Przejdź do głównych treściPrzejdź do głównego menu
sobota, 13 grudnia 2025 14:23
Reklama
Reklama

Jak połączyć Górny Taras ze starym miastem

-Nasze stowarzyszenie posiada wiele autorskich pomysłów, których wprowadzenie w znacznym stopniu może wpływać na komfort życia nie tylko osób niepełnosprawnych, ale także większości naszych mieszkańców (osoby starsze, matki z wózkami etc.), jak choćby poprzez zrównania chodników z poziomem asfaltu na wysokości przejść dla pieszych, po bardziej zaawansowane koncepcje połączenie górnego tarasu z dolnym tarasem, poprzez wybudowanie windy łączące obie części miasta – informuje nas Łukasz Martyniak członek zarządu SRPG.
Jak połączyć Górny Taras ze starym miastem
Stowarzyszenie Rozwoju Powiatu Gryfińskiego (SRPG) wyraża chęć uczestnictwa w pracach komisji lub grup eksperckich, które mają opracować koncepcje "Gryfino przyjazne niepełnosprawnym". Z pomysłem zgłosili się już do burmistrza Gryfina.
 
Koncepcja połączenia Górnego Tarasu ze starym miastem
OPIS
Połączenie Gryfina to nowatorski pomysł w jaki sposób połączyć Górny Taras ze Starym Miastem czyli Centrum. obecnie żeby dostać się na Górny Taras trzeba pokonać ok. 150 stopni schodów (dla porównania wieża kościoła Mariackiego w Krakowie liczy nieco ponad 200). To pokazuje jaki wysiłek sprawia, Żeby pokonać tą różnicę poziomów. Wielu mieszkańców w tę ,,wspinaczkę" dzieli na kilka etapów. Trudno się dziwić ponieważ osoby starsze lub chore nie mają siły aby podołać takiemu wezwaniu za jednym podejściem. Największy problem jest ze schodami. Zbudowane ok. 30 lat temu służą bez większych remontów i dlatego ich funkcjonalność i estetyka pozostawia wiele do życzenia. Po prostu wymagają kapitalnego remontu, który doprowadzi do dziś wymaganego stanu takich budowli. Pokonanie tych schodów osobom niepełnosprawnym i w zaawansowanym wieku, osobom wymagającym rehabilitacji oraz przez rodziny z małymi dziećmi z wózkami co stanowi bardzo duży problem, a często budzi zniechęcenie i rezygnację z pokonania takiej przeszkody.
 
REALIZACJA: Rozwiązaniem docelowym tego problemu byłaby inwestycja uzupełniająca obecnie wykorzystywany do przejścia pod torami tunel prowadzący ze Starego Miasta na schody na Górny Taras. Inwestycję tą należałoby przeprowadzić w dwóch etapach.
 
Pierwszy etap obejmowałby wejście do tunelu od strony Starego Miasta. obecnie, żeby wejść do tunelu trzeba się wspiąć na górkę do wysokości budynku Dworca Kolejowego, a następnie z powrotem zejść po schodach do poziomu, z którego się startowało. Można tą barierę zupełnie usunąć. Szerokie schody należy podzielić na połowę i lewą stronę zlikwidować. Oczywiście nie obędzie się bez robót ziemnych i betonowych. W miejsce obecnej barierki środkowej musiałaby powstać ściana betonowa podtrzymująca prawą część schodów, a lewa strona schodów zostałaby usunięta wraz gruntem znajdującym się pod nimi. Ściana oporowa musiałaby zakręcić w stronę postoju taxi, a ziemia przed nią mogłaby zostać usunięta. W miejscu obecnego postoju taxi powstałby chodnik połączony z tunelem a postój taxi przesunięty o te 4m w dół - tym samym uzyskany zostałby poziom tunelu również od strony Starego Miasta i zlikwidowana zostałaby ta bariera. Z tunelu na Stare Miasto wychodziłoby się bez pokonywania jakichkolwiek schodów.
 
 
Drugi etap to przedłużenie tunelu do schodów znajdujących się po drugiej stronie ulicy 9 Maja. W miejscu obecnie znajdujących się tam krzewów należy postawić szyb z windą sięgający poziomu górnej części ulicy 9 Maja. Szyb należy połączyć, kładką z górną częścią ulicy 9 Maja. Mieszkańcy mieliby możliwość podjechania windą z poziomu posadzki tunelu do poziomu dolnej (I przystanek) i górnej (II przystanek) ulicy 9 Maja, Skończyłaby się gehenna mieszkańców przemieszczających się z góry na dół jak i z dołu na górę. Dzięki tej inwestycji znikną te bardzo uciążliwe bariery wysokościowe i wreszcie banki, sklepy, apteki, urzędy i poradnie lekarskie będą w dużo większym stopniu dostępne dla mieszkańców bez względu na mi ej s c e zamieszkania na "górce" czy na "dole". Do niniejszego opisu, zadania inwestycyjnego załączamy zdjęcia stanu obecnego, szkice robocze, szkice projektowe i wizualizacje. Wszystkie opisane bezpośrednio na karcie.
Koncepcję przygotowali: Łukasz Martyniak i Piotr Czaczyk


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaMrówka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama