2025 10:02
Żmijewski nic nie ma na zawsze i na 100 procent.

Anatolij Diatlow 01.12.2025 02:29
Komentarz usunięty : ze względu na prokremlowską propagandę. admin2

ostrożnie 01.12.2025 01:29
Łatwo jest osądzać i mówić, że "wystarczy pomyśleć", ale musimy pamiętać, że oszuści celują w emocje: strach, panikę i poczucie zagrożenia. Działają na bardzo wysokiej manipulacji. Zamiast krytykować 43% ofiar, okażmy im wsparcie i wzmacniajmy wspólną wiedzę. To nie jest ich wina, tylko przestępców.

nocna zmiana 01.12.2025 00:36
Taka jest psychologia starszego człowieka.

rada 30.11.2025 23:56
Techniczna rada dla każdego! Zawsze, ale to ZAWSZE, sprawdzaj adres email nadawcy. Oszuści używają domen, które wyglądają podobnie (np. profil-zaufany.pl zamiast profilzaufany.gov.pl). Jeśli masz wątpliwości, poszukaj w Google oficjalnego adresu domeny banku lub urzędu i porównaj go z tym, z którego dostałeś wiadomość. To zajmuje sekundę, a ratuje oszczędności!

świadek 30.11.2025 23:47
Płakać się chce jak starsi ludzie tracą życiowe oszczędności.

zaufany ale czujny 30.11.2025 22:33
To bardzo ważna kampania. Profil Zaufany jest czymś, co uśpiło naszą czujność, bo kojarzy się z urzędami i bezpieczeństwem. Warto uświadomić ludziom, że nawet tam, gdzie teoretycznie powinno być najbezpieczniej, czyhają oszuści.

masło extra 30.11.2025 22:32
To maślarzez z PiS.

obywatel 30.11.2025 22:23
Czy ktoś stracił w ten sposób pieniądze? Chciałbym usłyszeć historię od kogoś, kto padł ofiarą takiego oszustwa. Może opowiedzenie o utracie oszczędności bardziej przemówi do wyobraźni innych niż tylko suche statystyki i ostrzeżenia policji.

Anka 30.11.2025 22:46
Gdzie ty żyjesz? Pełno takich historii.

słowa klucze 30.11.2025 21:49
Nie dzwoń na numery z maila! To jest kluczowa rada. W momencie, gdy oszust każe nam zadzwonić do siebie, od razu ma nas w garści i może zacząć manipulację. Jeśli masz wątpliwości, poszukaj numeru kontaktowego do banku na oficjalnej stronie internetowej, a nie w podejrzanym mailu.

cóż 30.11.2025 21:48
Rynek złodziejski kwitnie bo są klienci.

uwaga 30.11.2025 21:08
Zagrożonych jest 16 mln Polaków. Liczba robi wrażenie i pokazuje skalę problemu. Oszuści celują w Profile Zaufane, bo to klucz do wielu systemów. To jest sygnał dla administratorów systemów państwowych – trzeba działać proaktywnie i ostrzegać użytkowników bezpośrednio na stronach logowania!

Jerzy 30.11.2025 19:12
Jak to jest prawnie zabezpieczone? Mam pytanie: Czy banki nie powinny mieć lepszych procedur, które wyłapują podejrzane, natychmiastowe przelewy na "konta techniczne" (które często są słupami)? Czemu cała odpowiedzialność spoczywa na kliencie? Może czas na większą odpowiedzialność instytucji finansowych.

Jadzia 30.11.2025 14:52
Czy to prawda ze wczoraj jakis facet wyskoczyl...

taa 30.11.2025 16:50
Taaa z wackiem na wierzchu.

użytkownik 30.11.2025 14:34
Sam prawie dałem się nabrać... Kilka miesięcy temu dostałem taki telefon, tylko że dzwonili niby z Poczty Polskiej. Ton głosu, profesjonalizm... Gdyby nie fakt, że akurat byłem po podobnym artykule, pewnie bym w panice podał jakieś dane. To pokazuje, że nikt nie jest w 100% bezpieczny.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama