Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 22:23
Reklama
Reklama

PKP Intercity jedne połączenia likwiduje, ale więcej organizuje. Powiat gryfiński traci

Dziś, 14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, polscy podróżni wkraczają w nową erę podróży kolejowych. PKP Intercity ogłosiło znaczącą ekspansję siatki połączeń, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, stawiając na zwiększenie komfortu, ekonomiczność i – w niedalekiej przyszłości – na pociągi dużych prędkości. Niestety w naszym regionie tych połączeń będzie mniej.
PKP Intercity jedne połączenia likwiduje, ale więcej organizuje. Powiat gryfiński traci
Pociąg Intercity w Gryfinie przyjeżdżał po północy. W nowym rozkładzie już go nie ma.

Autor: igryfino (arch.)

Jeśli wieczorem zechcemy wracać ze Szczecina pociągiem do gmin Widuchowa, Chojna, Moryń, czy Mieszkowice, to będzie to niemożliwe. Ostatni pociąg Regio 0 20.35. Kolejny dopiero o 4.42. Wieczorem i w nocy jesteśmy odcięci od Szczecina. a wcześniej były pociągi PKP Intercity.

Jednak ogólnie nowy rozkład to prawdziwy skok w przyszłość. Liczba dostępnych połączeń wzrosła do 555, w tym 527 całorocznych – to o 50 więcej niż w ubiegłym roku i aż o 100 więcej niż dwa lata temu. Co ważne, PKP Intercity wprowadza zasadę równych odstępów czasowych dla odjazdów, co z pewnością ułatwi pasażerom planowanie i zapamiętywanie rozkładów.

Otwarcie na świat: Międzynarodowa ekspansja poza metropolie
PKP Intercity zdecydowanie stawia na integrację Polski z Europą. Wśród nowości znalazło się 17 dodatkowych połączeń międzynarodowych. Jak podkreśla Janusz Malinowski, prezes zarządu PKP Intercity, celem było zapewnienie dostępu do zagranicznych destynacji nie tylko największym miastom.

-Lublin, Chełm, Kalisz, Łódź uzyskają połączenia międzynarodowe, ale myślę, że hitem tego nadchodzącego roku będzie połączenie pociągiem Pendolino z Trójmiasta do Zakopanego, a w sezonie wakacyjnym aż z Kołobrzegu przez Trójmiasto, Warszawę do Zakopanego – wskazał prezes Janusz Malinowski.

Rozwój połączeń międzynarodowych jest imponujący:

Niemcy: Dzięki współpracy z Deutsche Bahn, liczba relacji dalekobieżnych wzrośnie z 11 do 17 par pociągów. Codziennie aż 7 par pociągów będzie łączyć Warszawę i Berlin w równym, dwugodzinnym takcie. Nowością jest nocny IC Ursa z Przemyśla do Berlina oraz pociągi do Lipska.

Austria: Połączenia do Wiednia będą kursować w niemal ciągłym, dwugodzinnym takcie. Pojawi się nowy IC Prater z Krakowa do Wiednia oraz połączenie z Poznania (IC Danubius).

Ukraina: Odpowiadając na rosnące zainteresowanie, uruchomiono trzy nowe połączenia, zwiększając ich liczbę z 10 do 13 par na dobę, w tym składy do Charkowa.

Litwa: Liczba pociągów do Wilna wzrośnie z 1 do 3, w tym nowy IC Wigry ze Szczecina. Skrócenie czasu przejazdu na odcinku Warszawa-Wilno o około godzinę to kolejny duży plus.

Czechy: Od czerwca uruchomiony zostanie nowy pociąg IC Olza relacji Kraków - Praga.

Więcej Taniutkiego Podróżowania
Oprócz zwiększenia liczby pociągów, PKP Intercity koncentruje się na ofercie dla mniej zamożnych pasażerów.

-W 2026 roku zasadnicza zmiana w naszym rozkładzie jazdy dotyczy połączeń ekonomicznych, tych tańszych - będzie ich o 43 więcej, więc pasażerowie będą mogli skorzystać z taniej oferty pomiędzy wieloma miejscowościami w naszym kraju – zapowiedział Janusz Malinowski.

Czas podróży się skraca: nowe pociągi i inwestycje
Nowy rozkład przynosi odczuwalne skrócenie czasu podróży na kluczowych trasach.

Gorzów Wlkp. - Poznań: Dzięki pięciu nowym szybkim połączeniom, czas przejazdu skróci się do zaledwie 90 minut, czyli o około 40 minut szybciej niż dotychczas.

Jelenia Góra/Szklarska Poręba: Wydłużenie tras pociągów z Warszawy oznacza dwa nowe, bezpośrednie składy do Jeleniej Góry. Codzienne kursy do Szklarskiej Poręby (IC Orzeszkowa i IC Karkonosze) będą dostępne przez cały rok, a nie tylko w sezonie.

Chełm: Oprócz nowych połączeń międzynarodowych, liczba par połączeń krajowych wzrośnie z trzech do pięciu.

Suwałki: Czas podróży do Warszawy skróci się do rekordowych 3 godzin 34 minut.

W kontekście przyszłości, Prezes Malinowski ogłosił historyczną inwestycję: przetarg na pociągi zespołowe dużych prędkości, które osiągną prędkość 320 km/h. Planowany jest zakup 20 składów z możliwością rozszerzenia do 35. To zapowiedź prawdziwej rewolucji na polskich torach.

Nowy rozkład to wyraźny sygnał, że PKP Intercity dynamicznie się rozwija, nie tylko zwiększając siatkę połączeń, ale także poprawiając ich jakość, równomierność i dostępność cenową. Dla podróżnych oznacza to więcej możliwości, krótsze czasy przejazdu i lepszą integrację z europejską siecią kolejową.

Nadodrzanka: przez modernizację do krótszej podróży PKP Intercity
Linia kolejowa nr 273, zwana popularnie Nadodrzanką, to jeden z kluczowych szlaków w zachodniej Polsce. Przechodzi przez 5 gmin powiatu gryfińskiego i łączy Wrocław ze Szczecinem i dalej ze Świnoujściem. Połączenia PKP Intercity na tej trasie są obecnie w fazie intensywnych zmian, podyktowanych ambitną modernizacją infrastruktury kolejowej.

Choć remonty wymuszają lokalne utrudnienia i korekty w rozkładach, mają one jeden główny cel: znaczące skrócenie czasu przejazdu i podniesienie standardu podróży na tej liczącej ponad 300 km linii.

Należy pamiętać, że Nadodrzanka to obecnie jeden z największych placów budowy w polskiej sieci kolejowej. Pasażerowie PKP Intercity muszą liczyć się z tym, że w związku z pracami.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Rado 14.12.2025 20:32
Rozumiem modernizację Nadodrzanki, ale dlaczego kosztem połączeń? W artykule mowa o skracaniu czasów przejazdu, a my mamy wydłużoną przerwę w kursowaniu pociągów, która trwa od 20:35 do 4:42! To jest odcięcie regionu od stolicy województwa. Czy PKP Intercity zapomniało o naszych małych miastach?

dróżnik 14.12.2025 20:31
Szlaban w górę!

PT 14.12.2025 18:38
Ten nowy rozkład jest dramatem dla osób pracujących na późnych zmianach w Szczecinie albo dla studentów wracających z zajęć. Jeśli ktoś kończy pracę o 22:00, musi teraz liczyć na łaskę znajomych albo płacić krocie za taksówkę. Nowy rozkład wyklucza komunikacyjnie tysiące ludzi!

Bogdan 14.12.2025 18:08
Prez. Janusz Malinowski mówi o równym takcie i wygodzie. Gdzie ta wygoda, skoro ostatni pociąg do Widuchowej, Chojny czy Mieszkowic odjeżdża o 20:35? Wieczorne wyjścia do kina czy lekarza w Szczecinie są teraz niemożliwe. Trudno to nazwać rozwojem siatki połączeń, jeśli omija się mieszkańców przygranicznych gmin!

ryb 14.12.2025 18:06
dziwne te połaczenia. Okazuje się że bardziej dbamy aby nasi "przyjaciele" ze wschodu mieli czym jeździć niż pracownicy powiatu do roboty

do zaczadzonego nienawiścią 14.12.2025 18:12
Bredzisz rusku, właśnie tego pociągu do Przemyśla też nie ma.

hmmm 14.12.2025 17:50
Czyli w kulturalnym życiu Szczecina już się nie da uczestniczyć? A co z ludźmi pracującymi w trybie zmianowym?

no 14.12.2025 17:22
Świetnie, że Pendolino pojedzie do Zakopanego, ale my w powiecie gryfińskim cofamy się do epoki furmanki! Mówicie o 555 połączeniach, a nam właśnie UBYŁO kluczowe połączenie Intercity, które dawało możliwość powrotu ze Szczecina po północy. Czy mniejsze ośrodki mają być "połączone ze światem" tylko w teorii?

ahoj 14.12.2025 16:48
Fajnie pewno, że jest 43 tańszych połączeń (dziękujemy braciom Czechom). To super. Ale zanim będę myślał o cenie, muszę mieć CZYM dojechać! Brak jakiegokolwiek połączenia między 20:35 a 4:42 to jest luka w siatce, a nie jej rozszerzenie. Proszę PKP Intercity o przywrócenie nocnego połączenia, nawet jeśli będzie ono tylko regionalne.

Seba 14.12.2025 16:39
Super, że Gorzów Wielkopolski dostał pięć nowych, szybkich połączeń. Gratuluję! My tymczasem straciliśmy to jedno nocne IC, które ratowało sytuację. To jest właśnie ta zapowiadana troska o mniejsze ośrodki? To połączenie Intercity było dla nas jedyną realną opcją powrotu po północy!

hah 14.12.2025 16:30
Latem zawsze lepiej.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama