Jeżeli ktoś dawno nie jechał pociągiem, to musi wiedzieć, że standard podróży po polskich torach bardzo się zmienił. Coraz mniej jest składów z przedziałami, pod każdym siedzeniem znajduje się gniazdko elektryczne, a wsiadając i wysiadając nie trzeba już mocować się z ciężką klamką, bo drzwi otwierane są automatycznie.
Tak samo wchodzi się do toalety, w której w niepamięć poszedł zakaz korzystania z niej tylko w czasie jazdy pociągu.
Do tego dochodzą klimatyzacja, zapowiedzi głosowe, wyświetlacze i internet.
Na tory wrócą wagony Retro
To zupełnie inna sytuacja niż sprzed lat, kiedy polskie pociągi były siermiężne – dominowały brązowe kolory, szorstkie siedzenia i firanki z napisem „PKP”.
I takie składy wrócą niebawem na tory – zapowiedział to minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Odwiedził zakłady Remtrak w Libiszowie, gdzie trwają prace nad unikatowym wagonem Retro.
– Pamiętacie taki wystrój wagonów sprzed lat? Jesteśmy w Libiszowie koło Opoczna, w zakładach Remtrak, w wagonie Retro, którego premiera zaplanowana jest na kwiecień przyszłego roku. Będzie on kursował po całej Polsce – mówi minister w internetowym nagraniu.
Jak podkreśla, celem projektu jest nie tylko wierne odtworzenie historycznego wyglądu wnętrz, lecz także przywołanie wspomnień związanych z podróżami koleją sprzed dekad.
Sentymentalny powrót do dawnych podróży
Choć współczesna kolej oferuje wysoki standard podróży i nowoczesne technologie, idea wagonów Retro opiera się przede wszystkim na emocjach i nostalgii.
– Dzisiaj kolej jest oczywiście wygodniejsza i nowocześniejsza. Jednak z sentymentem wracamy do czasów, gdy wagony wyglądały właśnie w ten sposób – zaznacza Dariusz Klimczak.
Odrestaurowane wagony mają łączyć historyczny charakter z aktualnymi standardami bezpieczeństwa, umożliwiając pasażerom doświadczenie atmosfery dawnych podróży kolejowych w nowej, współczesnej odsłonie.
2026 rokiem jubileuszu PKP
Projekt wagonów Retro nabiera szczególnego znaczenia w kontekście zbliżających się obchodów stulecia Polskich Kolei Państwowych.
– Rok 2026 to rok stulecia PKP – przypomina minister infrastruktury.
I dodaje, że... – To będzie wielki rok polskiej kolei: nowoczesne pociągi, nowe połączenia i przystanki, ale też możliwość przejazdu pięknymi, odrestaurowanymi wagonami Retro, takimi jak te powstające tutaj, w Libiszowie, w zakładach Remtrak – podkreśla Dariusz Klimczak.











Napisz komentarz
Komentarze